Nákladní automobily, které odváží bahno z táborského rybníka Jordán do pískovny

Nákladní automobily, které odváží bahno z táborského rybníka Jordán do pískovny Hůrka, projíždí po hlavní silnici v Plané nad Lužnicí. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Auta s bahnem z Jordánu nám špiní fasády, stěžují si lidé v Plané

  • 6
Denně projede Planou nad Lužnicí zhruba stovka nákladních vozů naplněných blátem z táborské nádrže Jordán. Náklad vysypou v pískovně Hůrka za městem, usazeniny tam budou vozit ještě měsíc. Lidé si stěžují, že jim auta špiní fasády.

"Celá zeď je zničená. Oprava bude stát 22 tisíc korun. Je to pro nás práce navíc," ukazuje čtyřiašedesátiletá Soňa Bočková na novou červenou fasádu domu.

S manželem bydlí u hlavní silnice protínající Planou nad Lužnicí už 40 let, loni v září opravili fasádu za desítky tisíc a teď mohou začít znovu.

Odbahnění Jordánu

Z táborské údolní nádrže Jordán vytěží stavební firmy 250 tisíc kubíků bahna. Třetina z něj skončí v bývalé pískovně Hůrka u Plané nad Lužnicí, která patří Táboru. Plánským se záměr od začátku nelíbil. Spor pak zamířil ke krajskému úřadu, jenž ukládání bahna v listopadu loňského roku posvětil.

Planá se nadále brání navýšení limitů v pískovně u soudu. Má obavu, aby pak nebylo možné na skládku odkládat i odpad, který sem dnes nesmí.Tábor udělal vstřícný krok a místo původně zamýšleného jediného úložiště bahna právě v Plané část vozí do Pohnánce u Tábora a část do Hůrky u Týna nad Vltavou.

Odvážení usazenin do Plané začalo tento týden a potrvá zhruba měsíc. Pak budou nákladní auta jezdit znovu jen do Pohnánce. Planou projede denně zhruba stovka automobilů z Tábora.

Důvod? Planou projíždějí těžká nákladní auta mířící na skládku za městem. Vozí zeminu ze stavby dálnice D3 a nově i bahno z nádrže Jordán v Táboře. Automobily jezdí tak špinavé, že bahno padá na silnici a rozstřikuje se na domy při cestě.

Mluvčí firmy Metrostav, která bahno z dálnice vozila, slíbil, že škody firma lidem zaplatí.

"Pokud se to stalo, tak vám garantuji, že to zaplatíme. My se vždy k takovým problémům stavíme čelem. Naší záležitostí pak bude, jestli to dostane někdo z šoférů na triko, nebo ne," uvedl mluvčí František Polák.

V Plané nad Lužnicí už tak přetížená doprava nyní ještě zhoustla. .

"Náklaďáky z dálnice jezdily špinavé a bláto se sněhem pak zašpinilo lidem fasády. Každý nárůst provozu tady pořádně pocítíme, nemluvě o tom, že bahno ucpe i kanály," říká starosta Plané nad Lužnicí Jiří Šimánek.

Denně přes město projede v průměru 22 tisíc vozů. Z Jordánu je to nyní stovka nákladních aut. Až dosud vozila bláto na skládku do Pohnánce nedaleko Tábora, protože lidé v Plané nad Lužnicí proti ukládání sedimentu do bývalé pískovny Hůrka za městem protestovali.

"Práce na odbahnění mají zpoždění, tak se ho snažíme dohnat. Do Plané se bude bahno vozit ještě asi měsíc, pak zase jen do Pohnánce," řekl manažer odbahnění Karel Hotový.

Je to problém, připouští místostarosta Plané

Za Planou na rozbahněné cestě do pískovny přitom stojí jedno nákladní auto za druhým. "Trochu nás zdržuje, že jsou tam fronty," říká Josef Kubík, jednatel společnosti Daich, jež Jordán spolu s Metrostavem a firmou Zvánovec odbahňuje.
 
"Je to pro nás problém, protože auta projíždějí celým městem. Alespoň že u nás skončí jen třetina vytěženého bahna a zbylé v Pohnánci nebo na skládce u Týna nad Vltavou," prohlásil místostarosta Plané a předseda sdružení Za zdravou Planou Jiří Rangl.

V Hůrce u Plané skončí celkem 70 tisíc kubíků zeminy. Město už požádalo policii, aby dohlížela na omývání automobilů a ty nejezdily zablácené. Firmy přislíbily, že svá auta budou omývat a nebudou je nakládat tak plná, aby z nich při jízdě bahno nepadalo na cesty.

Zároveň Plánští dál protestují u soudu proti navýšení limitů skládky. Chtějí zamezit tomu, aby se sem mohlo vozit i více kontaminované bahno, než bylo povoleno dosud. "Pak by se z toho mohla stát klasická skládka a mířil by sem veškerý odpad," komentuje starosta Šimánek.