Boj o most u budějovické nemocnice sílí. Odpůrci se střetli s příznivci na...

Boj o most u budějovické nemocnice sílí. Odpůrci se střetli s příznivci na jednání zastupitelstva. (únor 2017) | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Boj o most u budějovické nemocnice sílí. Odpůrci se střetli s příznivci

  • 6
Odvede část dopravy a ulehčí přetíženým silnicím, nebo spíš uškodí klidné lokalitě poblíž nemocnice? V Českých Budějovicích rostou dohady o plánované stavbě mostu na jihu města. Petice proti má tisíc podpisů.

Chceme most. Dvě slova napsaná na čtverečkovaném papíru velikosti A4 způsobila na pondělním jednání českobudějovických zastupitelů pořádný rozruch.

„Jaké chceme, chcete ho jen vy. Koukejte to dát pryč. Vezměte mu to někdo,“ rozčiloval se jeden z řady odpůrců plánované stavby mostu přes Vltavu, který má ústit u nemocnice na jihu města. V pondělí po poledni si řada obyvatel udělala čas a vyrazila na radnici, kde zastupitelstvo schůzovalo.

Nakonec s příspěvkem na aktuální téma vystoupila před zaplněným jednacím sálem desítka lidí. Hodně se tleskalo a také trochu nadávalo. V jasné menšině byli příznivci, jednomu z nich chtěli dva odpůrci sebrat zmíněný nápis Chceme most.

Vedení města České Budějovice se loni na podzim vrátilo k plánům na přemostění Vltavy a vybudování silnice, která by vedla od okružní křižovatky v Litvínovicích k nemocnici do ulice L. B. Schneidera. Chce tím ulehčit především oblasti kolem areálu firmy Koh-i-noor, ulici B. Němcové a Lidické třídě.

Dopravní stavby, které ve městě narazily na odpor

Spojka Strakonické a Horákové: Mnoho let trval aktivní boj několika obyvatel proti stavbě silnice, která má spojit Strakonickou ulici s ulicí M. Horákové na sídlišti Máj. Nová komunikace o délce asi 700 metrů odlehčí dopravě v ulici O. Nedbala, ale i Branišovské a pomůže obyvatelům sídliště při cestování. Letos začne stavba, která bude hotová do čtrnácti měsíců od zahájení. Na křížení Strakonické a Husovy třídy vznikne kruhová křižovatka.

Jižní spojka: Velkou sílu ukázali před pěti lety obyvatelé Budějovic, když se jich několik tisíc spojilo proti Jižní spojce. Ta měla vést především v blízkosti oblíbené rekreační lokality Malý jez u Malše. Pod peticí se sešlo přibližně 4 500 podpisů a vedení města přípravu projektu stoplo.

Severní spojka: Pro Budějovice má mít podle některých dopravních průzkumů větší význam než dálniční obchvat. I Severní spojka však u části obyvatel naráží. Jsou to především ti, kteří žijí ve čtvrti Kněžské Dvory, kde má silnice ústit na Pražské třídě. Několik domů u křížení ulic A. Trägera a Nemanické bude dokonce nutné zbourat. Investorem zde není město, ale Ředitelství silnic a dálnic. Stavba by mohla začít v roce 2021.

Zatím se radnice dohodla na změně územního plánu v místě stavby. Záměr se však už na samotném začátku setkal s hlasitým odporem části obyvatel. Jsou mezi nimi i ti, kteří mají s podobnou akcí zkušenosti. V minulosti se jim podařilo zastavit projekt takzvané Jižní spojky, kdy část této silnice měla vést poblíž oblíbené lokality Malý jez.

Petice má tisíc podpisů

Irena Šefčíková ze sdružení Domovina upozornila, že petice proti mostu má už přibližně tisíc podpisů.

„Jak se zvýší kvalita života obyvatel žijících v lokalitě? Jak prospěje dětem z nemocnice hluk a emise z projíždějících aut, pokud je přivedeme do blízkosti dvou z nejcitlivějších pavilonů? Proto vás žádáme, abyste dopravní situaci ve městě zklidňovali zdokonalováním a zaváděním alternativních složek dopravy,“ sdělila ve svém projevu Anna Sattranová, jedna z odpůrkyň přemostění.

Další řečníci upozorňovali, že mají politici usilovat o to, aby se Budějovice staly městem ‚evropského střihu‘ a maximálně podporovaly cyklistickou dopravu, ale i pěší a MHD. Na to náměstek primátora pro oblast dopravy František Konečný vyjmenoval několik opatření, která právě cyklistům v poslední době jejich cestování městem ulehčila.

„Z hlediska vnitroměstské dopravy v Budějovicích potřebujeme další most. Jeho největším přínosem by mělo být odlehčení ulice B. Němcové a Lidické, částečně pak možná i Mánesovy,“ doplnil Konečný.

Podle odpůrců však nová silnice přiláká další auta. „Stačí se podívat, co se stalo po otevření Modrého mostu v Havlíčkově kolonii. Stal se z ní průjezd až do Nádražní ulice,“ zmínil Petr Křiváček, další z diskutujících.

Nemocnice se silnicí souhlasí

Plán zástupců radnice má ovšem i příznivce. „Zatím je vše ve fázi změny územního plánu. Počkejme na další postup. Nový most a silnice by neměly být tak zatížené, protože tranzitní doprava pojede už po jižní tangentě pod Včelnou,“ sdělil Daniel Drnec podporující projekt.

Důležité je, že s plánem souhlasí i vedení nemocnice. „Podmínkou je, že bude propojení respektovat zájmy dopravní obslužnosti nemocnice,“ řekl už na podzim František Bostl, vedoucí oddělení stavebních investic budějovické nemocnice.

Znamená to, že v posledním úseku bude jednosměrka. Auta se tak dostanou pouze ve směru ven z města k mostu. „Současně s propojením by se pak měla udělat ještě nová komunikace mezi nemocnicí a papírnami,“ doplnil Bostl. I s touto úpravou radní počítají.

Most a silnice mají být hotové až v době, kdy už bude v provozu nejen zmíněná jižní tangenta, ale také dálniční obchvat kolem Budějovic. Se stavbou město počítá nejdříve za čtyři roky.

Ještě na letošní rok je však naplánovaná jedna důležitá změna na křižovatce ulic L. B. Schneidera a B. Němcové. Město tam nechá postavit semafory. „Mělo by to výrazně ulehčit výjezd od nemocnice do ulice B. Němcové,“ dodal Konečný.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz