Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bahno teklo z Jordánu pět dní a firmy mlčely. Pak hráz praskla

  9:17aktualizováno  9:17
Když se 28. prosince protrhla provizorní hráz v táborském rybníku Jordán, stavební firmy se hájily, že havárie byla náhlá a nedalo se jí zabránit. MF DNES ale zjistila, že bahno začalo vytékat do Tismenického potoka a řeky Lužnice o pět dní dříve. Avšak nikdo problém neřešil.

Následky protržení provizorní hráze nádrže Jordán. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Od 23. prosince loňského roku přitékalo do Jordánu, který byl v tu dobu přepůlen provizorní hrází kvůli odbahnění, více vody, než odtékalo.

Kvůli sněžení, dešti a teplotám nad nulou se naplnil Košín i Malý Jordán, které zadržují vodu před rybníkem. Už v tu chvíli tekla přepadem na provizorní hrázi voda do vypuštěné poloviny.

"Čerpadla ani zdaleka nestačí přečerpávat současné množství vody, která teče přes hráz do štoly a do Tismenického potoka. S sebou strhává i část sedimentu," píše 23. prosince do aktualit projektu odbahnění Jordánu manažer prací Karel Hotový.

Odbahnění Jordánu

Při odbahnění za 460 milionů korun, díky němuž Tábor údolní nádrž Jordán po 181 letech vypustil, stavební firmy vytěží 250 tisíc kubíků bahna. Stavbu provádí sdružení firem Daich, Metrostav a Zvánovec. Celé odbahnění nádrže o rozloze 51 hektarů bude hotové v červenci 2014. Projekt odbahnění provázely spory už od začátku, kdy se dlouho řešilo, kdo atraktivní zakázku získá. Dokonce hrozilo, že práce nezačnou včas a město přijde o dotaci 400 milionů korun. Vše se nakonec stihlo a nádrž se začala vypouštět vloni v prosinci 2011.

Voda ničí i provizorní hrázky pod vodopádem z Jordánu, které měly bahno zachytávat, a odplaví i balíky slámy, jež měly sloužit stejně - jako filtr.

Okolo řeky chodí majitel vodní elektrárny na Lužnici Vítězslav Veselý. Když vidí černou vodu, volá na odbor životního prostředí a na Povodí Vltavy.

"Řekou tekla tmavá voda pět dnů. Ač stavaři tvrdí, že udělali okamžité zabezpečovací práce, tak možná u provizorní hráze, ale ne u štoly. Pár hodin mohla voda s bahnem do řeky odtékat, ale pět dnů? Že se udělá díra do dna rybníka a nenainstaluje se uzávěr, je neodpustitelná chyba," míní nyní Veselý, jehož elektrárna stále stojí. Podnikatel vyčíslil škodu minimálně na 1,3 milionu korun.

Po pěti dnech se hráz protrhla

V sobotu 28. prosince v sedm hodin ráno se pak hráz pod náporem vody protrhla, vlna doslova vletěla do dolní již vypuštěné části a budovanou štolou se spolu se stovkami kubíků bahna valila do Tismenického potoka a následně do Lužnice.

Jako první zkritizuje firmy odbahňující nádrž starosta Tábora Jiří Fišer, který i včera potvrdil, že k úniku vody s bahnem docházelo už od 23. prosince. "Nebyl důsledně dodržován manipulační a povodňový plán stavby. Štola měla být alespoň provizorně uzavíratelná i v době výstavby. Třeba hrazením," řekl.

Firmy tuto kritiku okamžitě odmítly s tím, že se jedná o stavbu, která není hotová, a proto nebyla štola uzavíratelná. Otázka, zda se dalo úniku bahna alespoň provizorně zabránit třeba ucpáním štoly, je klíčová. Stavaři i manažer projektu Hotový tvrdili, že se to nedalo, protože když se hráz protrhla, nebylo možné se do Jordánu technikou bezpečně dostat.

Ale co prvních pět dnů, kdy přístup ke štole byl a fungovala tam i čerpadla?

Daich, Metrostav a Zvánovec, firmy odbahňující Jordán, tvrdí, že až do rozhodnutí policie či inspekce životního prostředí nebudou spekulovat o tom, co mohly či nemohly udělat.

"Samozřejmě od doby, co se prorazila štola, odtéká částečně zakalená voda do Tismenického potoka. Na napadání a nesmyslné výroky nebudeme reagovat," prohlásil ve středu jednatel Daichu Josef Kubík.

Česká inspekce životního prostředí však verdikt neřekne dřív než v květnu. "Zahájili jsme správní řízení, ale posudek, který určí příčinu protržení hráze, bude na konci dubna," řekl inspektor František Coufal, jenž má případ na starosti.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Ilustrační snímek
Mladíka usvědčilo z loupeže na Nový rok tetování na krku

Tetování na krku usvědčilo z loupeže ve Strakonicích dvaadvacetiletého muže. Petr Dostál čelil obžalobě, že letos 1. ledna v poledne přepadl na ulici...  celý článek

Každý pohyb stroje je možné kontrolovat z kabiny. Signalizátor informuje, když...
V kabině nového kombajnu je lépe než ve staré fabii, vyzkoušel reportér

Většina obilí na jihu Čech je v polovině srpna už pod střechou. Ještě pár dní se ale sklízet bude. Reportér MF DNES si tak na jednom z posledních nesklizených...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.