Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dačicemi jezdí deset tisíc aut za den. Město hledá trasu pro obchvat

  16:21aktualizováno  16:21
Doprava v Dačicích trápí místní už dlouhá léta. Za den projede centrem deset tisíc aut, z toho je více než tisícovka kamionů. Přes město vede silnice z Jindřichova Hradce směrem na Znojmo.

Ilustrační snímek | foto: Marek Podhora

Obchvat by obyvatelé přivítali, ale budou si na něj muset počkat ještě několik let. Zastupitelé nyní řeší jeho novou variantu, v níž se nepočítá s mostem přes areál firmy Centropen.

„V průběhu dne nastávají situace, kdy se snažíte vjet na hlavní silnici třeba i 15 minut. Těžkou kamionovou dopravou trpí budovy ve městě. Roční nárůst dopravy je okolo tří procent, takže se to bude muset řešit. A to nejen z pohledu obchvatu, ale i z pohledu průjezdnosti centra města,“ myslí si zastupitel Jan Bartošek (KDU-ČSL).

V roce 2012 se zastupitelé dostali do úzkých, když měli rozhodnout, zda se dál bude pokračovat v projektové přípravě varianty obchvatu s mostem přes Centropen. Společnost si to nepřála kvůli možnému snížení tržní hodnoty firmy a kvůli komplikacím při získávání zakázek.

Nakonec zastupitelé nechali zpracovat alternativní studii, v níž silnice vede až za areálem. Zanedlouho by se mohly přípravy posunout dál. „Minulý týden jsme měli poslední schůzku s projektantem studie. Do půlky prosince bychom ji chtěli představit na kraji,“ říká místostarosta Dačic Jiří Baštář (ODS).

Nová navrhovaná trasa obchvatu by měla vést mimo průmyslovou zónu až na křižovatku u kamenolomu a odtud by šla přemostěním přes řeku a železniční trať a napojí se na původní navrhovanou trasu.

Kraj nyní nevyvíjí v projektování obchvatu žádnou aktivitu. Podle náměstka hejtmana Jana Kubíka jsou v tuto chvíli zastaveny projektové práce pro územní řízení. Věci se dají do pohybu až po odevzdání studie iniciované městem.

I tak si ale místní na obchvat počkají. Projekt je stále ve fázi přípravy. Jde o krajskou stavbu a zatím se nepřikročilo ani k výkupu pozemků. Je tedy čas ještě na to, aby se s trasou mohlo hýbat.

„Pokud by se přemostil Centropen, je reálné začít stavět za čtyři roky. Jestliže by se přistoupilo k námi navrhované alternativě, u níž by se musel změnit územní plán a zásady územního rozvoje kraje, tak by to trvalo odhadem asi sedm let,“ myslí si Baštář.

Kruhový objezd na náměstí

Město hledá i jinou cestu, jak ulehčit dopravě. Dříve než obchvat by se mohlo rekonstruovat náměstí v centru. S tím je spojená i stavba kruhové křižovatky v dolní části u Masarykovy ulice.

Město si nechává zpracovávat i studii na variantu klasické křižovatky, která má umožnit plynulejší průjezd centrem. „Chceme mít názor nezávislého znalce na křižovatku v dolní části náměstí. Nejvíc tlačíme obchvat, ale zároveň víme, že náměstí bude nutné v budoucnu rekonstruovat, protože není v dobrém stavu. Chceme prozkoumat všechny možnosti, co se nabízejí,“ vysvětluje Baštář.

Lidé se už ale k navrhovanému dopravnímu řešení vyjádřili v petici. Tu projednávalo zastupitelstvo 28. listopadu. Podle advokáta Antonína Tunkla by okružní křižovatka narušila historický ráz Palackého náměstí.

„Kruhový objezd bude muset vést do kopce a dosahovat takové šířky, aby tudy projely i kamiony. Zmizí kvůli tomu desítky parkovacích míst, i když město slibuje, že vytvoří dvanáct nových,“ popisuje Tunkl.

Zastupitelé ale odpůrce ujistili, že v příštím roce žádné změny na Palackého náměstí v centru nenastanou. Přednější bude v následujících týdnech vyjednávání o trase případného obchvatu.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.