Přechod pro chodce s vodicím pásem pro nevidomé je součástí nové zastávky MHD...

Přechod pro chodce s vodicím pásem pro nevidomé je součástí nové zastávky MHD Včelná - Pod Tratí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Boj o pás na silnici pro nevidomé. Několika Boršovským vadí hluk

  • 9
Vodicí lišta pro zrakově postižené na silnici u kolejí pod Včelnou u Českých Budějovic způsobuje pořádný rozruch. Několik obyvatel požaduje její odstranění. Na svém trvají už od loňského srpna a neustoupili ani po prosincovém jednání na Obecním úřadě v Boršově nad Vltavou, pod který přechod katastrálně spadá.

Lišta zatím zůstává na svém místě. Stěžovatelům vadí hluk, který způsobují auta při přejíždění přes pás.  Tvrdí, že je to v noci budí a nemohou se vyspat. „Zjistil jsem, že na Pražské třídě v Budějovicích na základě stížností odstranili pásy pro nevidomé hned ze tří přechodů,“ upozornil při jednání Jiří Linhart, jeden z obyvatel, který si přeje odstranění lišty. Podle něj vznikl precedens, a tak by neměl být problém, aby pás zmizel.

S tím však zásadně nesouhlasí zrakově postižení, starosta Boršova Jan Zeman, ale třeba i zástupci odboru dopravy budějovického magistrátu. „Celá stavba nové zastávky, chodníku, jehož součástí byl i přechod, je podle norem. Z tohoto pohledu přece nemůžeme ničit něco, co splňuje všechny požadavky,“ zdůraznil Jaroslav Mráz, vedoucí odboru dopravy budějovického magistrátu. Precedens podle něj nevznikl, protože Pražská je úplně jiná záležitost.

Také upozornil, že je už delší dobou trend zajistit na přechodech co možná největší bezpečnost, a to pro všechny občany. Na to Jiří Linhart reagoval, že je možné použít jinou technologii, kdy se vodicí pásy vyfrézují do vozovky. Hluk je pak podle něj výrazně nižší, přitom opatření pro postižené zůstane.

„Současné řešení je řádně schválené a používané. Zatím ani nebylo provedené měření hlučnosti. Nemáme k dispozici ani výsledky, které by dokazovaly, že druhá varianta je opravdu o tolik tišší,“ upozornil starosta Zeman. Podpořil ho i nevidomý Aleš Klabouch. „Řešení, které je pod Včelnou, je pro nás nejlepší. Mám vyzkoušenou i druhou variantu, a ta není pro uživatele zdaleka tak kvalitní,“ navázal.

Zhruba deset lidí však bude dál požadovat úpravu přechodu u zastávky MHD Včelná - Pod Tratí. Té se úplně nebránili krajští úředníci, kteří se rovněž zúčastnili prosincové schůzky. „Jsem zvědavý, kdo pak převezme odpovědnost za to, že se utratí peníze za úpravu něčeho, co neporušuje žádná pravidla,“ dodal Zeman.