Dálnici z Veselí nad Lužnicí do Tábora otevřeme před začátkem léta, aby řidiči netrpěli v kolonách ve městech, plácali se po ramenou na konci letošního června přední jihočeští politici.
Nový úsek D312,43 miliardy korun - tolik stál včetně DPH 25 kilometrů - délka úseku Tábor - Veselí nad Lužnicí 277 - počet stavebních objektů na trase 48 - počet mostů a můstků 765 metrů - nejdelší most vede nad řekou Lužnicí, železniční tratí a silnicí I/3 Tábor - České Budějovice 5 - počet mimoúrovňových křižovatek 10 - počet protihlukových stěn 3,6 kilometru - celková délka protihlukových stěn 49 - počet přeložek inženýrských sítí 20 000 - aut denně projede mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí |
Byly to pro ně jasné body u voličů, a tak plni úsměvů přestřihávali pásku u Plané nad Lužnicí. Přesně tam, kde před dvěma a půl měsícem stáli, ale dnes pracují dělníci, provoz je sveden do jednoho pruhu v každém směru a jezdí se tudy maximálně osmdesátkou.
Aby stihly stavební firmy předčasný termín otevření 27. června, porušily technologický postup. Teď musí asfalt mezi Planou nad Lužnicí a Táborem odfrézovat a položit nový.
"Pospíchalo se, aby vše bylo co nejdříve hotové. Asfalt se pokládal na jaře hned po povodních a v podstatě na vodu a prostě nepřilnul. Nebyly hotové ani terénní úpravy a další dodělávky," říká anonymně jeden z dělníků, který na dálnici D3 pracoval.
Nedostatky připouští i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Ačkoliv dílo, které budovaly firmy Strabag, Metrostav a Eurovia CS, stálo 10,5 miliardy korun, nejsou prý chyby fatální a u takových staveb se stávají.
"Některé vady se objeví až během provozu a do kolaudace se dávají do pořádku. V úseku z Plané do Tábora se objevily boule a puchýře, které způsobily klimatické podmínky, tedy v zimě mráz a v létě horko," řekla mluvčí ředitelství Ledvinová s tím, že stavbu tato oprava neprodraží, protože společnosti musí povrch opravit na své náklady. Kolaudace a řádné zprovoznění úseku se uskuteční až na konci letošního roku.
Řidičům však toto vysvětlení nestačí. Na trase dlouhé 25 kilometrů je totiž potíží mnohem více. Chybí například stovky metrů bezpečnostního pletiva, a na dálnici se často dostává zvěř. Střety s ní končí prozatím "jen" velkou škodou. Denně tudy projede přes 20 tisíc automobilů.
"Je přece nemyslitelné, aby nová silnice byla po dvou měsících zase rozkopaná a opravoval se povrch. Je mi jedno, že opravu platí firmy ze svého, komplikuje to dopravu. Takové stavby by se měly dělat rovnou kvalitně," říká rozzlobeně šofér Daniel Staněk, který úsekem tento týden projížděl. Dělníci tu budou povrch upravovat do poloviny příštího týdne.
Další problémy na nové části D3 jsou na více jak 500 metrů dlouhém mostě přes rybník Koberný, který při otevření úseku dálnice označil ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák za jednu z nejzajímavějších staveb na trase. Most je však, laicky řečeno, zvlněný. Ani to ovšem není podle mluvčího společnosti Metrostav chyba.
"Most je zvlněný proto, že se beton dotvarovává roky," komentoval mluvčí Metrostavu František Polák.
Dálnice D3 má dnes 42 kilometrů. V budoucnu má propojit Prahu a České Budějovice s Rakouskem a měřit 171 kilometrů.