Cyklisté v Českých Budějovicích. ilustrační snímek

Cyklisté v Českých Budějovicích. ilustrační snímek | foto: MAFRA

Budějovičtí radní chtějí dostat sedm procent řidičů na kola a do MHD

  • 12
Motoristů má v krajském městě po stovkách ubýt na úkor cyklistů, chodců i cestujících v MHD. Celkem to má být o sedm procent méně jízd autem než dnes. Strategii už schválili radní. Hodně vozidel v první vlně zmizí na obchvat.

Místo za volant by raději pravidelně naskočil na sedlo a do Budějovic dorazil na kole. Má však obavy z velkého provozu, a tak raději čas od času přetrpí zdržení na ucpaných silnicích. Pokud ale jednou povede bezpečná trasa pro kola směrem na východ, stane se z něj městský cyklista.

Tak přemýšlí 26letý Filip z Rudolfova nedaleko Budějovic a podle některých průzkumů podobně uvažují stovky dalších obyvatel. Pro krajské město to znamená obrovskou příležitost, jak snížit počet vozidel na úkor kol.

BUS pruh bude prodloužený až k zastávce Na Sadech.

Vyplývá to i z nového plánu udržitelné městské mobility (SUMP). Radní na červencovém jednání schválili nejen vize, ale i procentuální představu, jak by se měla doprava v Budějovicích vyvíjet.

„V roce 2016 vykonali v českobudějovické aglomeraci, tedy i včetně okolních satelitních obcí, lidé 31 procent všech cest autem. Cílem je, a rozhodně není nereálný, dostat se na 24 procent,“ oznámil náměstek primátora František Konečný.

Posilovat mají především jízdy na kole, a to ze šesti na deset procent, veřejná doprava z 29 na 31 a pěší z 34 na 35 procent. Na SUMP pracuje společnost AF-Cityplan a její zástupce Petr Košan zdůraznil, že se Budějovice vyznačují nadprůměrnými podmínkami i podílem cyklistické dopravy, v níž patří k republikové špičce.

„Současně je pro město charakteristický i nebývale vysoký počet osobních aut na počet obyvatel. Tento ukazatel je srovnatelný například s Prahou,“ doplnil Košan.

BUS pruh bude delší

Budějovicím chybí stejně jako řadě dalších měst základní systém hlavních komunikací, který by zejména tranzitní dopravu vedl mimo obytné části. „Navíc přes Budějovice vede významná mezinárodní silnice spojující sever a jih Evropy,“ zdůraznil Košan.

Obrovským impulzem pro omezení aut tak bude vybudování obchvatu a jeho sjezdů. Tranzitní doprava pak zmizí na dálnici, to však bude až přibližně za čtyři roky. Pak bude možné přistoupit k některým razantnějším krokům, jež povedou ke zklidnění provozu. Jaké budou, záleží na vůli a odvaze politiků. Podklady, jak změny docílit, budou mít k dispozici.

„Na konci listopadu dostaneme návrhovou část a v červenci příštího roku bude dokončený i akční plán. Tam budou navržené konkrétní věci,“ upřesnil Konečný.

Jeho kolega, náměstek Petr Podhola, upozornil, že už v minulosti i nyní město dělá taková opatření, aby se situace zlepšovala. Vyjmenoval například vyhrazené pruhy pro autobusy a trolejbusy či parkovací zóny, které mají na Pražském předměstí začít fungovat od listopadu.

Pokud budou fungovat, měla by část dojíždějících řidičů zastavit už na záchytném parkovišti v Jírovcově ulici a dál pokračovat pěšky nebo MHD. Právě podobné kroky mají měnit počty vykonaných jízd ve městě. A letos má přibýt také další BUS pruh, přesněji, prodlouží se již existující v Husově třídě kolem Krajinské do zastávky Na Sadech.

Konečný například zmínil i možnost zavedení nízkoemisních zón pro vjezd do centra. Ale dodal, že v současné době se v radě na podobné věci názory hodně liší a určitě to není na pořadu dne.

Zpracovatelská společnost AF-Cityplan pak vyzdvihla fungování MHD. „Aby bylo možné podíl veřejné hromadné dopravy dále zvyšovat, je nutné podporovat soudobé trendy ve zlepšení služeb obyvatelům. K tomu přispívá zejména vysoká kvalita a komfort vozidel hromadné dopravy pro cestující, spolehlivost a provázanost spojů a tarifní integrace spádové oblasti,“ vysvětlil Košan.

Ze dvou tarifů se od 1. srpna stane jeden

A právě tyto věci zatím nefungují optimálně. Integrovaný dopravní systém (IDS) je zatím v plenkách a na Českobudějovicku ve velkém rozsahu funguje prvním rokem. MHD v Budějovicích a okolních obcích, kam vozy dopravního podniku zajíždějí, může nyní hodně pomoci sjednocení tarifních zón ze dvou na jednu. Lidé dojíždějící ze Srubce, Litvínovic a dalších míst mohou ročně ušetřit až dva tisíce korun. Novinka začne platit 1. srpna.

„Cílem je nejen zjednodušení systému přepravy, ale také věříme, že díky sníženým nákladům budou naše služby využívat i cestující, kteří doposud preferovali individuální dopravu,“ sdělil ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.

Z hlediska veškeré veřejné hromadné dopravy pak zástupci AF-Cityplan upozornili, že postrádají oproti jiným městům větší zapojení železniční dopravy do obsluhy krajského města i okolních sídel.