Litvínovický most je jedním ze tří míst v Českých Budějovicích, kde mohou auta...

Litvínovický most je jedním ze tří míst v Českých Budějovicích, kde mohou auta přejíždět přes Vltavu. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Budějovice vracejí do hry stavbu mostu přes Vltavu u nemocnice

  • 5
Přes řeku Vltavu vedou v Českých Budějovicích tři mosty pro auta a dlouhodobě se ukazuje, že je to málo. V následujících letech tak mají přibýt další dva na jihu a severu krajského města.

Tohle už tu jednou bylo a skončilo velkým nezdarem. Přesto se po pěti letech vedení českobudějovické radnice rozhodlo oprášit plány a vrací se k záměru stavby mostu přes Vltavu poblíž krajské nemocnice. Má pomoci dopravě uvnitř města.

„Nová komunikace by vedla od kruhové křižovatky v Litvínovicích směrem k ulici L. B. Schneidera,“ upřesnil náměstek primátora František Konečný. Celý úsek by měřil necelý kilometr. Jednání jsou nyní na začátku. I stávající územní plán v místě podle Konečného zatím počítá pouze s cyklostezkou.

„Z hlediska vnitroměstské dopravy v Budějovicích potřebujeme další most. Když se letos opravoval Litvínovický v Mánesově ulici, dostala se nákladní auta přes řeku až u sídliště Vltava na druhé straně města,“ připomněl náměstek letošní dopravní komplikace.

Důležité je, že je návrhu nakloněno vedení nemocnice i vedle sousedících papíren.

„S plánovaným propojením ulice L. B. Schneidera až po nově navržené přemostění souhlasíme. Podmínkou je, že bude propojení respektovat zájmy dopravní obslužnosti nemocnice,“ reagoval František Bostl, vedoucí oddělení stavebních investic českobudějovické nemocnice.

U Litvínovic budou muset rozšířit kruhovou křižovatku

Znamená to, že v posledním úseku bude umožněn pouze jednosměrný provoz ve směru ven z města k mostu. „Současně s propojením by se pak měla udělat ještě nová komunikace mezi nemocnicí a papírnami,“ doplnil Bostl. I s touto úpravou radní počítají.

Zástupci města si nechali připravit dopravní model a i díky jednosměrce slibují, že se zatížení rušných silnic v Lidické třídě a ulici B. Němcové nijak výrazně nezhorší. „Částečně by to naopak mohlo ulevit Papírenské, kdy by nákladní doprava z areálu papíren vyjížděla rovnou k novému mostu. Stejně tak Litvínovickému mostu,“ konstatoval Konečný. Na listopadové schůzi budou záležitost projednávat zastupitelé.

Původně měl být most součástí takzvané jižní spojky, která měla dále překlenout Malši v oblíbené odpočinkové lokalitě Malý jez a dál směřovat k Novohradské. Proti tomuto záměru se před lety tvrdě postavilo několik tisíc obyvatel a s peticí nakonec na radnici uspěli. Minulé vedení města nápad odložilo a ani to nové se k němu nehodlá vracet.

Se současným návrhem budou muset pomoci ještě Litvínovice, protože by se stavělo i v katastru této obce. A důležitý bude i postoj Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které by muselo souhlasit a možná i finančně zaštítit rekonstrukci a rozšíření kruhové křižovatky právě v Litvínovicích. Současný stav je tam špatný a místo je jedním z nejkritizovanějších z pohledu dopravy v Budějovicích a okolí.

„Máme domluvenou schůzku se zástupci Budějovic, pak uvidíme, co dál,“ reagoval Martin Král, místostarosta Litvínovic. Doplnil, že by to pro obyvatele obce byla pozitivní věc z hlediska dopravy z krajského města. Také však cítí, že je stavba mostu citlivým tématem, což vědí i budějovičtí radní a očekávají složité jednání s občany. Celý projekt je otázkou pro nadcházejících zhruba pět let.

Severní spojka by mohla být hotová v roce 2022

V tu dobu už se má stavět ještě jeden most přes Vltavu, tentokrát na severu Budějovic. V délce 2,5 kilometru povede od kruhové křižovatky u Globusu směrem ke křižovatce Pražské a Okružní takzvaná severní spojka.

Zahájení bylo naplánované na rok 2018, investorem akce je ŘSD, které harmonogram aktualizovalo, a nyní to vypadá spíš na rok 2020. O dva roky později by pak byla stavba za zhruba 1,6 miliardy korun dokončená.

Pro oblast kolem obchodní zóny na Strakonické by to znamenalo velkou dopravní úlevu. Podle výpočtů by po severní spojce mělo jezdit od 13 do 17 tisíc osobních vozů a dalších zhruba pět tisíc nákladních aut denně. Problém je zatím s vyústěním v Kněžských Dvorech, kde má silnici ustoupit několik domů.

Červeně je naznačený most u nemocnice. Modrá značka je most na plánované severní spojce.

Červeně je naznačený most u nemocnice. Modrá značka je most na plánované severní spojce.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz