Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jsem Hana, číslo 73 685, říká žena, jež přežila Terezín i Osvětim

Poslední žijící pamětnice transportu Akb z Českých Budějovic do Terezína Hana Tvrská zahájila ve čtvrtek výstavu Nalézání zmizelých osudů na budějovické radnici. Ta mimo jiné připomíná i 72. výročí tohoto transportu, kterým odjelo 910 Židů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Z96d65e17n70k37a 29S47c75h37o85e89n93b76a51e41c52h81l78e93r 40K58r97u49z95o81v74a 6258382437849

Z teto diskuze mam pocit ze se tu lidi snazi udelat ze sebe neco lepsiho nez jsou.ta rodina udelala pro zidy to a jina rodina to.dalsi rodina zase neudelala nic spatnyho,atd.lidi se tady obvinujiv z nevedomosti a kdyz jsme u toho,jak vite ze zrovna vase,nebo vese rodina neudelala nic spatnyho???nikdo vam nebude vykladat sva osobni hluboka tajemstvi na ktera by nejradsi sam zapomel.a ktera rodina je nakonec ta lepsi?vase,nebo vase?a jsme zase na zacetku,ktera rodina je lepsi-ktery narod je lepsi?? Kdo z vas by nechtel bydlet vedle ciganu???

0/−2
13.4.2014 8:12

P12e69t58r 15F50i95a81l10a 9933256473233

Přečetl jsem kvůli Vám celou diskuzi a vidím, že jste nepochopila pointu, o čem se zde píše, totiž to - převést vinu nacistů na někoho jiného, nejlépe na náš národ. To se opakuje v každé diskuze na podobné téma, nyní to bylo jen trochu víc zamaskované.

O tom, že rodina a známí pomáhali Židům, napsal jeden pán a já s ním plně souhlasím, mám podobné zkušenosti.... a je zcela zřejmé, že to byl pouze argument proti účelovým tvrzením pánů Agulára, Jandery a vlastně i Prudkého.

Slyšel jsem a četl od starých lidí židovského národa, že Češi nebyli a nejsou rasisté a patří mezi nejtolerantnější národy Evropy. Výjimek je pouze pár, kvůli těm není potřeba kritizovat, že udělali málo pro Židy. Kdo to srovnává s Bulhary a Dány, nezná dobře historii. Že Češi koukali na vlak se Židy a nic těm nacistům neřekli, to je jak slova malého dítěte.

Za éry nacismu prostě Němci ´lepší národ´ nebyli, to je fakt a je jim ke cti, že se většina z nich s touto nepěknou minulostí vyrovnala. Češi se na jejich zločinech téměř nepodíleli.

Váš přispěvek vypadá jako kázání a naprosto zbytečné. Až Váš soused spáchá zločin, budete tvrdit, že musí spytovat svědomí všichni kolem?

+2/0
13.4.2014 10:58

P58e23t34r 67A83g51u19l67á69r 4397218390444

Asi jste přesto nečetl pozorně. Já jsem nepsal nic o svalování viny, viviňování a už vůbec ne o cílení viny na nějaký národ. To se snažil pořád podsouvat pan Šíma. Upozornil jsem, že pro mne osobně, jsou náckové průhledný a proto čitelnější nepřítel než společnost, která se nevyjádří, ale může se zachovat nevyzpytatelně. To ostatní byla reakce na opakované útoky pana Šímy. Toho se nejspíše jako člena rodiny železničářů dotklo to, že jsem jmenoval jako přímé účastníky neštěstí právě je. A nedokázal najít jiný úhel pohledu než svůj.

0/−1
13.4.2014 19:44

J97a26n 20K87r62a14u19s 4424517836

R^ http://www.vzdelavaci-institut.info/?q=revizionizmus

0/−1
12.4.2014 21:07

S30t44a71n11i45s69l80a84v 77J91a44n49d35e70r24a 9902733292

Dál se tady objevuje úvaha o tom, že to lidi tenkrát netušili, co se s židy vlastně děje.

Mohu vás ujistit, že všichni to tušili, ale málokdo proti tomu vystupoval. To nejenom ze strachu, ale hlavně z averze podobné averzi v dnešní době vůči jistému nejmenovanému etniku.

Transporty byly všeobecně známou věcí. Němci tvrdili, že židy odvážejí někam do Ruska, kde jim bude umožněno zřídit novou existenci. Shromažďovací tábory jsou jen přechodným karanténním opatřením a logistickou nutností, protože z důvodu válečných operací není dostatek dopravních prostředků. 

Kdekdo to tak chtěl chápat. Že tam kdesi na východ necestují za lepším, bylo jasné každému, a lidi předpokládali, že je odvezou na Sibiř anebo na neoraná pole ruských stepí, celiny a podobně. Obdoba osídlování Severní Ameriky, takovou představu vyvolávali Němci u široké veřejnosti a veřejnost přijímala se souhlasem, že konečně bude od těch židů pokoj.

To, že jdou do plynových komor, to široká veřejnost povětšinou netušila. Byli rádi, že jsou židi už pryč a další osud širokou veřejnost víceméně nezajímal. Takhle to vyznívá z vyprávění starých lidí, kteří žili v době mého dětství a byli té doby pamětníky. Vyprávění bylo samozřejmě ovlivněno poválečnými informacemi, které ovšem v inkriminované době nebyly k dispozici, ale že bych zaznamenával nějaký pláč po zmizelých židovských sousedech, tak s tím jsem se nesetkal. Asi tak nějak, jak kdyby dětem vyprávěli, v tamté chalupě bydleli cikáni a pak zmizeli neznámo kam. tak nějak to tenkrát bylo a já to vím z vyprávění přímých pamětníků té doby.

0/−3
12.4.2014 18:08

S74t25a71n57i28s70l51a78v 71J22a40n20d38e79r16a 9392143322

Coby kluk jsem se domníval, že válku nepřežil žádný Žid, protože strýc ze sousední poněkud větší dědiny říkal, že tam u nich žilo přes třista Židů a po válce se nevrátil žádný. Známá mojí babičky pocházela odjinud a taky něco podobného. U nich kolem stovky Židů a zpátky se nevrátil taky žádný. Dál to nikdo neřešil, byl socík a jiné starosti, netočil se svět jen kol Židů, tak jsem pustil židy z hlavy.

Z tohoto důvodu jsem byl dost překvapen, kolik je najednou všude Židů. Byl jsem však rád, že to takhle mnozí pro mne překvapivě přežili. Jsme lidi, nepřeji jim nic zlého, ale když tak pročítám historii, a začal jsem se zajímat o jejich dějiny, dávné i nedávné, mívám obavu o cikány.

0/0
12.4.2014 18:16

P22e49t72r 97A87g54u42l47á98r 4587898480734

Dle ČSÚ a dalších zdrojů zde žilo před válkou cca 300,000 občanů hlásících se k židovskému vyznání. Dnes je to kolem 1,200. Takže jste opravdu mohl mít dojem, že zcela vymřeli.

0/0
12.4.2014 20:38

P71e40t88r 66A36g21u71l26á11r 4587668970684

A já to měl vlastně stejně jako Vy. O židech jsem za socíku slyšel jen v Dějepise, filmech o válce a procesu se Slánským.

0/−1
12.4.2014 20:59

B53ř67e62t63i42s94l66a90v 77Š33í55m76a 9364271242

Stanislav Jandera

Ano, lidé tušili, že Němci se Židy zacházejí špatně, stačilo vidět, v jakých je odvážejí vagonech. Ovšem vykládat, že málokdo protestoval, svědčí o Vaší naivnosti a neznalosti historie. Protestovat nemohl nikdo a pokud ano, tak ho Němci zavřeli, příp. rovnou zastřelili. Co si vlastně myslíte, že nacisti byli nějací humanisté přístupní rozhovoru?O plynových komorách se běžně nevědělo.

Jinak ovšem nemáte pravdu, nikdo to Židům nepřál, zvláště když lidé nevěděli, co od nacistů čeká je samotné. Ani s tím nesouhlasili.

To si pletete s Poláky, možná i se Slováky. Znáte-li to z vyprávění vlastní rodiny, nemáte se čím chlubit. Moji příbuzní i jejich známí se naopak Židům snažili pomoct, často o tom mluvili ještě po létech, zavedli mne i na židovský hřbitov a vyprávěli.

+3/0
12.4.2014 19:36

P80a70v92e87l 32O48d68r79a48z22i79l 6274429167210

No a co byste asi tak za války čekal? První třídu Orient Express?

+1/−1
12.4.2014 20:38

S90t16a10n29i10s74l83a45v 26J93a81n82d92e16r43a 9892983932

Víš Břetislave, možná že se nemáš čím chlubit právě Ty. Já teda nevím, jak moji příbuzní pomáhali Židovi, ale kdyby věděli, že Žid jde do koncentráku a přišel o něco mé příbuzné požádat na tu cestu, jsem přesvědčen, že by mu též pomohli. Oni taky pomáhali, žebrák ani cikán neodcházel od našich vrat s prázdnou, ale jednu věc jistě vím. Že by o tom nemluvili a dokonce ještě po létech a často. Bylo by to proti jejich zásadě. Též já jsem byl za podobné chlubení napomínán, s tím že levá ruka ve věci dobrodiní nemá vědět, co dělá pravá ruka, natož aby to věděl kdekdo. Jakou budou mít Tví příbuzní zásluhu tam nahoře, když odměnu za svoji pomoc už mají tady? To prosím není z hlavy mých příbuzných, ani mojí, je to z horských kázání Ježíše Krista, zaznamenáno v Bibli. Takže, jak a co vlastně moji příbuzní pomáhali Židům narozdíl od Tebe nevím, nicméně si myslím, že kdyby bylo potřeba a někdo z nich se na ně obrátil, tak spíše ano.

Židovství však bylo vnímáno asi jako všude tenkrát negativně. "Nebuď jak Žid", znamenalo napomenutí, abych se nechoval vychytrale, nebo něco na ten způsob. Podobně jak napomenutí "necigaň" znamenalo, nelži. Však to znáš zajisté, jsou to běžná synonyma, jedno pro zchytralost a druhé synonymum pro lhaní. Proč asi to tak v naší mateřštině zakotvilo?

Co čekalo lidi od nacistů lidi přirozeně nevěděli, zato však víme, co naše lidi čekalo od komunistů. Pravý malér přišel, až nacisty vyhnali a jejich místa obsadili komunisti, to byl potom pravý šrumec. Za nacistů to ještě šlo, mnohem hůř začalo být až pár let po nich. Pocházím ze zemědělské rodiny a tak vím o čem mluvím

0/−3
12.4.2014 20:40

S56t44a40n65i77s74l30a84v 86J24a51n62d77e34r83a 9662423492

Článek popisuje martýrium paní Hany Weilové. V diskuzi pak rozhořčení nad neofašisty, kteří v dnešní době pochodují a heilují. Takhle je to každý týden. Nějaký žid píše o své perzekuci a pak diskutéři píší o neofašismu, neonacismu anebo pravicovému extremismu. Téma zneužité k politické propagandě. 

Všechno by to bylo pěkné, kdyby byla alespoň v některém článku vzpomenuta objektivní skutečnost a sice, fašisti nebyli jediní, kdo neměl rád židy.

To byla příčina, která fašistům židovský holokaust umožnila. Všeobecná averze. V této souvislosti by bylo poctivé, rozebrat a zmínit příčiny té všeobecné averze. 

Přesněji řečeno, všeobecná averze vůči židům umožnila fašistům s holokaustem začít, pak to bylo rozjeté a nikdo to už nedokázal zastavit.

V těchto paraelách rozjímejme. Co nastartovalo tu averzi? Dnes jsou nám židé celkem volní, fuk a šumák. Máme tady jiné etnikum. Neřešená situace, dlouhodobě neřešená, tak na to bacha. Když se hodláme poučit z historie, dělejme to poctivě, teda pokud se opravdu poučit chceme.

Naše věrchuška se ale neustále domnívá, že vystačí donekonečna s policejníma kukláčama.

0/−4
12.4.2014 17:49

V76o17j27t49a 95S35u76k 3937505657751

Podivejte se na to z druhe strany a to.Kolik tech bohatych cepickaru nechal po vyplaceni Hitler odject do USA.V te dobe nechali vsechny ty male smaky za sebou a osudu ,ktery zna cely svet.Ted debatujete o strojvedoucich atd.padle na hlavu.A dnes Vas tato kasta ridi jako loudky financne a to je zdrazovanim veskerych veci a vymysli si inflaci.Lidi neblbnete a bdete,mysleni nezabiji.!!!!

0/−2
12.4.2014 17:04

T72o15m31á79š 33B84ř71o80u34š38e34k 6981250860699

Před paní smekám a přejí pevné zdraví.R^:-)

+12/0
12.4.2014 14:20

P92e62t26r 56A97g36u73l93á23r 4917768170474

Dospělí už se s tím nějak srovnali, ale chudáci děti.

+2/0
12.4.2014 13:59
Foto

J15i88ř83í 34Č64e19c23h 3198291813539

klobouček R^

+3/0
12.4.2014 13:50

K49a22m85i17l 20S51t17r12n61a36d 1418230764922

...mate muj obdiv..Preji hodne zdravi:-)

+12/0
12.4.2014 13:50

L66u49c98i20e 18K87o56m76i33n75i44k54o98v44á 2154736609730

Kdyz tohle ctu, tak se stydim, ze na soucasne nacky jen nadavam a nedelam nic vic...

Pani preji hodne zdravi!

+5/0
12.4.2014 13:35

P80e72t17r 84A49g65u82l71á83r 4747558200734

Náckové sice řvou, ale byli to "normální" občané, kdo se přišel podívat na nádraží jak ten transport odjíždí. A byli to "normální" spoluobčané, kdo ten transport odbavoval a řídil lokomotivu.

+1/−3
12.4.2014 13:58

B75ř16e41t96i68s24l97a21v 93Š96í71m88a 9204721652

Petr Agulár

Co tím chcete říct?

0/0
12.4.2014 14:03

P52e72t95r 87A75g66u41l14á84r 4807988420364

Že se vždycky budu víc bát toho, jak se zachovají "ctihodní" občané, než toho jak se zachovají náckové. U těch vím na čem jsem. A před sedmdesáti lety se na ty odjíždějící vlaky skutečně chodili lidé dívat. A neřekli ani slovo.

+3/−2
12.4.2014 14:30
Foto

M45a13r80i31k22a 12I68v47a67n46o45v58á 7613623860

Třeba ti běžní občané netušili, co se přesně děje. Nejsem rozhodně nějaká odbornice na historii, ale mám za to, že ani spousta vysoce postavených němců nevěděla o plynových komorách.

0/−1
12.4.2014 14:40

B74ř45e95t39i92s27l28a21v 78Š67í44m16a 9444121552

Občané to tušili a Židé také, jinak by někteří předem neutíkali a neodjížděly vlaky s dětmi atd.

Pan Agulár přehání, možná záměrně lže, jít se podívat na takový vlak, bylo nebezpečné, ti, co přišli, možná chtěli vzdát čest těm odjíždějícím. Jaká by měli říkat slova, aby je němečtí vojáci na místě zastřelili?

A samozřejmě Němci věděli o koncentračních táborech, ti výše postavení i o tom, jak to tam přesně vypadá a o plynových komorách. To jsou jen pozdější výmysly, aby se Němci očistili před Evropou i sebou. V kinech měli v týdenících zprávy z koncentračních táborů, samozřejmě tam neukazovali to hrubé zacházení, ale že zabírají nearijský majetek a posílají rodiny do pracovních táborů, to se běžně vědělo.

+3/−1
12.4.2014 14:53

P25e69t80r 70A74g89u25l49á75r 4187148270834

Nevím proč bych měl lhát. Už vůbec nemluvíme o tom, že se jistě našli tací, kteří i zcela záměrně napomáhali některým se do transportu dostat. A čekali, že jim připadne jejich majetek. "Jaká by měli říkat slova...", to je přesně to o čem píši. Vždycky se budu mít víc na pozoru před společností, než před jejími radikály.

+1/−3
12.4.2014 15:56

B35ř59e38t23i13s54l38a48v 83Š69í49m19a 9274911122

V každém národě se vždy našli nějací - tací, jenže Vy to popisujete, jako by se tak chovali všichni Češi!

+2/0
12.4.2014 16:27

P62e77t94r 33A45g21u30l75á77r 4907878950584

Nejsem nacionalista. Osobně si myslím, že jedno z největších neštěstí jaké lidstvo potkalo bylo rozdělení do národů a fakt, že nejvíce lidé hovoří jen svým rodným jazykem a tak se nemohou domluvit a musí věřit svým vládcům, že o těch za hranicemi mluví pravdu. Svět je plný lidí, kteří mají naprosto stejné problémy - starost o obživu, děti, vzdělání, apod. Přesto se průběžně daří vládcům přesvědčovat je, že za hranicemi jsou lumpové, kteří jsou zlí a je potřeba je pobít. A to je neštěstí. Nemluvil jsem o tom, že nějaký konkrétní národ je špatný. Mluvil jsem o tom, že neštěstí je netečnost společnosti. To bylo a je stejné všude. Bohužel.

+1/−3
12.4.2014 16:45

B94ř30e31t88i10s44l84a28v 39Š30í13m88a 9724161412

Napadlo mne, že budete manipulant, který překrucuje situaci, pro jistotu jsem se zeptal. Nezklamal jste... a ještě Vám na to někteří lidé, kteří neznají dobře historii, skáčou.Rv

Pokud se někdo šel podívat na takové vlaky, tak jedině z úcty k odjíždějícím, protože to bylo nebezpečné.

Ještě si vymýšlíte hlouposti na železničáře, že s takovými vlaky jeli. Víte vůbec, Vy pomlouvači, kolikrát železničáři riskovali životy v odboji a kolik jich přišlo o život?

Co dělali Vaši předkové za války, možná máte největší máslo na hlavě, a proto nyní takto kecáte.

+2/−1
12.4.2014 15:03

P10e40t61r 57A97g22u86l97á23r 4797808710144

Tak si to zkuste vygooglit. Vy osočujete mne. Mohu Vám s klidným svědomím říci, že nikdo z mojí rodiny neřídil ani ten vlak. Jediný kdo přežil byl děda, a ten se vrátil z totálního nasazení.

+1/−2
12.4.2014 16:00

B82ř59e32t24i57s78l53a63v 48Š60í18m81a 9164821332

Nepotřebuji si nic vygooglovat, znám to z vyprávění hodně - a z naší rodiny nikdy nikdo nebyl s nacisty ani komunisty.

Znovu urážíte železničáře, z rodiny velmi dobrých známých bylo několik železničářů a vždy vyprávěli, že to bylo jak v Ostře sledovaných vlacích, jen kecálek jako Vy si je dovoluje urážet. Jeden výpravčí z té rodiny přišel o život ještě po skončení války, zastřelili ho němečtí vojáci, skrývající se v lesích.

+1/0
12.4.2014 16:24

P57e90t43r 71A15g88u75l46á39r 4407968450184

Sice jsem to uvedl jako příklad, ale můžeme to trošku rozebrat. Kdyby řídil Eichmann autodopravu, napsal bych řidič. Protože řídil železnici, napsal jsem strojvedoucí. Nevím kolik strojvedoucích a železničářů za války zemřelo. Kdybychom to vzali precentuelně, řekněme odhadem 5%? Pasažérů, které vozili v dobytčácích na "porážku" však zemřelo opačně, odhadem 95%? To je ostrý nepoměr. Zabavoval někdo hrdinům o kterých píšete majetek? Bral jim jejich blízké? Také napíšete že si vymýšlím?

0/−2
12.4.2014 16:53

B31ř18e19t28i71s79l45a78v 96Š87í41m92a 9624761612

Statistika o tom asi neexistuje, protože Zápotocký železničáře nesnášel, tak se o jejich zásluhách v boji proti nacismu nemluvilo. Můžete být ubezpečen, že to bylo mnohem víc než 5%!Kam se hrabou nějací partyzáni proti lidem na dráze, je pravda, že železničáři měli větší možnosti v boji proti Němcům, nevyčítám jiným, že se oni tak neangažovali, ale obracet to, jako to děláte Vy, to už je vrchol!

Víte vůbec, jak to funguje?Takový strojvedoucí věděl pouze č. vlaku a oč se jedná, zjistil až v okamžiku, kdy se na vlak připojoval s lokomotivou. Kdyby řekl, že nepojede, na místě by ho zastřelili. Totéž výpravčí, kdyby ten vlak nevypravil, zastřelili ho a sháněli jiného. Slyšel jsem o případech, kdy si došli pro lidi domů a vedli je do kanceláře nebo k vlaku s pistolí u hlavy. Přivezli i hodně německého personálu hned po Mnichovu, protože čeští zaměstnanci železnice a pošty museli ze Sudet rychle odejít.

Nemáte vůbec představu, jak se chovali němečtí vojáci, jen tak z rozmaru stříleli z projíždějícího vlaku po výpravčím, jenže ten musel vyjít ven a ukázat strojvedoucímu, že může jet, jinak by vlak zastavil, vojáci vyskákali a postříleli vše kolem. Na konci války při náletech, kdy američtí letci prostřelovali lokomotivám kotel, se němečtí vojáci skrývali ve sklepích nádražních budov, vždy jeden stál u vchodu s namířenou zbraní připravený střílet a nedovolil obyvatelům domů se do sklepa také schovat.

Kdo jiný než železničářské rodiny nosily lidem z takových vlaků pití a jídlo a riskovali přitom, že když voják nebude dobře naladěn, tak je zastřelí.

Se svým nařčením jste hodně ujel.

+2/0
12.4.2014 19:01

P79e52t74r 90A39g62u49l31á45r 4197668250174

Vy si ale opravdu vybíráte jen to co se Vám hodí.

0/−2
12.4.2014 20:31

B23ř91e83t59i42s44l42a40v 51Š89í20m36a 9474541592

Váš děda v totálním nasazení pracoval pro Němce, mohl také odmítnout, proč to neudělal?Tam jim mohl rovnou říct, že to nene, že nesmí tak zle zacházet se Židy. :-/:-)

Vaši příbuzní nepracovali např. v zemědělství nebo potravinářském průmyslu, možná tam chodili Němci nakupovat, mohli jim říct, posíláte Židy do koncentráků, Vám housku neprodáme.... Nepracovali ve fabrikách pro Němce....

Myslíte, že je mohl český doktor odmítnout ošetřit, že pro okupanty není vázán Hippokratovou přísahou....?

Já Vás neosočuji, bráním české lidi proti nespravedlnému nařčením od Vás.

+1/0
12.4.2014 19:08

P13e12t77r 51A22g23u66l86á65r 4167168540804

Jak vidíte, ostatní asi pochopili, že je z ničeho neosočuji.

0/−1
12.4.2014 20:51

F85r72a19n14t64i37š64e15k 13P80r59u27d44k31ý 8372621632641

Pane Sima, manipulator a lhar jste tady vy, ne pan Agular

0/−2
12.4.2014 16:19

B90ř18e89t27i42s40l24a12v 92Š55í15m28a 9534351892

Pane Prudký, takže jste neznalý historie anebo také lhář a manipulant. Protože pomlouvat celý český národ, to nikdo jiný nedělá. Anebo ještě skrytí neonacisté, na takové by to sedělo - naznačovat, že nácků se nikdo nemusel obávat tolik jako běžných občanů.

Příp. soudíte na zbabělost Čechů dle vlastní rodiny, ostatní do toho ale nezatahujte.Rv

+1/−1
12.4.2014 16:31

P60e53t77r 79A15g70u20l88á54r 4987318280344

O Češích tady píšete pořád jen Vy. Já jsem psal o tom, že se budu mít na pozoru pře společností. Víte, ono se ne nadarmo říká, že člověk je tvor chytrý, ale lidé jsou tupé ovce.

+1/−1
12.4.2014 16:56

B77ř91e38t33i11s51l25a46v 90Š67í40m77a 9884611432

Jsme na české diskuzi, psalo se o Židech, odvážených do koncentráků a Vy jste odsuzoval občany víc než nacisty. O kom jste tedy psal, když ne o Češích?

Jak mohli Češi ovlivnit, aby Němci nezabavovali Židům majetek, co jim tedy měli říct - bububu?Třeba Váš děda to mohl v Německu udělat, těch pár radikálů - o kterých jste psal, by se jistě zastydělo a změnilo názor, protože jinak má vinu česká společnost, že. Rv Nejlepší by bylo, kdyby mluvila německy?Něco takového jste naznačoval v jiném příspěvku.

Možná máte naivní názory, ale spíš budete skrytý neonacista, vždy se takoví vyrojí na podobných diskuzích a snaží se bagatelizovat vinu Němců a přehrávat to na Čechy.

+1/0
12.4.2014 19:11

P19e98t84r 37A33g37u82l76á59r 4817578920804

Vezmu to postupně. Nikoho jsem neodsuzoval. Upozorňoval jsem na fakt, který si málokdo uvědomuje. Psal jsem o celé společnosti. To co se dělo se dělo SKORO v celé Evropě, že? Jen vy jste vztahovačný. Někdo nedávno upozorňoval, že třeba Dánové a Bulhaři své židy před Němci chránili. O dědovi z úcty k jeho památce psát nebudu. O tom co se za války dělo jsme se od něj nikdy nedozvěděli, nechtěl nás strašit. A odmítl i jakékoliv odškodnění. Nikde jsem nenapsal, že mají všichni mluvit německy. Opět mi něco podsouváte. Žádnou vinu nebagatelizuji. I když nacisté byli příčinou toho, že jsem tu nemusel sedět a psát, nevidím svět černobíle. Přestal jsem věřit všemu co se kde píše, dost cestuji a povídám si s lidmi. Dnes, pokud umíte víc než češtinu je to díky technice tak snadné. A opravdu vím, že svět je plný lidí, kteří mají stejné starosti. Konkrétní jedinci jsou fajn, ale jako skupina se nechají dost často ovlivňovat. A je jedno jestli jsou to Němci, Češi, Rusové, Italové. Nevím čemu na tom nerozumíte.

0/−2
12.4.2014 20:28

B28ř45e28t21i22s89l34a11v 26Š80í27m12a 9204521692

Lucie Kominiková

Také přeji paní hodně zdraví.

Myslím, že přeháníte, u nás je nácků pár. Co byste chtěla proti nim dělat?

Mně víc vadí, že v Německu stále řve tlustý Posselt o Sudetech. Naštěstí je velké části Němců jedno.

+2/0
12.4.2014 14:09

N84i46k12o26l19a75j 79K54r24e93č93e96v 5932246783515

Respekt!R^

+8/0
12.4.2014 12:47

J52a57n 44S28e54m49i29k 4654987372429

Vecna poznamka tykajici se ceskeho pravopisu.

 Nemelo by se misto Zid s velkym Z psat zid? Jde o oznaceni nabozenstvi, ne narodnosti-tedy zid by se melo psat podobne jako krestan.  Ta pani je Ceska zidovskeho puvodu.

(I kdyz samozrejme I za prvni republiky byla ve scitani lidu narodnost Zidovska, ale k ni se hlasila naprosta mensina zidu, vetsina se delila na Cechy a Nemce zidovskeho puvodu)

0/0
12.4.2014 12:19

D91a27d67a34k 23P84e23t91r 7221790414838

Osud té ženy je podstatný a ne písmenko z nebo Z.

+4/0
12.4.2014 12:34

J14a48n 89S14e27m28i91k 4394857472399

samozrejme

+2/0
12.4.2014 12:47

B74ř53e75t33i24s44l27a45v 26Š80í42m86a 9364561682

Myslím si, že velké písmeno je správné. Němci je zavírali do koncentračních táborů právě kvůli jejich národnosti.

0/0
12.4.2014 13:56
Foto

J79i22ř79í 32N66o70v20á73k 2397791647

Statečná paní - palec nahoru R^

+9/0
12.4.2014 12:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.