Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Více bezpečí pro cyklisty v Hluboké. Vyhnou se autům, pojedou u Vltavy

  8:42aktualizováno  8:42
Cyklisty na jihu Čech čeká několik novinek. V Hluboké nad Vltavou dokončí trasu, která provede turisty přes město směrem na Purkarec. Letos začnou stavět stezku, která trasu Týn nad Vltavou - Budějovice prodlouží do Boršova.

Nová část cyklostezky v Hluboké končí za koupalištěm u Podskalské stoky. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Už žádné kličkování cyklistů mezi auty, která míří ke sportovištím v Hluboké nad Vltavou. Dělníci dokončují úsek, který obejde adrenalin park, fotbalová hřiště i hokejový stadion a povede po břehu Vltavy.

„Trasa, která se staví, spojí stezku od Budějovic s částí na Purkarec. Bude sloužit lidem, kteří nechtějí jet do města, ale rovnou pokračovat na Týn nebo do přístavu či na koupaliště. Díky tomu nebudou muset projíždět nejužším a nejkritičtějším úsekem mezi golfovým a tenisovým klubem. Tam jezdí auta a je to nebezpečné,“ vysvětlil hlubocký starosta Tomáš Jirsa.

Cyklisté, kteří pojedou od Budějovic, zahnou před Pardálovým výběhem a lanovým parkem doprava. Po asfaltové cyklostezce se dostanou na břeh Vltavy a pak dojedou až do přístavu.

Otevřou ji v květnu Otevření chystá Hluboká na konec května, kdy akci spojí s dětským dnem a slavnostním zahájením sezony v přístavišti. Již loni Hlubočtí postavili první etapu okolo přístavu, přes zvedací most a podél plovárny.

„Nové úseky odvedou cyklisty z hlavní silnice, kde to bylo pro ně velmi nebezpečné. Investujeme peníze do toho, aby se pro ně zvýšil komfort a hlavně bezpečnost,“ poukázal Jirsa s tím, že po cyklostezce v létě do Hluboké přijíždí až tři tisíce lidí denně.

Cesta na Purkarec není vhodná pro brusle

Posledních pár stovek metrů od plovárny k mostu přes Vltavu ve směru na Purkarec zůstává šotolinový povrch. A tak to podle hlubockého starosty zůstane. „Cesta na Purkarec není vhodná pro bruslaře, jsou tam sjezdy, které by pro ně byly nebezpečné. Nemůžeme je tam pustit, takže není nutné asfaltovat všechny kousky,“ vysvětlil.

První etapa kolem přístaviště a plovárny vyšla na 8,7 milionu korun. „Druhá, která se staví nyní, bude stát 3,8 milionu korun, 2,7 milionu poskytne městu Státní fond dopravní infrastruktury,“ uvedla Hana Vlasáková z hlubockého městského úřadu.

Lávka překlene Vltavu Mnohdy přeplněnou stezku z Budějovic na Hlubokou by mohlo pomoci odlehčit její jižní prodloužení na Boršov nad Vltavou. Dosud vede trasa proti proudu do Rožnova. Na podzim by se měla začít stavět. Prvním krokem je lávka přes Vltavu.

„Na druhém břehu je polní cesta, která by se měla proměnit ve zpevněnou cyklostezku. Tudy se cyklisté dostanou do Plané, projedou obec a dostanou se zpět k Vltavě u jezu. Odsud už podél řeky povede stezka proti proudu, podjede pod E55 a dál bude pokračovat do Boršova,“ popsal budoucí trasu ředitel Nadace jihočeské cyklostezky Jan Vlášek.

Zpevněné cyklostezky z recyklátu

Stavba cyklolávky, na kterou lidé čekají několik let, má v ideálním případě začít již koncem léta.

„Děláme všechno pro to, aby se začalo co nejdřív. Máme příslíbené dotační peníze z evropských fondů a dokončujeme projektovou dokumentaci ke stavebnímu povolení,“ popsal Michal Šram z útvaru hlavního architekta.

Na cyklolávku by měly navázat trasy po levém břehu Vltavy směrem k Plané, Homolím a Litvínovicím. „S asfaltkou nepočítáme, stavět se budou zpevněné cyklocesty z recyklátu,“ upřesnil Šram.

Podle náměstka primátora Petra Holického by cyklostezka měla zvýšit bezpečí cyklistů, kteří nyní musí jezdit po rušných budějovických ulicích. Ocelová cyklolávka bude dlouhá 50 a široká tři metry. Vyjde zhruba na 15 milionů korun.

Podle Vláška je to pro cyklistiku na jihu Čech velmi zásadní investice. „Dostaneme cyklisty bezpečně na jih od Budějovic. To v současné chvíli není možné, všechny varianty vedou po frekventovaných silnicích,“ upozornil.

Když se cyklisté dostanou do Boršova, mají hned několik možností, kam dál vyrazit. A už relativně bezpečně. „Z Boršova se dá jet například po pravém břehu kolem Březí, přes Opalice směrem na Český Krumlov. To je sice po silnici, ale s minimálním provozem. Je to velmi příjemná trasa,“ dodal Vlášek.

Letos by se také mělo pohnout s cyklistickým okruhem Litvínovice - Homole - kolem letiště na Mokré -Stromovka. Tato trasa by se měla spojit se zmiňovanou stezkou Budějovice - Boršov, která měla dosud přednost.

Dostaneme cyklisty bezpečně na jih od Budějovic. To nyní není možné, všechny varianty vedou po frekventovaných silnicích. Jan Vlášek ředitel Nadace jihočeské cyklostezky.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.