Hlavní ranvej letiště je dlouhá 2,5 kilometru a široká 80 metrů.

Hlavní ranvej letiště je dlouhá 2,5 kilometru a široká 80 metrů. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovické letiště má plán modernizace za půl miliardy. Začne navigací

  • 7
Po letech stagnace začíná letiště v Plané u Českých Budějovic ožívat. Získalo novou mezinárodní licenci, řadí se tak mezi TOP 10 areálů v republice. MF DNES zjistila, že ve čtvrtek vybrali projektanta, který připraví plán velké modernizace.

U ranveje stojí špičkově vybavené proudové letadlo Cessna. Na letiště v Plané u Českých Budějovic s ní ve čtvrtek přiletěla skupina manažerů. Podobné, ale i mnohem větší stroje by měly v následujících letech v areálu přistávat a vzlétat stále častěji.

Už před několika měsíci dostalo Jihočeské letiště České Budějovice podporu kraje i města, které společnost vlastní. Mohla tak začít roky očekávaná modernizace. Ve čtvrtek se podařilo dotáhnout jeden z prvních významných kroků. 

„Vybrali jsme projektanta, který vytvoří finální verzi. Bylo to nutné, protože jsme v původních plánech kvůli úspoře museli škrtat,“ vysvětlil ředitel letiště Ladislav Ondřich.

Půl miliardy za tři roky 

Projekt by měl být hotový letos na podzim a hned na něj pak navážou další výběrová řízení a práce. Jihočeský kraj už má nastavený harmonogram, podle kterého chce letiště za 400 až 500 milionů v příštích třech letech rozvíjet, aby se dostalo po bok areálů, jaké mají v Pardubicích nebo Karlových Varech.

Harmonogram modernizace letiště

2014/15: oprava vzletové a přistávací dráhy, příprava pro radionavigaci, vrátnice 

2015: rekonstrukce a rozšíření odbavovací plochy a pojezdových drah, instalace radionavigačního, meteorologického a světelného vybavení 

2016: vysílací a přijímací středisko 

2016/17: odbavovací hala, terminál, technologie v hale.

V roce 2015 bude zásadní například pořízení a nákup radionavigačního zařízení. „S tím souvisí mnoho dalšího, například frézování dráhy pro umístění osvětlení, stavba šachet a instalace potřebných technologií,“ vyjmenovala mluvčí letiště Martina Vodičková.

Ondřich připomněl, že před měsícem získali důležitou mezinárodní licenci AFIS, což ho řadí hned za areály nejvyšší kategorie. „Jsme zase blíže k tomu, abychom se stali řízeným letištěm s plným provozem,“ pokračoval. Modernizaci přirovnal k tunelu, který už má na konci světlo, jež je ohraničené rokem 2017.

Dobré počasí nestačí

Ředitel Ondřich zmínil, že i nadále si nemohou dovolit lákat do Budějovic společnosti, které létají na pravidelných linkách. Bez navigace se totiž musí kvůli přistání spoléhat na dobré počasí, což potenciální zájemci nemohou riskovat.

Už v roce 2016 by to mělo být naopak, ještě bude nutné postavit odbavovací halu, terminál, aby měli cestující potřebné zázemí. Ještě letos dokončí stavbu heliportu a zázemí pro Zdravotnickou záchrannou službu Jihočeského kraje.

Ani teď si vedení letiště v Plané nestěžuje, čísla jsou za první pololetí roku pozitivní.

„Za šest měsíců máme přes čtyři tisíce vzletů a přistání, z toho 350 mezinárodních,“ spočítala Vodičková. Pro srovnání: za celý rok 2011 bylo 375 mezinárodních letů. Pokud bude úspěšné i druhé pololetí, mohl by to být nejúspěšnější rok za posledních pět let.

„Odbavujeme hodně lidí směřujících do Chorvatska. Jsme na jihu Čech jediní, kde se dá odbavit mimo schengenský prostor. Zároveň tady dotankují a i plně naložené lehké stroje na 2,5 kilometru dlouhé dráze v klidu odstartují. Často ve čtvrtek odletí a v neděli se vrací,“ dodal Ondřich.