Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budějovice chtějí parkovací dům u sportovní haly. Fasádou proroste zeleň

  10:07aktualizováno  10:07
Až 466 míst pro auta vznikne v parkovacím domě u sportovní haly v Českých Budějovicích. Město chce na stavbu za 70 milionů korun získat dotaci. Stání bude zpoplatněné, o kus dál jsou přitom desítky míst volných.

Parkovací dům u sportovní haly v návrhu Atelieru 8000. | foto: Vizualizace Atelier 8000

Je zadarmo. A navíc jen pět minut chůze od centra Českých Budějovic. Právě to dělá z parkoviště u sportovní haly jedno z nejatraktivnějších míst pro řidiče. I proto je neustále plné. Radnice tam chce postavit parkovací dům, který má nabídnout 466 míst.

„Oslovili jsme pět společností a komise vybrala studii Atelieru 8000. Ta navrhla budovu vysokou 14 metrů, jejíž plášť má být prorostlý zelení. Důležitá je i cena, náklady jsou odhadnuté kolem 70 milionů korun. Jeden z dalších návrhů přitom počítal s 200 miliony,“ zdůraznil náměstek primátora pro dopravu František Konečný.

Město oslovilo pět společností, nakonec vybíralo ze tří studií. Atelier 8000 by měl nyní svůj návrh dopracovat a následně by měl být i dozorem při projektování územního a stavebního řízení.

Fotogalerie

Dům nemá zabrat celé současné parkoviště, ale jen jeho část. Pokud by mělo město v budoucnu zájem a peníze, může se dům dostavbou rozrůst o dalších 288 míst, celkem by jich pak bylo 754.

„Při zpracování jsme vycházeli z lokality a budovu navrhovali tak, aby v budoucnu případně nepřekážela nové sportovní hale. Zohlednili jsme i park Stromovka, proto by měla fasádu tvořit živá zeleň, přitom ale objekt zůstane vzdušný,“ vyzdvihl za Atelier 8000 Martin Krupauer.

Parkování v domě bude zpoplatněné

Parkovací dům má být takzvaně amerického stylu, kde nejsou klasické strmé nájezdové rampy, ale vozidla stoupají v délce celého patra a po stranách mohou parkovat.

„U nás to není příliš obvyklé, ale v Evropě už je to celkem běžné. Navíc sloupy budou jen po obvodu, což zpřehlední prostor a působí bezpečněji,“ vysvětlil Krupauer.

Příští rok chce mít radnice stavební povolení a na akci plánuje získat dotaci z evropských fondů. Samotné práce by pak mohly reálně začít v roce 2018. Pokud evropské peníze nezíská, musí hledat v rozpočtu města.

Parkování v domě bude zpoplatněné. Zástupci radnice slibují, že to bude jen minimální částka. „Jen tolik, aby to vystačilo na provoz, nechceme na tom vydělávat. V souvislosti s případnou dotací to ani nebude možné,“ konstatoval Konečný.

Radnice chce pořídit také naváděcí systém

Sporná je však i samotná potřeba parkovacího domu. V centru u zimního stadionu stojí soukromý parkovací dům, kde je pravidelně volno. Za stání se tam přitom platí mnohem méně než na hlavním náměstí. Komu by pak vadilo platit, může využít parkoviště u fotbalového stadionu Dynama, které je zdarma a vždy tam bývá pár míst volných.

Podle zastupitele Ivo Moravce někteří lidé nevědí, kde volná místa hledat. „A pak je kvůli tomu z náměstí Přemysla Otakara II. kruhový objezd, přitom by si zasloužilo něco úplně jiného. Řešit by to měl moderní naváděcí systém a program Dopravy v klidu,“ upozornil.

Právě naváděcí systém hodlá město v následujících čtyřech letech za pomocí dotací pořídit. O zklidnění dopravy v centru se i přes tyto plány na radnici zatím neuvažuje. Neustále k tomu chybí politická odvaha a nikdo neotevřel ani diskusi s tamními podnikateli a veřejností.

„I když by náměstí bez aut bylo hezké, teď na to asi není prostor. Omezení provozu v centru můžeme řešit ve chvíli, kdy bude skutečně fungovat systém záchytných parkovišť,“ dodal Milan Brabec, člen dopravní komise města.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.