Barokní Samsonova kašna je symbolem Českých Budějovic.

Barokní Samsonova kašna je symbolem Českých Budějovic. | foto: Foto: Petr Kubát, MF DNES

Turista si v Budějovicích prohlédne Černou věž a Budvar, pak zmizí

  • 13
Šest stovek návštěvníků odpovídalo v průzkumu Jihočeské univerzity na otázku, jak se jim líbí v Českých Budějovicích. Lákají je hlavně gastronomické akce. Město však neumí nové turisty přilákat a udržet je déle.

Podívají se do Budvaru, vystoupají na Černou věž, prohlédnou si náměstí Přemysla Otakara II. a poté? Poté velmi často opustí město. Tak vypadá typický výlet turisty v Českých Budějovicích. Ve městě pro něj nejsou další výrazná lákadla, jež by ho zdržela déle. A radnice se o to ani příliš nesnaží.

Odborníci z Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity proto varují: Je potřeba inovovat nabídku a plánovat na několik let dopředu, aby potenciální návštěvník dostal informace o zajímavostech a akcích včas.

Promarněnou šancí byly loňské oslavy 750 let od založení Českých Budějovic. Místní si je užili, ale město zaspalo s přípravou a turista v podstatě nevěděl, že se něco děje.

„Takové věci je třeba koncepčně plánovat minimálně dva roky dopředu. Určitě by se mělo zapracovat na lepší propagaci,“ říká Viktor Vojtko, vedoucí Katedry obchodu a cestovního ruchu Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity.

Co dělá turista v Budějovicích?

Nejnavštěvovanějším místem ve městě je Černá věž, a to platí pro Čechy i cizince. Velký rozdíl mezi oběma skupinami je v zájmu o návštěvu Budvaru, kdy 51,59 procenta cizinců ho navštívilo nebo chce navštívit, což je výrazně více než u Čechů (19,91 %).

návštěva Černé věže 48,05 %
návštěva Budvaru 29,32 %
návštěva muzea 21,22 %
návštěva výstaviště 9,85 %
návštěva divadla 7,81 %

Doba pobytu v Budějovicích

Průměrná doba pobytu vychází na 1,9 dne. Průměrné výdaje návštěvníků na osobu a den bez ubytování činily v roce 2015 necelých 950 korun, to znamená snížení o více než 100 korun ve srovnání s rokem 2014.

délka pobytu 2014 2015
1 den 46 % 60 %
2-3 dny 37 % 31 %
4-7 dnů 14 % 7 %
více než týden 3 % 1 %

Zdroj: Výsledky výzkumu profilu návštěvníků ČB v květnu až prosinci 2015

S kolegy provedl výzkum profilu návštěvníků Českých Budějovic, do kterého zapojili 600 respondentů, výsledky dostala k dispozici radnice a má je i MF DNES. Doporučení jsou jasná. Je potřeba například obnovit internetové stránky města. Jako zdroj informací je používá pětina turistů, jenže hlavně anglická a německá verze jsou velmi zastaralé, na některých místech jsou poslední změny z roku 2005.

„Je třeba se zaměřit i na nové technologie, mobilní aplikace i geolokační hry. Význam těchto forem komunikace rychle roste,“ píší autoři výzkumu.

Potenciál je v Koh-i-nooru

Různých nedostatků zjistili více a přidali řadu doporučení. Velký potenciál je například v gastronomických akcích.

„Nějaké tady jsou, ale je nutné je pořádat o letních prázdninách a nejlépe přímo na hlavním náměstí. Bylo by vhodné do nich zapojit místní firmy a podnikatele. Na podobné slavnosti lze nalákat české návštěvníky i cizince,“ nabízí Vojtko.

Vzniknout by měly balíčky produktů a akcí pro jednodenní i dvou až třídenní návštěvy formou různých bonusů a slev.

Když jde například turista cíleně na prohlídku do Budvaru, měl by mít poté chuť vyrazit i do města. Nalákat ho k tomu může sleva do spřátelené restaurace.

„Obrovský potenciál vidíme ve společnosti Koh-i-noor. Pokud by se s ní městu podařilo navázat úzkou spolupráci, lidé by tam mohli chodit na prohlídku. Vzali jsme tam studenty z ciziny při letní škole a byli nadšení. Výroba tužek a dalších věcí má svůj atraktivní příběh,“ přidává tip Petr Štumpf, další z autorů výzkumu a člen katedry.

Dokumentem už se zabývala i magistrátní komise pro cestovní ruch. Ví tak i o nedostatcích v navigačním systému, turista se ve městě špatně orientuje. Nejnižší spokojenost je u návštěvníků s parkováním, městskou hromadnou dopravou a půjčovnami sportovního vybavení.

„Opravdu velký problém je parkování autobusů. Zkrátka pro ně v centru není dostatek místa a je nutné ho najít. Je potřeba to vyřešit, protože nám takhle zájezdy jedou z Prahy rovnou do Českého Krumlova a tady nezastaví,“ zdůrazňuje členka komise Martina Vodičková. Pro autobusy chce město uvolnit prostory u sportovní haly, problém hodlá vyřešit současně s plánovanou stavbou parkovacího domu na témže místě.

Chybí navigační systém

„Co by turisté využívali, by byla jednotná jízdenka pro jízdu po městě, ale i celém regionu,“ doplňuje Štumpf. Podobná rodinná jízdenka funguje, ale její propagace je mizivá. Problém by měl pomoci řešit integrovaný dopravní systém, kdy bude možné s jednou jízdenkou do MHD, vlaků i autobusů. Zavedení se však posunulo o půl roku na leden 2017.

Jednoznačně pak chybí na příjezdech do Českých Budějovic navigační systém, který by návštěvníky dovedl na parkoviště a předem by věděli, zda je na nich vůbec volné místo. I tento projekt město připravuje a bude záležet, jestli na něj získá dotace. Fungovat by mohl nejdříve za dva roky.

„České Budějovice musí v oblasti cestovního ruchu lépe využít svůj potenciál. Musí především nabízet servis spočívající v zajímavé nabídce v ubytování, stravování, atraktivních kulturních a sportovních programů v celé turistické sezoně,“ domnívá se náměstek primátora Jaromír Talíř, který má na starost i cestovní ruch.

V souvislosti s vytvořením destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko se podle něj připravují nabídky spočívající v propojení obou turistických cílů.

Pro lepší orientaci chystá změny i českobudějovický dopravní podnik. „Plánujeme informační materiál zahrnující schéma MHD a popis, jak se dostat k významným turistickým cílům,“ přibližuje mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička.