Vyhrazený pruh na Novohradské v Budějovicích by zvýšil bezpečnost cyklistů na silnici.

Vyhrazený pruh na Novohradské v Budějovicích by zvýšil bezpečnost cyklistů na silnici. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Cyklisté mohou dostat vyhrazené pruhy na rušných třídách v Budějovicích

  • 8
V Českých Budějovicích se mohou cyklisté dočkat velkých změn. Třeba vyhrazených pruhů na Novohradské či Pražské třídě. Pomoci má také vpuštění cyklistů v některých jednosměrkách obousměrně a omezit tam rychlost aut na 30 kilometrů za hodinu.

V Budějovicích se mohou cyklisté dočkat velkých změn. Třeba vyhrazených pruhů na Novohradské či Pražské. Vše bude ale záležet na politicích.

Jak se přepravují lidé v Českých Budějovicích?

Auto 25 %

MHD 34 %

Kolo 13 %

Pěšky 28 %

Pozn.: Průzkum z roku 2011. Podle předpokladů by mohl podíl cyklistů v následujících letech stoupnout až ke dvaceti procentům.

Kolik lidí a kde jezdí na kolech?

Jiráskovo nábřeží 2 453

Husova třída 1 288

Rudolfovská třída 896

Branišovská 819

Jírovcova 783

Pozn.: Měření z poloviny září trvalo v jednotlivých úsecích dohromady osm hodin.

Město cyklistiky, už dnes takto někteří lidé mluví o Českých Budějovicích. Na kolech do práce a školy jezdí tisíce lidí denně i při špatném počasí.

Jenže především při cestě z východu na západ jsou ulice a silnice plné bariér. Teď je zde mimořádná šance na velké změny. Třeba vyhrazené pruhy na Novohradské ulici i Pražské třídě.

V Budějovicích připravují takzvaný cyklogenerel, podrobný dokument, který ukáže směr, kudy v rozvoji stezek, pruhů a dalších opatření postupovat. Jeho autoři s ním ve čtvrtek seznámili i veřejnost. Na radnici lidé zaplnili zastupitelský sál.

Zásadní mají být například vyhrazené pruhy na rušných páteřních komunikacích, kde mnozí jezdí na kole i dnes, ale mají zde minimální ochranu před hustým provozem.

Husova, Pražská, Rudolfovská, Novohradská a Lidická, to je pět pilotních míst, kde by měli cyklisté dostat svůj vyhrazený prostor, a tím získat i více bezpečnosti. Silnice vybrali zástupci Alternativního dopravního studia, kteří dokument zpracovávají ve spolupráci se sdružením Cyklo Budějovice a radnice.

„Průzkum také ukázal, že proti jiným městům je v Budějovicích velké procento pěších a cyklistů, ale přesto do centra míří hodně aut. Většina těch, kteří jezdí na kole, zároveň využívá i páteřní komunikace, kde však nemají vyhrazený prostor, ač by tam mohl být,“ zdůraznil Adolf Jebavý z dopravního studia.

Upozornil, že třeba na Pražské by autům stačil v každém směru pouze jeden jízdní pruh. „Druhý by v obou směrech sloužil pro hromadnou dopravu, cyklisty, případně taxi,“ sdělil Jebavý. Upozornil, že dokument o změnách, který by měl být hotový do konce roku, je pouze prostředek a samotné prosazení jednotlivých opatření už je věc politiků a jejich vůle.

Novohradská je ke kolejím hodně široká

Například na Novohradské minimálně od kolejí v Mladém po Mánesovu lze udělat vyhrazené pruhy po obou stranách, pokud se sníží obrubníky a autům umožní podélné stání zčásti na chodníku. „Protože bude brzy hotová paralelní zanádražní komunikace, je šance na proměnu této ulice,“ domnívá se náměstkyně primátora Ivana Popelová (OPB).

Na Lidické by pak mohl být vyhrazený pruh v obou směrech mezi Mánesovou a křižovatkou s Žižkovou třídou, a to včetně BUS pruhu. „Úsek řidiči často využívají pro velké zrychlení a předjíždění, takže je určitě možné úpravu realizovat,“ věří Lukáš Bajt z Cyklo Budějovice.

Dobrým příkladem je v tomto ohledu Brno, tam se podobné opatření podařilo udělat na mnohem frekventovanější silnici, přesto se ukázalo, že funguje dobře.

„Rozhodující je propustnost křižovatky. Samotná kapacita silnice, ať už na Pražské, nebo Lidické, by i po omezení byla dostačující,“ upozornil Jebavý, jehož společnost sídlí právě v Brně. Také zmínil, že poté, co tam generel zpracovali, se s ním dva roky nic nedělo, až pak se politici odhodlali ke změnám. Podobně to může dopadnout v Budějovicích.

Na druhou stranu se cyklisté do několika měsíců dočkají třeba pruhu v Průmyslové ulici, kde je průjezd zakázán, a stovky lidí tam přesto jezdí. Velký boj je také o stezku z Rožnova do Včelné.

„Pomohlo by pustit cyklisty v některých jednosměrkách obousměrně a omezit tam rychlost na 30 kilometrů za hodinu,“ zmínil Jebavý.

Náměstkyně Popelová ještě doplnila, že zhruba do týdne město zveřejní na www.c-budejovice.cz další podrobnosti a lidé zároveň budou moci e-mailem posílat připomínky a podněty týkající se dopravních změn pro cyklisty ve městě.