Pivovar Budějovický Budvar.

Pivovar Budějovický Budvar. | foto: František Vlček, MAFRA

Budvar je na vrcholu. Zvažuje obří investici do výroby a areálu

  • 7
Budějovický pivovar zažívá v posledních letech skvělé období. Roste výstav, export i tržby. Daří se tolik, až se dostává na strop výrobní kapacity. Proto začíná přemýšlet o nové stáčecí lince.

Rok 2013: rekord. Rok 2014: rekord. „Pokud chceme nadále růst, bude se muset pořídit třetí stáčecí linka lahví,“ říká mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.

Národní podnik zažívá velký nárůst hlavně na zahraničních trzích. Například loni se vývoz Budvaru zvedl o šest procent. Celkem tak do ciziny putovalo 813 tisíc hektolitrů piva. Doma spíš stagnuje.

„V současné době se dostáváme na hranici výrobní kapacity. Zejména z pohledu stáčení lahví. Je to dáno růstem exportu, který je v drtivé většině právě v lahvích, méně pak v plechovkách,“ řekl obchodní ředitel Budvaru Robert Chrt.

„Stojíme před poměrně zásadním investičním krokem, který by měl posílit kapacitu stáčení instalací třetí lahvové linky. Problém je, že na ni nemáme místo. Abychom jej udělali, musíme odsunout celou logistiku a sklady přes ulici a tam postavit skladové hospodářství na zelené louce,“ dodal Chrt.

V současné době je v areálu u Kněžskodvorské ulice distribuční sklad, který zásobuje jižní Čechy. Ten by zůstal. Ovšem další staré haly by musely zmizet. Zatím se jedná o pouhou vizi. Schválit by ji musela dozorčí rada a také ministerstvo zemědělství.

Ovšem, pokud se pivovaru bude i nadále dařit jako dosud, bude muset ke kroku přistoupit. „Je to vize tak v horizontu let 2016 až 2018,“ uvedl Chrt. Částku zatím nechce pivovar specifikovat. Podle náročnosti rozšíření je možné, že přesáhne jednu miliardu korun.

Letošní rok je výzvou

Loni měl Budějovický Budvar rekordní výstav 1,457 milionu hektolitrů piva. Na letošní rok plánuje minimálně stejný výsledek. „Tenhle rok bude výzvou, plánujeme ho na stejnou úroveň jako 2014. Což nemusí vypadat moc ambiciózně, na druhou stranu se potýkáme s propadem ruského trhu, který pro nás dosud byl pátým nejvýznamnějším exportním trhem,“ poukázal Chrt.

Přitom první tři čtvrtiny loňského roku se Budvaru v Rusku dařilo velmi dobře. Pak ovšem padl rubl. „V závěru roku se export do této země prakticky zastavil kvůli devalvaci rublu. V letošním roce proto očekáváme v Rusku výrazné snížení prodeje,“ řekla vedoucí oddělení exportních prodejů Renata Pánková.

Ačkoli je pro pivovar nejzásadnější Evropa, ve které prodeje tvoří 95 procent, soustředí se národní podnik i na trhy v Asii a Jižní Americe, kde do budoucna cítí perspektivu. Ve Vietnamu například zvýšil loni prodeje čtyřikrát.