Dělníci pracují na stavbě dálnice D3 mezi Táborem a Veselím. Úsek by měli

Dělníci pracují na stavbě dálnice D3 mezi Táborem a Veselím. Úsek by měli dokončit na konci června. | foto: dalnice-d3.cz

Úsek D3 Tábor - Veselí dokončí v červnu. Řidiče na něj možná nepustí

  • 3
Nový úsek dálnice z Tábora k Veselí nad Lužnicí bude podle Ředitelství silnic a dálnic hotový ještě před letními prázdninami. Řidiče tam však zřejmě pustí až o několik týdnů později. U Budějovic má navíc stavba problémy.

Nový úsek D3, dlouhý 26 kilometrů, se nakonec dostaví v termínu. I když se už hovořilo o možném prodloužení až do září, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potvrdilo červnové datum. Pro řidiče je to jistě skvělá zpráva. Ovšem novinka má své ale...

Jak upozornil Pavel Eybert, senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4, dokončení nového úseku dálnice neznamená, že po ní bude možné hned jezdit.

"Někdo totiž musí stavbu od zhotovitele přebrat a nejsem si jistý, že ředitelství ji hned bez výhrad přebere. Pak může vzniknout problém a zpoždění. Stavba bude hotová, ale dálnice může být v provozu až o několik týdnů později," řekl Eybert ČTK.

Nový úsek dálnice, na kterém se začalo pracovat na jaře roku 2009, bude stát 10,5 miliardy korun bez DPH.

Termín dokončení 30. června zatím ředitel budějovického závodu ŘSD Miloslav Ouředník nechtěl potvrdit. "S velkou pravděpodobností to tak bude, teď se opravdu postupuje hodně rychle, ale nechci ještě předjímat a říct přesné datum," držel se zpátky.

Problémy na mimoúrovňových křižovatkách

Před pár dny se však do popředí zájmu dostal ještě další úsek dálnice D3, který je navíc součástí důležitého obchvatu kolem Českých Budějovic.

Potíže má příprava stavby z Úsilného do Hodějovic, konkrétně mimoúrovňová křižovatka s tunelem na Pohůrce a mimoúrovňová křižovatka Hodějovice.

Jedná se o komplikovaný problém. Zjednodušeně jde o toto: podle navrženého projektu nelze nyní stavět, protože některé vzdálenosti a rozměry křižovatky od tunelu nejsou v souladu s normami a ­technickými požadavky pro takovou stavbu. Týká se to například řadicích příjezdových pruhů.

Podle ministerstva dopravy projektant - společnost Pragoprojekt - nepochybil, pouze navrhl řešení, které předpokládalo udělení výjimky, což je v některých případech možné.

"U mimoúrovňové křižovatky Pohůrka se bude hledat způsob, jak její umístění vyprojektovat, aby získala stavební povolení a byla zajištěna bezpečnost silničního provozu," upozornil Roman Kluzák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Jednou z cest je snížení rychlosti, což bude vzhledem k blízkosti tunelu stejně nevyhnutelné.

Křižovatka Hodějovice je podle ŘSD navržená v nevyhovujících vzdálenostech od křižovatek Pohůrka a Roudné.

"Prověřujeme proto možnost jejího vypuštění ze stavby, což by nemělo výrazný vliv na vedení dopravy v Budějovicích a okolí," doplnila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Budějovický primátor Juraj Thoma (HOPB) už ministru dopravy Zbyňku Stanjurovi (ODS) sdělil, že město podobné úpravy odmítá. "Je vyloučené, aby se měnilo šířkové uspořádání D3 v úseku kolem Budějovic a­ zpochybňovalo umístění křižovatek," reagoval Thoma.

První náměstek primátora Miroslav Joch (ČSSD) uvedl, že je možné uvažovat o dočasném vynechání stavby křižovatky u Pohůrky, a ­než se podaří problémy vyřešit, pokračovat s dalšími úseky obchvatu, aby se přípravy neprodlužovaly na celé délce.

"Zmíněné změny mohou negativně ovlivnit celou výstavbu, která bude hrazena z evropských fondů a musí se stihnout v termínu," dodal.