Dopravní podnik počítá, že nakoupí midibusy pro dvě nové linky. Vozy už měl...

Dopravní podnik počítá, že nakoupí midibusy pro dvě nové linky. Vozy už měl půjčené na zkoušku. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Budějovice si půjčí až 250 milionů. Na školky, parkování i midibusy

  • 2
Aby mohl v následujících pěti letech pokračovat rozvoj Českých Budějovic, musí se vedení radnice zadlužit. Pak se může pustit do akcí, které následně z velké části zaplatí evropské dotace.

Je libo nové parkoviště, školku, odborné třídy, sběrný dvůr nebo autobusy? Všechno může být, ale nejdříve na to Budějovice musí mít. A právě teď nemají. Vedení města tak bude muset letos přistoupit k zásadnímu rozhodnutí. Vzít si půjčku, a mít tak peníze na předfinancování projektů, na které bude možné získat peníze z evropských dotací.

MF DNES oslovila několik místních politiků z různých stran a hnutí. Ti se shodli, že se bez úvěru nepůjde stoprocentně připravit na další dotační období pro následujících pět let.

Akce, na které budou chtít Budějovice získat dotace

  • naváděcí parkovací systém
  • parkovací plochy
  • stavby a úpravy křižovatek
  • vozy pro dopravní podnik
  • zvyšení kapacit ve školkách
  • odborné třídy pro technické vzdělávání studentů středních i vysokých škol
  • protipovodňová opatření
  • výstavba a modernizace sběrných dvorů, kompostárny

Pozn.: Celý seznam je v Integrovaném plánu rozvoje území na www.c-budejovice.cz.

Kolik si Budějovičtí mohou půjčit? Strop je zhruba 400 milionů korun. Tolik si však město pravděpodobně nevezme.

Vše úzce souvisí s rozpočtem na rok 2016, jehož příprava v těchto dnech vrcholí, bude se pohybovat kolem 1,6 miliardy korun. Druhou důležitou věcí je dluh města, ten je nyní ve výši přibližně 700 milionů korun. Podle nového zákona, který má začít platit od nového roku, nesmí být dluh měst vyšší, než 60 procent průměru celkových příjmů za poslední čtyři roky.

„To znamená, že bychom se teoreticky mohli zadlužit až do 1,1 miliardy korun, což už by však bylo rizikové. Pokud si tedy město vezme úvěr, bude to méně,“ konstatovala radní pro finance Lucie Kozlová. Konkrétní částka by se mohla pohybovat kolem 200 až 250 milionů korun.

Potvrdil ji i primátor Jiří Svoboda. „Za současné situace bychom mohli mít problém některé akce předfinancovat z vlastních prostředků. Až bude rozpočet na příští rok připraven ke schválení, můžeme rozhodnout o půjčce,“ oznámil primátor. Zastupitelé o ní budou zřejmě jednat na listopadovém jednání.

Mezi lety 2016 a 2020 by pak Budějovice měly mít peníze na připravované investice a jejich předfinancování. Město má Integrovaný plán rozvoje území, který se týká i dalších bezmála 80 přilehlých obcí. Jeho součástí jsou projekty, na něž bude chtít město čerpat dotace.

Evropské peníze budou připravené ve třech hlavních oblastech. „Je to doprava, inovace - vzdělávání a životní prostředí. Podle toho se soustředí i naše projekty,“ vyjmenovala Dagmar Baumruková, vedoucí magistrátního odboru rozvoje a veřejných zakázek.

Midibusy na dvou linkách

V oblasti dopravy budou peníze na cyklostezky či moderní dopravní technologie. Budějovice by se tak měly dočkat naváděcího systému k parkovištím. Ten řidiče nasměruje na správné místo a ještě mu včas ukáže, jestli je tam volno.

Mohlo by se také dostat na rekonstrukci křižovatky Husovy třídy a Dlouhé louky. Dopravní podnik pak počítá, že nakoupí midibusy pro dvě nové linky. „Ještě se rozhodneme, jestli budou elektrické, nebo na stlačený plyn,“ doplnil ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.

V oblasti vzdělávání jsou plány třeba s bývalými kasárnami na Žižkově třídě, kde by mohly vzniknout odborné třídy pro výuku některých technických oborů, které chce město podporovat.

Za životním prostředím se skrývá možnost získat peníze na protipovodňová opatření na Malši či stavbu sběrného dvora v Rožnově. Vše bude souviset s tím, jestli město se svými projekty při žádostech o evropské dotace vůbec uspěje. Bez nich se Budějovice v dalších letech s investicemi daleko neposunou.