Před zahájením stavby prvních dvou bloků Temelína s radními v blízkém Týně nad Vltavou nikdo neřešil, jak místní lidé přežijí několikaletý nápor těžké dopravy.
Před dostavbou dalších dvou bloků jaderné elektrárny je to jinak. Týnští zastupitelé už projednali stavbu dvou nových kruhových objezdů, chodníků či protihlukové stěny při výjezdu z Týna na Temelín. Jako první se tam začne stavět druhá výjezdová silnice z největšího sídliště Hlinecká.
ObchvatyObchvaty povedou kolem obcí Žimutice, Bečice, Bzí, Dolní Bukovsko, Temelín, Tálín, Paseky, Albrechtice nad Vltavou, Slapy, Malšice a Bechyňská Smoleč. Všechny leží podél dvou hlavních přepravních tras, s nimiž ČEZ počítá. |
"Ještě před zahájením dostavby elektrárny v roce 2016 vybudujeme 11 nových obchvatů a provedeme řadu dalších vylepšení na krajských silnicích za zhruba 1,6 miliardy korun," uvedl ředitel útvaru výstavba jaderných elektráren ČEZ Petr Závodský.
Návrh smlouvy mezi Jihočeským krajem a ČEZ na zkvalitnění silniční sítě okolo elektrárny už schválili jihočeští zastupitelé. Cílem je zklidnit dopravu tak, aby pohyb obyvatel v obcích, kolem nichž povedou dopravní trasy materiálu, zařízení a pracovníků na největší jadernou stavbu v Česku, byl bezpečnější.
"Jedna hlavní trasa povede do elektrárny od Tábora na Budějovice s odbočkou na Dolní Bukovsko a dále přes Týn nad Vltavou. Pro druhý směr chceme využít silnice od Písku přes Paseky, Tálín a Albrechtice," popsal Závodský.
Díky obchvatům přibude na území kraje asi 40 kilometrů nových silnic. Další stavaři rozšíří, přiistaví chodníky, semafory a přechody pro chodce.
Týnským radním to ale nestačí, za negativní ovlivnění řeky elektrárnou chtějí víc.
"Ještě požadujeme odchýlit těžkou dopravu od centra, z průmyslové zóny kasárna směrem na Kohout. A kromě toho chceme od ČEZ postavit nový akvapark u jedné školy a zimní stadion u druhé," potvrdil starosta Karel Hájek.