Cyklostezka mezi Lipnem nad Vltavou a Frymburkem není prázdná ani v případě

Cyklostezka mezi Lipnem nad Vltavou a Frymburkem není prázdná ani v případě nepříznivého počasí. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Cyklostezka spojí podél řeky Lipno a Zlatou Korunu. Má mít 50 kilometrů

  • 0
Jihočeské obce podél Vltavy plánují cyklostezku, která bude měřit zhruba 50 kilometrů. Poroste postupně. Bude záležet, kolik peněz starostové na přípravy uvolní a jak se jim podaří vykoupit pozemky.

Cyklisté, kteří si přivezou kola na Lipno a chtějí se na nich vydat do Českého Krumlova, musí riskovat většinu cesty po rušné silnici. Starostové obcí podél Vltavy pod Lipenskou přehradou to však chtějí změnit.

„Svolal jsem velkou cykloporadu starostů kolem Vltavy od Loučovic až po Zlatou Korunu a zástupce Nadace Jihočeské cyklostezky. Dohodli jsme se, že budeme koordinovat stavbu cyklostezek v jednotlivých obcích podél řeky tak, aby na sebe navazovaly,“ uvedl českokrumlovský starosta Dalibor Carda.

První krok společného plánu má na starost Krumlov, který podává do krajského grantu na rozvoj cyklodopravy žádost na zpracování cyklogenerelu celé oblasti. „Mohl by být hotový do léta a podle něho může začít každá obec na svém území trasu projektovat,“ řekl šéf Nadace Jihočeské cyklostezky Jan Vlášek.

Pracovníci nadace jednotlivé hráče v regionu koordinují a přispívají jim radou i penězi. Snahou je vést linii nového úseku co nejblíž toku Vltavy, podobně jako cyklostezku z Hluboké do Budějovic. Řeka je však v tomto úseku pod Lipnem hluboko zařízlá do údolí a každý katastr má nějaké úskalí.

„Proto má cyklogenerel navrhnout technické řešení, zjistit, zda stezka může vést kolem Vltavy. Třeba do Krumlova není tak složité se od Větřní dostat, ale je tam problém s průjezdem města, které má úzké uličky zaplavené milionem turistů,“ podotkl Vlášek.

Komplikace ve Větřní

A tak zatímco krumlovští radní musí počkat, až jim odborníci najdou pro průjezd cyklistů městem nejvhodnější cestu, v Loučovicích už mají jasno. „My už máme připravenou studii cyklostezky v územním plánu. Trasu pro kolaře máme udělanou až na hranici Vyššího Brodu,“ potvrdil loučovický starosta Jan Kubík.

Od Lipna už se cyklisté dostanou do Loučovic po cyklotrase, která vede kolem vodní elektrárny pod Dvorečnou. „A teď je pro nás důležité dostat je bezpečně do Vyššího Brodu, protože většina cyklistů jezdí mezi auty po hlavní silnici. Chceme jim postavit stezku podél Porákova kanálu, která by se měla pod Čertovou stěnou napojit na lesní cestu,“ popsal Kubík s tím, že když vše půjde hladce, pustí se tu do stavby pětikilometrové stezky v příštím roce.

Ve Větřní zase komplikují stavbu připravované cyklostezky okolo Vltavy rozsáhlé pozemky společnosti Jihočeské papírny, která je v insolvenci.

„Takže u nás jsou jednání složitější. Ve hře je ale více variant. Už víme, kudy stezku zatrasovat, spíš musíme jednat s vlastníky pozemků, jestli je vykoupíme, nebo dohodneme věcné břemeno,“ popsal starosta Větřní Antonín Krák. Věcné břemeno však může být problém při shánění dotace, protože podmínkou je, aby pozemky vlastnil žadatel.

Otázka, kdy se kolaři projedou po celé 50 kilometrů dlouhé cyklostezce z Loučovic do Zlaté Koruny, je podle odborníků předčasná. „Záleží na obcích, kolik tomu budou ochotné věnovat času a peněz. Jeden kilometr cyklostezky pořídíte v průměru za čtyři miliony, musíte mít peníze na spoluúčast k dotaci a navíc nikde není stoprocentní jistota, že dotaci dostanete,“ naznačil Vlášek.