Tunel dlouhý zhruba 200 metrů má vést pod nákladovým nádražím.

Tunel dlouhý zhruba 200 metrů má vést pod nákladovým nádražím. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Budějovická radnice chce posunout tunel za miliardu, aby nevadil lidem

  • 4
Součástí zanádražní komunikace, kterou v Českých Budějovicích právě staví, měl být i miliardový tunel pod železnicí spojující východ města s centrem. Po nezdarech při přípravě zástupci města plánují vyústění na jiném místě.

Když se nemůžete s někým dohodnout, zkusíte to jinde. Podle jednoduchého klíče se nyní pokoušejí zástupci budějovické radnice pokročit v přípravě stavby tunelu, který má pod železnicí spojit Suché Vrbné s ulicemi Nádražní, Mánesova a Průmyslová.

O zásadní dopravní stavbě se v Budějovicích mluví už zhruba 10 let, tunel měl být součástí zanádražní komunikace. Vysoká cena, složitost přípravy a také odpor části obyvatel však projekt zpomalily.

Nyní padlo rozhodnutí, které by mohlo plán znovu nastartovat - posunout vyústění tunelu v Dobrovodské ulici u lávky více doleva, a vyhnout se tak odmítavému postoji majitelů nemovitostí na pravé části.

Změnu potvrdil náměstek primátora Miroslav Joch (ČSSD). "Snažíme se tím řešit dlouhodobé spory. Už jsem hovořil s majiteli objektů, kterých by se stavba nově týkala," řekl Joch s tím, že jednání jsou na začátku. V případě úspěchu by to zřejmě odstranilo některé technické problémy s možným narušením statiky domů při hloubení tunelu.

Ulehčilo by se viaduktu v Rudolfovské

Pro některé obyvatele Suchého Vrbného je tato zpráva překvapující, protože na červnovém veřejném jednání o uzavírce Dobrovodské se naopak od náměstka Kamila Calty (TOP 09) dozvěděli, že ohledně tunelu se nic nového neděje. "Bral jsem to z pohledu investic, které mám na starosti," bránil se Calta.

Právě z pohledu investic je škoda, že se nepodařilo projekt tunelu připravit v návaznosti na zanádražní komunikaci. Část Dobrovodské v místě plánovaného vyústění podjezdu v červenci zavřou, bude se tam napojovat nová silnice a dělat kanalizace. Mohlo se vše zvládnout najednou. Primátor Juraj Thoma (HOPB) o akci hovořil už v roce 2007, jenže za sedm let se nezměnilo skoro nic.

Velká část obyvatel Suchého Vrbného, ale třeba i Dobré Vody či Srubce si nové spojení s centrem města přeje. "Vrbné spojuje s městem jedna myší díra, tedy viadukt v Rudolfovské, který je věčně ucpaný," upozornil David Kahánek, jeden z obyvatel zmíněné čtvrti.

Do případné stavby musí výrazně promluvit také vedení Jihočeského kraje, který je investorem zanádražní komunikace. Podle krajského radního pro dopravu Antonína Kráka (ČSSD) je třeba v souvislosti s tunelem najít přijatelný kompromis. "Odpor části obyvatel byl značný, i proto se příprava pozastavila," dodal.

Přibližně 200 metrů dlouhý podjezd pod nákladovým nádražím by odvedl tisíce aut denně od viaduktu v Rudolfovské. O stavbě nedávno jednali také zástupci budějovické radnice a Správy železniční dopravní cesty. Obě strany jsou projektu nakloněné. Náklady, které jsou odhadované na 1,2 miliardy korun, by si navíc mohly rozdělit obě strany plus ještě Jihočeský kraj.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš potvrdil, že je správa připravena spolupracovat. "Pokud se město s krajem pustí do příprav, určitě nebudeme nic brzdit. Za námi by finančně mohla jít část, která se týká železnice," sdělil Illiaš.