Nedaleko Malého jezu by měl podle plánů stát silniční most přes Malši.

Nedaleko Malého jezu by měl podle plánů stát silniční most přes Malši. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovičtí se bouří proti jižní spojce, nechtějí auta u Malého jezu

  • 3
Obyvatelé Českých Budějovic se bouří proti chystané změně územního plánu, která se týká takzvané jižní spojky. Vadí jim, že silnice by podle plánu měla zavést auta do míst, kde byl dosud provoz minimální a lidé si zde mohou užívat klid.

Dvouproudá silnice by podle navrhované změny vedla přes kruhový objezd v Litvínovicích, po novém mostě přes Vltavu, kde se napojí na ulice L. B. Schneidera, Papírenskou a dále bude pokračovat přes Lidickou ulicí L.M. Pařízka na Plavskou.

Podél železniční trati by se měla auta dostat až na Novohradskou. V budoucnu trasa naváže na zanádražní komunikaci s pokračováním na dálnici D3.

Podepsat se můžete do října

Své podpisy mohou zájemci pod petici připojit až do října. Právě tehdy se má změnou územního plánu, která s jižní spojkou souvisí, zabývat zastupitelstvo.

"Vedení trasy považujeme za bezohledné k obyvatelům našeho města a navrhovaná změna to dovádí k dokonalosti. Do klidných a rekreačních zón, kde byl dosud provoz minimální, přivede navíc asi 15 tisíc aut denně," zlobí se jeden z kritiků Tomáš Mráz.

Petici proti jižní spojce už podepsaly více než dva tisíce lidí. Paradoxně ji podpořili i lidé z Mánesovy ulice, které by nová trasa od aut ulevila. Podobných podpisových akcí rozpoutala kritizovaná stavba hned několik.

Nejvíc emocí vzbudila představa, že by auta jezdila nedaleko Malého jezu přes řeku Malši. Místo je tradiční a oblíbenou odpočinkovou zónou, kterou celoročně využívají tisíce obyvatel města.

Jiří Straka, zástupce lidí, kteří žijí v okolí nemocnice, upozornil, že v souvislosti s provozem se výrazně zvýší i hluk. "Zajímavé je, že u nemocnice sice je navrženo protihlukové opatření, ale už chybí u léčebny dlouhodobě nemocných nebo v Thomayerově ulici," zdůraznil.

Stavba by si navíc na své trase vyžádala i demolici některých budov a to nejen garáží, ale i dalších staveb včetně bytových. Jižní spojka je v územním plánu krajského města zakreslena už více než deset let. Změna má vedení její trasy upřesnit, některé stavby posouvá nebo upravuje jejich řešení.

Plánovaná jižní spojka v Českých Budějovicích.

Každopádně zatím je její stavba v nedohlednu. Každý z jejích tří úseků by si totiž vyžádal řádově dvě stě milionů korun.

"Vnímáme ji jako jednu z těch důležitých, ale v této chvíli Jihočeský kraj není schopen nějak pomoci," poznamenal vicehejtman pro dopravu Martin Kuba.

Přestože o případné změně územního plánu rozhodnou městští zastupitelé, přišli si na veřejné projednávání vyslechnout názor lidí jen tři. Kromě primátora Juraje Thomy (HOPB) byl v sále ještě Ivan Nadberežný (KSČM) a Stanislav Rataj (HOPB).

Obchvat města ve městě...

"Právě proto tady sedíte, abyste k tomu něco řekli. Neumím si představit, že by zastupitelé hlasovali pro věc, která vyvolává takový odpor," reagoval na vzrušenou debatu Thoma.

Po výzvě lidí, aby řekl, jaký má coby primátor na navrhovanou trasu jižní spojky názor, uvedl: "Už jsem kolegům říkal, že toto řešení považuji za nešťastné."

Konkrétnější byl jeho kolega Rataj, který je zároveň členem dopravní komise. Vystoupil s návrhem, aby trasa vedla až na okraji města a do obydlených částí nezasahovala.

"Měli bychom jít někam směrem Roudné, Rožnov, Vidov. Projednával jsem to s odborníky na ČVUT i na ministerstvu dopravy a nesetkal jsem se s názorem, že bychom měli mít obchvat města ve městě," poznamenal.