České Budějovice uvažují o prpojení dvou nejlidnatějších sídlišť Vltava a Máj dvouproudou silnicí. (Ilustrační snímek)

České Budějovice uvažují o prpojení dvou nejlidnatějších sídlišť Vltava a Máj dvouproudou silnicí. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Budějovice chtějí spojit Vltavu a Máj, silnice by stála 258,5 milionu

  • 11
Budějovičtí radní znovu vytáhli na světlo plány na propojení nejlidnatějších sídlišť Máj a Vltava novou silnicí. Čtyřproudá spojnice, která měla vyrůst mezi ulicemi Strakonická a Milady Horákové, vyvolala před časem u obyvatel Máje bouři nevole. Město teď přišlo s úspornější dvouproudou variantou.

Vedení města teď ale počítá s úspornější variantou a slibuje, že se nepustí do ničeho proti vůli lidí. Zda se ale opravdu začne stavět, není vůbec jisté. Magistrát zatím nemá ani vykoupené pozemky, ani peníze na stavbu.

"Investorem nové silnice musí být Jihočeský kraj. A protože by měl získat na silnice zhruba o 400 milionů víc, chtěli bychom si na část těchto peněz sáhnout," uvedl ekonomický náměstek primátora Miroslav Joch.

Joch mluví o evropské dotaci, kterou měl kraj schválenou na rozvoj letiště. Jenže nakonec ji Evropská komise stopla a vedení kraje pracuje na převedení peněz na obnovu a rozvoj silnic v regionu.

"Nejdřív musíme být úspěšní v převedení těch peněz na silnice a teprve pak musíme pečlivě vážit, kam je budeme investovat," naznačil hejtman Jiří Zimola.

Majiteli pozemků dá radnice přes 58 milionů korun

Radnice ale chce být na případnou investici připravena, a proto oprášila letitá jednání s majitelem pozemků. Na stavbu silnice potřebuje vykoupit od Jaroslava Třešňáka z Teplic přes 42 tisíc metrů čtverečních pozemků.

Třešňák za ně požadoval v minulosti stamiliony, nyní se s radnicí dohodl na necelých 58,5 milionu korun. "To je 1 390 korun za metr čtvereční. Je v toleranci znaleckého posudku, podle něhož je v této lokalitě cena pozemků od 1 080 do 1 440 korun," podotkl Joch.

Radní ale podmínili nákup pozemků závazným příslibem kraje o zařazení silnice do jeho rozpočtu na letošní a příští rok. A pokud ho nezískají, pozemky nekoupí.

"Máme na starosti celý kraj a důležitých akcí v Bílé knize rozvoje dopravy hodně. Navíc v Budějovicích teď dáváme velké peníze do Zanádražní komunikace," sdělil Zimola. Tím ale hejtman další stavbu v krajském městě nevyloučil. "Ještě o tom budeme debatovat," řekl.

"Propojka nutná není, jednání se ale nebráníme"

Pokud se silniční spojka Strakonická - Milady Horákové začne stavět, vyžádá si stamiliony. Ačkoli celá měří pouze zhruba tři čtvrtě kilometru, jako původně vyprojektovaný čtyřpruh měla stát zhruba 360 milionů korun.

Od zbytečně megalomanské varianty ale nakonec radní odstoupili, nově by ji teď projektanti připravili jako dvouproudou komunikaci. Na ni by si musel investor připravit odhadem 200 milionů korun.

To jsou jen náklady investora, tedy kraje. K tomu je třeba připočíst náklady města: 58,5 milionu korun za pozemky a další zatím nevyčíslené částky za doprovodné stavby okolo nové cesty, jako jsou cyklostezka, osvětlení, chodníky.

Navíc tentokrát prý nebudou radní obyvatele sídlišť do stavby tlačit. "Myslím si, že ta propojka nutná není, protože jestli si lidé zajedou o 300 metrů dál, to opravdu nikoho nezabije. Jednání se však nebráníme. Jsme ochotni se bavit o dvouproudovce, ale jedině s omezením dopravy," podotkla Marie Paukejová ze sídliště Máj.

České Budějovice by chtěly spojit dvě nejlidnatější sídliště Vltava  a Máj dvouproudou silnicí. Ta by vyrostla mezi ulicemi Strakonická a M. Horákové.

České Budějovice by chtěly spojit dvě nejlidnatější sídliště Vltava a Máj dvouproudou silnicí. Ta by vyrostla mezi ulicemi Strakonická a M. Horákové.