Uvolňují se na nich totiž balvany a v posledních letech se již několikrát sesypaly na vozovky. "Skály narušuje střídání mrazů a plusových teplot. Voda se mění na led a kameny povolují," řekl dopravní inženýr policie na Semilsku Jan Otmar.
Zabezpečení skal si vyžádá dopravní omezení. "Doprava se svede do jednoho pruhu a budou ji řídit semafory," doplnil inženýr.
Skály pukají i kvůli stromům, rostoucím na strmých srázech nad oběma rušnými komunikacemi. Jejich kořeny pronikají do kamenných bloků a poškozují je.
"Kořeny mají obrovskou sílu. Vždyť i obyčejná pampeliška dokáže prorazit asfaltem," prohlásil Vlastislav Fejkl, provozní náměstek Sportovního areálu v Harrachově, kam dojíždí z Tanvaldu právě po mezinárodní silnici E65.
Práce začnou v květnu a skončí v listopadu
"O problémech se skálou před Harrachovem vím. Kusy žuly by se z ní mohly opravdu uvolnit," upozornil Fejkl. "Není stabilní a stojí hodně blízko u silnice."
Aby se při úpravách skalních bloků nestalo neštěstí, ochrání motoristy před padajícími kameny betonová svodidla, položená na silnici. Práce na obou komunikacích odstartují pravděpodobně v květnu a skončí v listopadu. "V zimě by vadily víc, protože v Krkonoších je víc turistů než v létě," konstatoval Otmar.
Starosta Rokytnice Petr Matyáš si s dopravními omezeními hlavu příliš neláme. "Na pojizerské silnici se pořád něco opravuje a na semafory jsme si už zvykli," vysvětlil Matyáš. Opravy vyjdou celkem na necelých 30 milionů korun.