Nová silnice mezi budějovickými sídlišti Máj a Vltava povede přes areál

Nová silnice mezi budějovickými sídlišti Máj a Vltava povede přes areál bývalých kasáren. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Spojka mezi sídlišti Máj a Vltava už se rýsuje, zbývá vykoupit pozemky

  • 21
Bude to dlouhá a vyhrocená debata. Stavba nové silnice, která má propojit sídliště Máj a Vltava, zřejmě způsobí na čtvrtečním jednání českobudějovického zastupitelstva pořádný rozruch.

Budějovičtí radní minulý týden schválili odkup pozemků, na kterých má vozovka stát. Teď musejí záměr ještě podpořit zastupitelé. Na jejich jednání se však chystají také odpůrci stavby, kteří chtějí být hlasitě slyšet.

Na komunikaci potřebuje město vykoupit pozemky, které patří Jaroslavu Třešňákovi z Teplic. Jde o více než 42 tisíc metrů čtverečních.

"Dohodnutá cena je bezmála 58,5 milionu korun. Stávající rozpočet s tím nepočítal, a proto je třeba, abychom schválili přesun peněz na tuto akci," vysvětlil první náměstek primátora Miroslav Joch. Magistrát by měl připravit také projektovou dokumentaci. Už v srpnu zahájil kroky v souvislosti se stavebním řízením.

Nová varianta počítá s méně pruhy

Dále bude na řadě Jihočeský kraj, který přislíbil, že zafinancuje samotnou stavbu. Její celková cena se má pohybovat mezi 150 až 200 miliony korun. Původně to mělo být mnohem více.

Počítalo se totiž s tím, že pro řidiče důležitá spojka Strakonické a ulice Milady Horákové bude mít v každém směru dva jízdní pruhy. Letos ale magistrát představil úspornější variantu pouze s jedním pruhem pro každý směr.

Právě tady ale přestávají odpůrci stavby, kteří pocházejí především z Máje, městu důvěřovat.

"Ve čtvrtek kvůli tomu určitě zamířím na jednání zastupitelů a věřím, že nebudu sama. My jsme byli připraveni jednat o spojce Strakonické a Milady Horákové jako o místní komunikaci. Je ale jasné, že tahle silnice má do budoucna sloužit jako důležitý přivaděč na letiště v Plané a jako část obchvatu vedoucího do Litvínovic, který výrazně zatíží ulici Milady Horákové, a tedy i obyvatele z přilehlých panelových domů," reagovala jedna z hlavních odpůrkyň stavby Marie Paukejová.

Pravdou je, že historicky měla ulice Milady Horákové zmíněnému účelu sloužit a z její velikosti je to dobře patrné. Navíc radnice chtěla v budoucnu postavit silnici, která by od křižovatky M. Horákové a Branišovské vedla do Litvínovic a dále na výpadovku na Krumlov. V tu chvíli by ji někteří skutečně mohli začít využívat jako alternativu k silnici na Dlouhé louce.

V každém případě samotní řidiči by novou silnici z Vltavy na Máj jednoznačně uvítali. "Mluví se o ní snad už dvacet let, měla tady dávno stát. Jednoznačně to urychlí cestu do centra a zpět. Tady by chtěl každý pohodlně cestovat městem, ale když může něco situaci zlepšit, hned se někdo staví proti," fandí spojce Miroslav Zedník ze Čtyř Dvorů.

Otázkou zůstává, jak hodlá stavbu silnice zaplatit Jihočeský kraj. Na otázky MF DNES z úřadu ale nikdo neodpověděl.

Lze pouze předpokládat, že se pokusí získat dotaci, nebo bude peníze hledat ve vlastním rozpočtu na příští rok, kdy by se také mohlo začít pracovat.

Nová silnice by spojila ulici M. Horákové na sídlišti Máj a Strakonickou na sídlišti Vltava.

Nová silnice by spojila ulici M. Horákové na sídlišti Máj a Strakonickou na sídlišti Vltava.