Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli Temelínu se Američané a Rusové předhánějí ve slibech Jihočechům

  17:31aktualizováno  17:31
Boj o obří zakázku na stavbu dalších dvou bloků jaderné elektrárny Temelín se dostává do finále. Energetická společnost ČEZ v předběžném hodnocení zatím lépe hodnotí americko-japonský Westinghouse Electric Company. Její ředitel a prezident Danny Roderick nyní navštívil jižní Čechy. Setkal se se zástupci firem a také politiky.

Jaderná elektrárna Temelín (Ilustrační foto) | foto: MF DNES

"Probírali jsme běžné otázky, především bezpečnost. Zdůraznil jsem, že společnost Westinghouse se vždy snaží být dobrým občanem v regionu. Proto pomáháme v oblastech vzdělávání, růstu a rozvoje," vysvětlil Roderick.

Tématem byla samozřejmě také infrastruktura. Ta je pro dostavbu elektrárny klíčová. Prezident Westinghousu si je vědom, že absence dálničního spojení je v kraji velkým problémem. Primárně je však musí prý vyřešit ČEZ.

"My budeme samozřejmě potřebovat dopravit sem mnohé vybavení. Vzhledem k tomu, že některé části jsou extrémně těžké, bude třeba nutno upravit nosnost některých mostů. Jsme připraveni jednat tam, kde se protnou potřeby naše a kraje," podotknul Roderick s tím, že v případech, kdy se tyto zájmy nestřetnou, bude vyřešení problému na ČEZ.

Hejtman Jiří Zimola řekl, že ať vyhraje rusko-český MIR.1200 či americko-japonský Westinghouse, bude kraj chtít, aby z toho Jihočeši měli nějaké benefity. "Prioritami jsou pracovní příležitosti pro jednotlivce i firmy a nacházení řešení pro napojení na dálniční síť a případné využití letiště v Plané," konstatoval Zimola.

Pro jihočeské stavební firmy by mohla být dostavba Temelína dobrou příležitostí a vzpruhou v době, kdy není moc zakázek. Metrostav, který má s Westinghousem domluvenou spolupráci, by v případě úspěchu americké firmy zajišťoval stavební práce. A počítá, že subdodávky budou zajišťovat právě firmy z regionu.

"V této fázi nejsem schopen specifikovat rozsah subdodávek. Jsme česká firma a využijeme české regionální kapacity. Nemáme zahraničního vlastníka, který by nám diktoval, jaké máme využívat firmy," zdůraznil Petr Procházka, který má v Metrostavu na starost projekt dostavby Temelína. "Není důvod nevyužít jihočeské společnosti," dodal.

Pro Metrostav by se navíc otevřela možnost rozsáhlejší spolupráce s Westinghousem. Stala by se totiž první firmou, která by v Evropě zvládla nový systém výstavby, který Westinghouse nazývá modulární. Pokud Američané v tendru na Temelín uspějí, mají v plánu v Česku vybudovat technickou základnu pro další projekty, které mohou získat v rámci Evropy. Z toho by pak české firmy mohly profitovat dlouhodobě.

Celkem Westinghouse odhaduje, že by se české firmy na obří zakázce, jejíž hodnota se odhaduje až na 300 miliard korun, mohly podílet z 60 procent. Konkurenční rusko-české konsorcium MIR.1200 deklaruje účast místních firem ještě o 10 procent vyšší.

O tom, kdo tendr vyhraje, by se mělo rozhodnout již letos na podzim. "Letos je klíčový rok pro posouzení nabídek a výběr dodavatele, dalším milníkem bude územní řízení. Pokud vše půjde, jak má, začne v roce 2016 vytváření podmínek pro stavbu a vlastní zahájení o rok později," avizoval ředitel jaderné elektrárny Temelín Miloš Štěpanovský.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel (ilustrační foto)
V hotelu páčili dveře od pokoje příborem, pak zničili koberec i stěny

Vskutku svérázným způsobem se do svého hotelového pokoje v pondělí v noci dostala dvojice hostů. Poté, co muž a žena v hotelu v Dačicích na Jindřichohradecku...  celý článek

„Věda není žádná věda“, Techmania Science Center
Budějovice představily velkolepý plán. Postaví vědecké centrum

Na výstavišti v Českých Budějovicích by mohlo vyrůst vědecké centrum za stovky milionů korun. Do města může přilákat desetitisíce návštěvníků. Do akce se...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.