Táborští by přivítali, kdyby dálnice okolo města byla bez poplatku.

Táborští by přivítali, kdyby dálnice okolo města byla bez poplatku. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Ministr dává Táboru naději. Dálnice u města může být roky bez poplatku

  • 5
Řidiče na Táborsku tato zpráva potěší. Je možné, že minimálně několik let nebudou potřebovat při jízdě po D3 okolo města dálniční známku. Tuto výhodu by měli do té doby, než se postaví silnice souběžná s dálnicí.

Ministr dopravy Dan Ťok zvažuje, že řidiči by na dálnici D3 okolo Tábora potřebovali dálniční známku až tehdy, když souběžně s ní vznikne nová přeložka silnice, kterou chce stavět kraj.

O tuto výhodu táborská radnice usiluje už od té doby, co se dálnice okolo města začala stavět. Navrhovali, aby úředníci vyjmuli úsek ze seznamu zpoplatněných silnic.

Dosud však marně. Až nový ministr dopravy dává druhému největšímu jihočeskému městu naději a navrhuje jiné řešení než úplné odpuštění poplatků.

„Vítám iniciativu při podpoře výstavby přeložky silnice, která je i podle mého názoru systémovým řešením dopravy na území Tábora. Proto také nechám z hlediska finančních i praktických dopadů prověřit možnost ponechat předmětný úsek dálnice D3 bez povinnosti poplatku do doby dostavby této přeložky,“ píše v dopise starostovi Tábora Ťok.

Stavba přeložky je plánovaná v horizontu sedmi let

Nová přeložka, o které ministr hovoří, má být propojením od hasičské stanice v Chýnovské ulici na silnici na Mladou Vožici a následně na silnici od Písku mířící na dálnici. Pokud ji kraj postaví, bude tak paralelním obchvatem města.

„Dokud by nebyla dokončena přeložka, nebyl by zpoplatněn úsek dálnice D3. To by byl kompromis pro Tábor i pro stát,“ komentuje úvahy ministra starosta Tábora Jiří Fišer z uskupení Tábor 2020.

Propojení ulic Měšická a Vožická má Jihočeský kraj ve svých prioritách, avšak její výstavba je plánována v horizontu sedmi let. A to se zdá Táboru příliš, proto ji chce urychlit.

Kraj nyní chce stavbu připravit právě spolu s Táborem. „Domluvili jsme se, že město připraví projekt a stavební povolení a pak budeme společně hledat možnosti financování. Celkem přeložka vyjde na 200 milionů korun,“ uvedl včera vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jiří Klása.

Odpuštění dálničních poplatků u Tábora, o kterém nyní ministerstvo dopravy uvažuje, by uvítali zejména řidiči. Ti, kteří už dnes jezdí z Tábora do Českých Budějovic pravidelně, dálniční známku mají. Ostatní  si ji kvůli jedné či dvěma jízdám nekoupí a jedou po staré silnici přes Planou nad Lužnicí a Soběslav.

Snahy Tábora na odpuštění poplatků na dálnici podporují proto i obyvatelé Plané nad Lužnicí. Ti požadují, aby byl osvobozen od poplatku celý 25kilometrový úsek D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. A to do doby, než bude hotová dálnice až do Českých Budějovic.

„Po zavedení časového poplatku na dálnici D3 zaznamenáváme návrat vysoké dopravní zátěže do centra Plané nad Lužnicí. Výběr mýtného a zavedení dálničních známek vede řidiče k vyhýbání se placenému úseku a návratu automobilů, osobních i nákladních, zpět do centra našeho města. Dočasné zrušení poplatků na úseku Tábor - Veselí nad Lužnicí do doby dobudování celé dálniční trasy přispěje k zachování sníženého množství vozidel, které jsme zaznamenali po otevření nových úseků dálnice D3,“ píší obyvatelé v petici, kterou loni poslali na ministerstvo dopravy.