Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Písečtí chtějí ve městě autobusy na stlačený zemní plyn

  16:20aktualizováno  16:20
Písek plánuje zavést nízkonákladovou dopravu MHD za 40 milionů korun. ČSAD teď chce spolu s městem žádat o dotaci na nákup šesti autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn a na minibus s elektropohonem.

Dopravní podnik Jihlava na pravidelné linky MHD ve městě nasadí postupně celkem deset ekologických autobusů. Pro jejich provoz musel zřídit také plnící stanici CNG (12. červenec 2011). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Společnost ČSAD autobusy České Budějovice provozující MHD v Písku připravuje obměnu vozového parku. Sedm autobusů Mercedes Benz Conecto s dieselovými motory chce nahradit nízkoemisními a bezemisními vozidly.

Dopravce žádá na jejich koupi o dotaci z IROPu, programu na obnovu vozového parku pro společnosti, které zajišťují dopravní obslužnost hromadnou dopravou v závazku veřejné smlouvy na území obcí a krajů. Dotační podpora je stanovena až na 80 procent pořizovací ceny nových vozidel.

„Můžeme získat až 200 milionů korun. Jelikož žádáme o finanční podporu na šest autobusů, jedná se o celkovou investici ve výši 39 milionů,“ popsal generální ředitel ČSAD autobusy České Budějovice Vladimír Homola.

O snížení ekologické zátěže ve městě se snaží Písek v projektu Smart City. Žádost ČSAD proto podpořili také radní. Podmínkou čerpání dotačních peněz je totiž garance provozu vozidel ve městě na pět let. „Podporujeme aktivity, které městu pomohou zajistit efektivnější a z ekologického hlediska udržitelnější dopravu na svém území, protože doprava nejvíce znečišťuje životní prostředí,“ potvrdil místostarosta Josef Knot.

Dodal, že Písek plánuje také vybudování městské páteřní sítě pro elektronickou městskou hromadnou dopravu.

Zastávky s digitálními tabulemi

„Kromě autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn ČSAD plánuje také nákup minibusu s elektropohonem. Ten bude po dokončení revitalizace vnitřního města nasazený na připravovanou linku projíždějící centrem. Nové vozy jsou tak dalším krokem k uskutečnění projektu Smart Písek,“ podotkl Knot.

Spolu s novými autobusy chce ČSAD osadit zastávky digitálními tabulemi, které nahradí papírové jízdní řády. Cestující tak získají informace o reálném čase příjezdu vozu.

„Je to další možnost podpory veřejné dopravy, do projektu jsme se také přihlásili. Tabule v sobě mají GSM bránu, přes kterou dostávají informace o jízdních řádech, jak by autobusy měly jezdit, a návazně na to i informace o tom, jak to s autobusem skutečně je. Podobný model funguje u vlaků, kde se ukazuje, jaké budou mít zpoždění a podobně,“ popsal Vladimír Homola.

Písečtí změny vítají. „Dnes, kdy mají lidé v rodině běžně dvě auta, je ochrana ovzduší nutná. Osobně se mi líbí auta na elektrický pohon a věřím, že jednou úplně nahradí benzinová a naftová. Městskou jezdím, takže ocením i tabuli s opravdovými časy příjezdu,“ řekl Stanislav Drozd.

Jezdí už v Českém Krumlově

Podle Vladimíra Homoly je dlouhodobou strategií společnosti nejenom samotná modernizace vozových parků, ale právě i přizpůsobování se ekologickým požadavkům doby. Autobusy na CNG se proto objeví kromě Písku i v ulicích dalších jihočeských měst. V současné době má ČSAD kolem dvaceti CNG autobusů. Jezdí v Českém Krumlově na příměstské dopravě i městské, v Písku na vnitrokrajské dopravě, používá je Komet Tábor.

„Chtěli bychom spoje v Krumlově rozšířit a stejnou motoriku vytvořit ve Vimperku a v Milevsku. Centra jsou tak zahuštěná běžnými spalovacími motory, že je třeba hledat alternaci, a CNG a elektřina ji nabízí. Autobusy na CNG se navíc vyplatí i po ekonomické stránce. Cena nafty sice teď na dva roky klesla, takže byl rozdíl zhruba 25 procent, ale při běžných cenách je finanční rozdíl u CNG a nafty až čtyřicet procent,“ dodal Homola.

Úspory pocítí sama města. V budoucnu by mohla obnova vozového parku snížit náklady z provozu MHD pro město až o milion korun za rok.

Kromě autobusů plánuje ČSAD také nákup minibusu s elektropohonem. Nové vozy jsou dalším krokem k uskutečnění projektu Smart Písek.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.