Stavba dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné.

Stavba dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Dálnice D3 dostane u Českých Budějovic dalších jedenáct kilometrů

  • 11
Už v létě mohou stroje vyrazit na stavbu dalšího úseku dálnice D3. Tentokrát z Borku do Ševětína. V roce 2019 tak D3 povede v kuse z Českých Budějovic až na hranice kraje k Meznu. Nyní je v provozu 42 kilometrů dálnice.

Když se člověk ohlédne za posledním rokem na dálnici D3, lituje, že to tak nejde pořád. Zřejmě už by v takovém případě stála celá. Loni na jaře začala stavba hned dvou úseků, na podzim pak třetího a už za pár měsíců mohou stroje a pracovníci vyrazit na čtvrtý.

Na spadnutí je zahájení úseku Ševětín - Borek o délce bezmála 11 kilometrů. „Předpokládaný začátek je v červenci, uvedení do provozu za tři roky, tedy v létě 2019,“ sdělil Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Upřesnil, že stále ještě běží odvolací lhůty na stavební povolení. Termín by se tak v případě komplikací mohl posunout dál.

Dálnice D3

Rozestavěné úseky
Veselí nad Lužnicí – Bošilec
5,1 km, zprovoznění 3/2018
Bošilec – Ševětín
8,1 km, zprovoznění 9/2018
Borek – Úsilné
3,2 km, zprovoznění 3/2018

Před zahájením
Ševětín – Borek
10,7 km, předpokládané zprovoznění 7/2019
Pozn. V provozu je 42 kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Meznem.

Vybraná už je také firma, která další část D3 postaví za 933 milionů korun. Soutěž s deseti uchazeči vyhrála společnost Eurovia CS. Ta ve spolupráci se Strabagem staví i na dalších dvou místech D3 u Úsilného a Veselí nad Lužnicí.

Zajímavostí připravované akce je, že zpoloviny už úsek Ševětín - Borek stojí. Dálnice D3 tam totiž povede v trase současné silnice první třídy, kterou bude potřeba pouze rozšířit o další dva jízdní pruhy, plus samozřejmě udělat některé další úpravy vozovky.

Stávající komunikace bude pravou polovinou D3 ve směru do Budějovic. Součástí stavby bude i pět mostů včetně jednoho biokoridoru a tři protihlukové stěny v celkové délce 1,8 kilometru.

Problémem zůstává středočeská část

Část Ševětín - Borek má na rozdíl od jiných dopravních staveb vyřešený i problém s platností EIA, tedy posudků dopadu stavby na životní prostředí. Před několika týdny potvrdilo platnost stanoviska ministerstvo životního prostředí.

V létě roku 2019 by tak podle aktuálního stavu měla být v plném provozu dálnice z Českých Budějovic až k Meznu na hranicích se Středočeským krajem. Dohromady je to 70 kilometrů, které výrazně zrychlí cestu do Prahy a zpět.

Velkým problémem zůstává středočeská část, kde několik obcí a jejich obyvatelé protestují proti navrhovanému vedení D3. Bez potíží není ani pokračování směrem na jih k rakouským hranicím včetně obchvatu kolem krajského města. Jeho se týkají například zmíněné posudky EIA a jejich platnost.

„Jednání na nejvyšší úrovni s Evropskou komisí v této věci ještě definitivně nejsou uzavřena. My ale každopádně nečekáme a u staveb pracujeme na novém posudku vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy vládě předložilo záchranný plán, který dopady nového posuzování EIA zmírní,“ ujistil Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Při opakování procesu EIA se bude podle jeho slov vycházet z připravené projektové dokumentace a nebude se tedy začínat od nuly.

Ministr Ťok přijede debatovat

V seznamu aktuálně ohrožených staveb, který ministerstvo dopravy sestavilo, jihočeské úseky dálnice nyní nefigurují. To však neznamená, že jejich příprava není ve skluzu.

Harmonogram dokončení dálnice do Dolního Dvořiště se pravidelně mění, někdy je to rok 2021, jindy 2023. Ohledně středočeské části už padla i slova, že upřesnit konkrétní termín by bylo věštěním z koule. Ministr dopravy Dan Ťok nicméně loni uvedl, že je zprovoznění naplánované na rok 2025.

Jestli to stále platí, se ho budou moci v úterý lidé zeptat. Ťok jede na pracovní návštěvu do Jihočeského kraje a po obhlídce stavby dálnice se setká s občany. Beseda, kde bude na otázky odpovídat i ředitel ŘSD Jan Kroupa, začíná v 17 hodin na budějovické radnici na náměstí Přemysla Otakara II.