Ministr financí Andrej Babiš jednal ve čtvrtek 16. června se zástupci jižních...

Ministr financí Andrej Babiš jednal ve čtvrtek 16. června se zástupci jižních Čech o osudu otáčivého hlediště v Českém Krumlově. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Babiš: Točna je záležitost ministra kultury, Krumlov nesmí přijít o UNESCO

  • 3
Letní divadelní scénu s otáčivým hledištěm v krumlovské zámecké zahradě si přijel prohlédnout ministr financí Andrej Babiš. Konstatoval, že peníze na záchranu točny může ve státní kase hledat, až bude jasno o její budoucnosti.

Opadaná a popraskaná fasáda letohrádku Belárie u otáčivého hlediště v českokrumlovské zámecké zahradě zaujala ministra financí Andreje Babiše (ANO) dřív než kontroverzní konstrukce otáčivého hlediště.

„Co to je a komu to patří? To je opravdu památka v dezolátním stavu,“ řekl Babiš ve čtvrtek, při své první návštěvě točny.

Na místě se dozvěděl, že Belárie patří Národnímu památkovému ústavu. Ten ji pronajímá Jihočeskému divadlu, které v ní má šatny, sociální zázemí i místnosti pro orchestr a ozvučení přírodní scény. Památkáři už mají připravenou rekonstrukci historické budovy s cílem zařadit ji do prohlídkových zámeckých tras a vysídlit z ní divadelníky.

Až po prohlídce zchátralého letohrádku přišla na řadu jednání aktuální situace okolo otáčivého hlediště, které je léta sporným bodem mezi UNESCO a Českou republikou.

Současná točna, která svým robustním vzhledem i umístěním narušuje vzácnou barokní zahradu, měla podle příslibů loni zmizet. Česká republika se zavázala Výboru světového dědictví UNESCO, že scénu odstraní. Národní památkový ústav jako vlastník pozemku nakonec prodloužil nájemní smlouvu do konce roku 2017.

Jenže už nyní se ukazuje, že ani tento termín nestačí pro vyřešení dalšího osudu přírodního hlediště, a město České Budějovice jako majitel točny bude žádat památkáře o další prodloužení provozu letní scény v dnešní podobě.

Českobudějovičtí radní usilují o to, aby točna v zámecké zahradě zůstala, a připravují architektonickou soutěž na její novou podobu, která by se do unikátního prostředí lépe hodila

„Rada města už má složenou kompletní porotu, máme připravené zadávací podmínky soutěže, které reagovaly na připomínky UNESCO. Teď doplňujeme jejich překlad do angličtiny, abychom je mohli poskytnout i dvěma zahraničním členům poroty,“ popsal náměstek budějovického primátora Jaromír Talíř (KDU-ČSL) s tím, že pokud vše půjde hladce, krajské město vyhlásí dvoukolovou soutěž v létě.

Je to složitý problém, uznal Babiš

Stále však není vyjasněné, zda točna nakonec v zámecké zahradě zůstane. Česká komora architektů, která má nad připravovanou soutěží dohled a tři zástupce v porotě, nechtěla, aby bylo určeno, kde má točna být.

„Souhlasili jsme, že v prvním kole místo uvedené nebude, ale dali jsme tam stanovisko vypisovatele soutěže a provozovatele točny, který říká, že chceme, aby bylo na současném místě, maximálně posunuto mimo osu barokní zahrady,“ upřesnil Talíř.

Ministr financí čerpal spoustu nových informací přímo v sousedství divadelníků, kteří před točnou zkoušeli operu Liška Bystrouška.

„Je to složitý problém, protože do toho mluví strašně moc lidí. Ale principiálně je to záležitost ministra kultury a on to musí řešit i v rámci svého rozpočtu,“ řekl Babiš, který zástupcům Budějovic, Krumlova i Jihočeského divadla slíbil, že bude o točně s ministrem kultury Danielem Hermanem jednat.

„Musím to s ním probrat, protože on se spíš kloní, aby točna byla přestěhovaná, a tady slyším, že lidi si na to zvykli a chodí sem za divadlem. Peníze na záchranu točny se budeme snažit najít, ale nejdřív je třeba vyřešit, jakým způsobem to bude fungovat v budoucnu. Jestli se udělá její rekonstrukce na místě, nebo zda se přestěhuje,“ konstatoval Babiš.

V každém případě je však podle Babiše třeba rozhodnout tak, aby Krumlov nepřišel o ochranu UNESCO, a tak, aby to byla efektivní a nejlevnější varianta zároveň. A aby to vyhovělo i návštěvníkům, kteří jsou zvyklí na točnu chodit. Jihočeské divadlo tu každý rok odehraje desítky představení pro více než 50 tisíc diváků.

„Jsem rád, že ministr přijel a že jsme měli možnost mu celou velmi komplikovanou situaci vysvětlit. Pro nás je teď hlavně nepříjemná otázka rekonstrukce Belárie a ztráta zázemí pro divadlo. Bude to znamenat provozní komplikace i zvýšené náklady,“ řekl šéf Jihočeského divadla Lukáš Průdek.