Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boj o pás na silnici pro nevidomé. Několika Boršovským vadí hluk

  10:22aktualizováno  10:22
Vodicí lišta pro zrakově postižené na silnici u kolejí pod Včelnou u Českých Budějovic způsobuje pořádný rozruch. Několik obyvatel požaduje její odstranění. Na svém trvají už od loňského srpna a neustoupili ani po prosincovém jednání na Obecním úřadě v Boršově nad Vltavou, pod který přechod katastrálně spadá.

Přechod pro chodce s vodicím pásem pro nevidomé je součástí nové zastávky MHD Včelná - Pod Tratí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Lišta zatím zůstává na svém místě. Stěžovatelům vadí hluk, který způsobují auta při přejíždění přes pás.  Tvrdí, že je to v noci budí a nemohou se vyspat. „Zjistil jsem, že na Pražské třídě v Budějovicích na základě stížností odstranili pásy pro nevidomé hned ze tří přechodů,“ upozornil při jednání Jiří Linhart, jeden z obyvatel, který si přeje odstranění lišty. Podle něj vznikl precedens, a tak by neměl být problém, aby pás zmizel.

S tím však zásadně nesouhlasí zrakově postižení, starosta Boršova Jan Zeman, ale třeba i zástupci odboru dopravy budějovického magistrátu. „Celá stavba nové zastávky, chodníku, jehož součástí byl i přechod, je podle norem. Z tohoto pohledu přece nemůžeme ničit něco, co splňuje všechny požadavky,“ zdůraznil Jaroslav Mráz, vedoucí odboru dopravy budějovického magistrátu. Precedens podle něj nevznikl, protože Pražská je úplně jiná záležitost.

Také upozornil, že je už delší dobou trend zajistit na přechodech co možná největší bezpečnost, a to pro všechny občany. Na to Jiří Linhart reagoval, že je možné použít jinou technologii, kdy se vodicí pásy vyfrézují do vozovky. Hluk je pak podle něj výrazně nižší, přitom opatření pro postižené zůstane.

„Současné řešení je řádně schválené a používané. Zatím ani nebylo provedené měření hlučnosti. Nemáme k dispozici ani výsledky, které by dokazovaly, že druhá varianta je opravdu o tolik tišší,“ upozornil starosta Zeman. Podpořil ho i nevidomý Aleš Klabouch. „Řešení, které je pod Včelnou, je pro nás nejlepší. Mám vyzkoušenou i druhou variantu, a ta není pro uživatele zdaleka tak kvalitní,“ navázal.

Zhruba deset lidí však bude dál požadovat úpravu přechodu u zastávky MHD Včelná - Pod Tratí. Té se úplně nebránili krajští úředníci, kteří se rovněž zúčastnili prosincové schůzky. „Jsem zvědavý, kdo pak převezme odpovědnost za to, že se utratí peníze za úpravu něčeho, co neporušuje žádná pravidla,“ dodal Zeman.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volby
Jihočeši budou v říjnových volbách vybírat z rekordních 25 stran a hnutí

Voliči i politici mají před sebou horký podzim. O křesla v Poslanecké sněmovně se hodlá v kraji utkat 25 politických stran a hnutí. V předchozích sněmovních...  celý článek

Každý pohyb stroje je možné kontrolovat z kabiny. Signalizátor informuje, když...
V kabině nového kombajnu je lépe než ve staré fabii, vyzkoušel reportér

Většina obilí na jihu Čech je v polovině srpna už pod střechou. Ještě pár dní se ale sklízet bude. Reportér MF DNES si tak na jednom z posledních nesklizených...  celý článek

Radek Domín pracoval deset let v české pobočce společnosti Skype.
Na vysokou nešel. Nastoupil jako jeden z prvních do české pobočky Skypu

Rodák z Českých Budějovic Radek Domín začal pracovat už při studiu na střední škole. Tu vysokou pak rovnou vynechal. Prosadil se totiž v americké společnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.