Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zakázané části Šumavy chce ministr Brabec otevřít turistům

Okolí pramenů Vltavy, Modravy, hraniční pásmo u Poledníku, Polomu nebo údolí řeky Křemelné. To vše jsou místa, kam dnes na Šumavě lidé nesmějí. Ministerstvo životního prostředí však chystá revoluční krok, zjistila MF DNES. Chce tyto nejcennější části Národního parku Šumava zpřístupnit turistům, a to i takzvané první zóny, plochy s nejvyšší ochranou přírody.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P78e71t19r 69V11o98n38d36r44a46c73e36k 7615781563320

Stačí používat mozek ..........po celá staletí lidé normálně chodili do lesa - potom nastoupili ekoteroristi a začalo se bláznit - myslím že bychom se měli vrátit k tomu co fungovalo celá staletí !!

+2/0
1.7.2014 4:23

K59a15r12e27l 92V27o81r66e90l 4887621939947

Tolik energie pro nic. Kdybychom se raději věnovali důležitým věcem. Lesy nechte lesníkům.

0/−2
30.6.2014 13:38

J66i65ř60í 16J29i82n67d14r38a 6735589776448

Novohradské hory jsou Chko.

0/0
30.6.2014 11:14

J14o54s84e26f 83S90t77r21á68s10k23ý 5902193564218

Bohužel z komentáře pana ředitele NP plyne, že se bude jednat o zážitkové trasy s průvodcem. Otevření 1. zóny tak nebude výrazem svobody pohybu, ale výsledkem bude Disney-turistika. Věřím, že to tak pan ministr nemyslel a že tak to nebude. Od ministra je to geniální odpověď na neymyslné požadavky na zonaci od tzv. ekoteroristů. Pokud chtějí mít všude 1. zóny, dobře, ale člověk tam stejně bude moct. Když nemůže Mohamed k hoře, musí hora ka Mohamedovi. Tak je to správné, tak to ma byt.

+2/−2
30.6.2014 9:07

V14l66a83d15i21m54í76r 55N83o72v66o82t88n65ý 1989970812440

To si jen ti zelení hajzlíci přihrávají kšeftíky - neumí nic, čím by se v normálně fungující společnosti uživili, tak se dali na vyděračství, svoloč... Rv

0/0
2.7.2014 18:28

D35a22n52i92e41l 20K27o89r50o80u49s 9751254509700

Plošný vstup do I. zóny? Nesmysl (v rámci Správy NP Šumava "od mantinelu k mantinelu").

Na bavorské straně parku, v NP Bayerischer Wald vyřešili tak, že všechna zajímavá místa zpřístupnili po povalových chodnících. Turisté nemají důvod je opouštět a vstupovat jinam. Vše zajímavé uvidí z chodníků...

+8/−1
29.6.2014 17:36

V97á13c25l81a49v 31M32o10h87e11l20n72í46k 2101648830366

Jednoduchý... udělat cca 3 - 4 turistické stezky a chodit po nich (popř. na dvěvěných lávkách), jako je to uděláno na některých místech v německé části NP. No a za porušení a ničení přírody bych zavedl pokuty pro lidi... V minimální hodnotě cca 50.000,- Pak si každý uvědomí, jestli je dobré chodit po cestě, nebo po rostlinách, odhazovat tam plasty a jiné hovadiny...8-o;-OR^

+8/−2
29.6.2014 11:53

D18a29v90i22d 16M83a49t79ě97j11ů 2835232737548

V tech "zakazanych" zonach cesty davnou jsou, a to od lesaku ci byvalych strazcu hranic. Kdyz se po nich pohybujete, nijak tim prirode neskodite, takze nechapu, proc byste za to ukladal tak nesmyslne pokuty.

+3/−3
29.6.2014 12:09

L76u42k17á26š 32Š81m41a72h36e18l 2377204912884

Předřečník nechce dávat pokuty za chůzi třeba po cestě k Roklanské hájovně (tam bych turisty pustil z fleku, a to jsem dle vašich měřítek "ochránce"), ale za chůzi mimo cesty a hlavně odhazování odpadků, rušení hlasitou hudbou, jízdou na čtyřkolce apod.

+5/0
29.6.2014 12:16

D94a88v61i79d 38M13a78t50ě15j24ů 2765682737308

Tak to souhlas. A zrovna cesta z Modravy pres dva brody nahoru k Roklanske chate je moje oblibena :-)

+4/−1
29.6.2014 12:19

D39a19n92i13e60l 39K73o44r26o51u20s 9801784759210

přes Medvědí horu? ;-D

0/−1
29.6.2014 19:23

J74i89n34d52ř75i53c88h 73M73i31t83t59e86r 6791370863293

Pokuty bych neomezil jen na lidi. Když pokuty, tak pro všechny. A min.sazba by měla být 1 000 000 ,- Kč . Třeba by se státní schodek snížil ne ?

0/0
29.6.2014 20:43
Foto

B13o89ř66e21k 41M67e45z71n58í85k 3950583280979

Přírodo, těš se na randál a odpadky. Nic jinéhi ti to nepřinese.

+5/−9
29.6.2014 11:17

M38a43r34i63a14n 94N88o97v18á64k 8294688602845

Je potřeba celý svět zaplevelit turistama, odpadkama, hotelama, sjezdovkama, cyklosteskama .. RvRv [>-] EU RvRv

+3/−8
29.6.2014 11:12

M85i84r70o51s30l35a31v 91M95e82d 3864696

Tak slušní turisté (ohleduplní k přírodě) by vadit neměli. Pokud se někdo chová tiše, chodí po značených stezkách, nedělá binec a prostě se jen kochá, tak bych řekl, že to není nic proti ničemu. S tím ostatním bych i docela souhlasil.

+5/−2
29.6.2014 12:49

J30i61n18d41ř57i15c37h 58M35i73t90t31e18r 6871900683653

Cyklostesky, to jsou jako stížnosti cyklistů ? Jinak trasy pro cyklisty jsou cyklostezky.

+3/−1
29.6.2014 20:39

J13i17ř45í 78N47o62v92á65k 2360962430221

Jako prvý krok by bylo přínosnější zrušit fanatické ekoteroristy.

+11/−5
29.6.2014 10:45

K52a72r81e43l 77O73g95o12u34n 7762581471971

nebo svobodoteroristy

+6/0
29.6.2014 10:46

D75a53v37i64d 23M70a10t57ě11j73ů 2745982787618

Kdo to je "svobodoterorista"? To je neco jako hranata koule? :-)

+3/−1
29.6.2014 11:20

L94u15k34á21š 35Š89m95a41h17e63l 2337734752474

Nevím, jak to autor myslel,ale já to pochopil tak, že mu vadí fanatičtí zastánci svobod jednotlivce (tedy takoví,kteří tyto svobody aplikují i tam,kde existence takové svobody škodí jiným jednotlivcům či společnosti jako celku).

+2/0
29.6.2014 11:23

D95a83v69i38d 71M81a45t37ě26j17ů 2875982677678

A vy znate nekoho takoveho, kdo prosazuje svobodu skodici okoli ci cele spolecnosti? Fakt nekdo takovy, na rozdil od ekoteristu, realne existuje?

+1/−1
29.6.2014 11:33

L25u17k67á71š 77Š26m94a37h59e77l 2787854122694

No, tady v diskusích se pár takových najde... pak píšou blogy ve stylu,že co si udělám na své zahradě, je jen moje rozhodnutí a nikdo mi do toho nemá co kecat (zřejmě to asi platí i pro ukládání odpadu, včetně smradlavého a radioaktivního,ale na tento můj konkrétní dotaz blogger neodpověděl).

+1/0
29.6.2014 11:42

D29a25v38i33d 74M68a50t46ě50j10ů 2325412657218

Je fakt, ze se svym majetekem bych mel mit moznost nakladat naprosto svobodne, ale jen do te miry, nez tim zacnu zasahovat do prav ostatnich (prave treba zapachem).

+3/−1
29.6.2014 12:07

K45a94r49e52l 53O67g24o98u75n 7332161171311

ale taky stát resp. veřejnost má svá práva, které musíte respektovat; rozdíl je v tom, že ve vyspělé demokracii vám je Vám to omezení práv (které vzniklo později než vaše právo) kompenzováno

0/0
29.6.2014 14:14

J87a25n 96Š60i54ř86i18n77a 5475375

Pokud se to otevře plošně a nebudou tam stejně jako dosud značené trasy, tak to přírodě neuškodí, na taková místa totiž ti "takyturisti" nepůjdou.

+6/−2
29.6.2014 10:40

V12ě95r97a 48M10u77ž44í96k18o75v57á 1852587540474

K anketě: není to zprávné. Je to správné.

+2/0
29.6.2014 10:27

M30í90r34a 33Z75i84k79m16u53n50d 2704268938259

Otevřít tato místa "dobytku" který si říká turista je cestou ke zničení nejcenějších míst která u nás jsou.

+7/−12
29.6.2014 10:23

V19l76a95d47i43m93í65r 45N88o76v71o72t37n18ý 1689310192800

Jako dobytek se tu předvádíte leda vy Rv

+2/−3
29.6.2014 13:42

L10a52d78i39s31l28a91v 88K80o15l72a24č33k92o63v89s64k35ý 5853681649391

Už těm zvířatům nenecháme ani kousek země bez lidí.

+8/−4
29.6.2014 10:03

R37a52d94i86m 89P80o29l44á27š76e78k 9966883859559

Zkušenost ukazuje, že pokud se nějaký kousek země před běžnými lidmi uzavře, stane se potom rejdištěm všelijakých zelených vypatlanců, takyvědců a podobných figurek, kteří toto území, které díky tomu, že je pro lidi uzavřeno a není pod veřejnou kontrolou, vytěžují všelijakým svým způsobem prospěšným v první řadě své kapse a své kariéře.

+9/−8
29.6.2014 10:09

J87a67n 24Š46v90a25d36l23e70n83k81a 9914319440

Konspirační teorie vám jdou na jedničku.

+4/−3
29.6.2014 10:11

R53a96d26i26m 20P86o53l52á62š63e61k 9606383209859

Zkuste dohledat, kam šlo dřevo kácené v Šumavském NP v kůrovcových oblastech a kde skončily peníze za toto dřevo? V době před Stráským, kdy Šumavský NP ovládali zelení.

+2/−3
29.6.2014 10:14

J34a52n 72Š29v72a87d55l88e79n78k82a 9494839790

Tak schválně, kde? Dohledejte to a nechte mi zde odkaz. Nebo se zase vymluvíte, že máte čas jenom na diskuzi, ale nemáte čas nic hledat?

+2/−1
29.6.2014 10:15

R50a97d65i92m 30P55o91l95á15š66e50k 9126893519979

Víte, asi můj příspěvek nechápete, při svém vzdělání.

On to právě nikdo nedokázal najít, kde ty peníze zmizely.

Jsou akorát teorie. Že třeba skončily v něčích kapsách. Nebo že skončily, společně s příspěvky od státu, který tyto lidi dost štědře podporuje,  na podporu činnosti některé zelené ekoteroristické organizace.

+2/−3
29.6.2014 10:57

L35u13k70á82š 59Š17m31a30h62e21l 2587284542524

Prosím vás, jako člověka,který má občas i rozumné názory a zřejmě vám tedy nechybí vysokoškolské vzdělání (např.níže píšete o pralesích), abyste přestal používat výrazy "ekoterorista", "zelený vypatlanec" apod. jako označení pro doktory, docenty a profesory bádající na Šumavě, mj. sdružené v České společnosti pro ekologii (www.cspe.cz). Je to naprosto dehonestující a do slušné debaty nepatřící.

+1/−3
29.6.2014 11:06

R95a47d98i96m 63P82o83l78á21š53e39k 9456363869799

hm, kdo devastaci Šumavy kůrovcem schvaluje nebo k ní dokonce přispěl osobně, si bohužel jiné označení nezaslouží.

Tisíce hektarů plochy v Šumavském Np byly zdegradovány z životaschopného lesa na něco podstatně horšího, miliardy Kč v podobně zničeného dřeva byly hozeny do žumpy nebo dokonce rozkradeny a proč vlastně?

Aby si nějaké skupiny hlásící se k zelené ideologii dokázaly svou moc v naší společnosti, aby nějací vědci z této katastrofy vytěžili práci a vědecké tituly?;-€;-€

+5/−1
29.6.2014 11:20

L97u26k94á59š 82Š22m37a79h59e42l 2807244942934

No jasně, oni všichni ti vědci mají totiž jen cinknuté práce a cinknuté tituly,že...Rv To už vážně přeháníte. Já bych totiž čekal, že je-li na nějaké věci shoda drtivé většiny odborníků z různých(!) institucí, že je oprávněné předpokládat, že takový výzkum by měl být brán v potaz při rozhodování o budoucnosti (= zde plán péče, legislativa apod.). Ale vy v tom holt vidíte nějaké spiknutí a máte pocit, že se má rozhodovat na základě čeho - názoru neinformovaného člověka z ulice? Starostů? Politiků? Lesníků z hospodářských lesů? Členů iniciativy na ochranu "zelené Šumavy" s bydlištěm v Kladně?

+1/−2
29.6.2014 11:27

R19a70d48i70m 75P51o54l91á83š45e97k 9126873139739

Neříkám, že všichni. Když ale souhlas takových vědců slouží jako podstatný "vědecký" argument ekologistických aktivistů pro ponechání kůrovcové kalamity na Šumavě svému osudu. Díky kterému více či méně dojdou sluchu u státních orgánů a prosadí koncepci té "kůrovcové" Šumavy i oficiálně.... A následně titíž vědci získají na výzkum právě dějů kolem té kůrovcové kalamity a zničení těch lesů pořádně velké granty a bádají o tom......Tak tady evidentně něco smrdí.

+1/−1
29.6.2014 11:47

L29u76k32á52š 19Š18m80a23h90e66l 2727964312144

Já se vás zkusím zeptat jinak. Máte pocit,že když v NP Bayerische wald postupují stejně, a to na mnohem větší ploše, soustavně a delší dobu (u nich ta kalamita začala) a dostavilo se tam očekávané zmlazení a vznikají mladé různověké porosty, jsou jejich tamější vědci také finančně zainteresovaní, nebo naše lesy jsou jiné než jejich, a tak jejich výsledky budou zásadně odlišné? Já si totiž myslím, že hranice je pro přírodu jen čára na mapě a logicky musí svah Luzného v Německu fungovat stejně jako svah skoro stejně vysoké Velké a Malé Mokrůvky nebo Blatného vrchu v ČR.

+1/−1
29.6.2014 11:52

R47a79d69i56m 97P61o21l58á30š40e91k 9696373779349

Hm, pokud je mi známo, kůrovcová kalamita začala neuklizením polomů po orgánu Kyrill tuším v roce 2007.  Do té doby tam kůrovec sice byl, nicméně ať už lesnickými zásahy anebo přirozenou odolností smrků k napadení kůrovcem byl jeho výskyt v přijatelných mezích pro částečně bezzásahový režim NP. Teprve rozmnožením kůrovce na těch polomech došlo k jeho kalamitnímu přemnožení.

Co se týká bavorské strany, odtamtud nemám žádné přímé informace. Z toho, co se tady objevilo v diskuzích, vyplývá, že na bavorské straně přistupují k té ochraně pralesa před kůrovcem nohem pružněji a pragmatičtěji, ne jako u nás ode zdi ke zdi. Stejně tak jako k turismu i k ekonomické aktivitě místních obyvatel uvnitř chráněných území.

+3/0
29.6.2014 12:02

L82u40k66á45š 95Š23m43a77h35e90l 2307884922264

Na bavorské straně hlavně schválili pravidla r. 1970 a r. 1986, kdy u nich gradovala první vlna kalamity, je potvrdili a od té doby je dodržují. Jiná situace je v nově připojené části, kde zase již před připojením byla schválena pravidla (odlišná, zohledňující jiný stav porostů) a opět jsou striktně dodržována. Problém náš je hlavně v tom, že my pravidla měníme za pochodu a nejsme ochotni je dodržovat (ke změnám zonace a zejména pravidel se zónami souvisejícími u nás došlo r. 1991, 1993, 95, 98, 2001, 2007, 2011!). Jinak kalamita po r. 2007 byla už třetí a s tou první (kolem r. 1993-95) rozsahem srovnatelná (ta druhá byla menší). Nicméně střízlivě řečeno, striktní odtěžování po tak rozsáhlém polomu by stejně nebylo technicky reálné (tedy ne v podmínkách národního parku).

+1/0
29.6.2014 12:15

R27a66d42i72m 77P91o77l34á15š66e98k 9356493179749

V podstatě souhlas.

Děkuji za informace.

0/0
29.6.2014 12:43

V54i56l96é32m 91K60o74s 4122688531784

Nevěřil byste, kolik zajíců žije přímo v Praze. Takže se nebojím, že peší turista nebo výletník na kole něco zničí nebo pokazí. Lidé jsou líní, takže pokud tam nebudou vystavěny restaurace, lázně apod., návalu se Šumava obávat nemusí..;-) Největší riziko pro zvěř jsou správci parku v jeepech..:-P

+6/−2
29.6.2014 10:13

J63a48n 12Š21v11a47d76l79e93n48k71a 9804449600

A kolik žije v Praze rysů, tetřevů a datlíků tříprstých a ve Vltavě perlorodek, že?

+3/−4
29.6.2014 10:14

V16i26l96é93m 66K13o45s 4192728681914

O datlíkovi tříprstém slyším dnes poprvé, čímž se ho nesnažím nijak dehonestovat. V biologii jsem naprostý laik. Nicméně se obávám, že pokud jakékoliv zvíře nesnese člověka v okruhu mnoha desítek kilometrů od sebe, tak ve střední Evropě vymře. A z evolučního hlediska je málo podstatné, jestli za 5 nebo 50 let. Jediná možnost, jak těmto druhům zachovat prostor na této planetě, je redukovat počet lidí. Dokud se budou lidé množit geometrickou řadou, je jen otázka krátkého času, kdy datlík tříprstý definitivně zmizí. A to bez ohledu na to, jestli se budu já nebo Vy potichu procházet po šumavských lesích..:-(

+7/0
29.6.2014 10:25

L93u48k85á50š 72Š19m45a50h85e41l 2137324452234

Máte a nemáte pravdu. Ono jde o to, že ty druhy se dokáží do jisté míry přizpůsobit, jinak už by tady opravdu nebyly. Ale zase je to jen jistá míra.

+1/0
29.6.2014 11:07

R29a70d10i14m 63P52o19l30á51š96e21k 9126303339919

Ani bych tolik neřekl, že by se ty druhy tolik dokázaly přizpůsobit. Spíš biotopy nacházející se v současném velkoměstě jsou prostě z velké míry shodné s jejich vlastními biotopy a zároveň způsob života těchto druhů je dostatečně skrytý, aby se do života ve velkoměstě "vešly" Tak zajícům zřejmě stačí větší zelené plochy v parcích a hřbitovech, pokud současně není povoleno lidem se na těch plochách plošně rekreovat ani tam volně pouštět psy. Kunám stačí troška toho zastřešeného prostoru k hnízdění, do kterého se dokáží vloupat a potom jako strava odpadky z popelnic nebo potkani kolem popelnic a jiní živočichové. Obojí je ve městech dostatek. Podobně je na tom i liška.

Ale třeba rys, i když umí žít taky skrytě a lézt po stromech a budovách podobně jako kuna, je už na město příliš velký.  Místo na pelech by hledal příliš obtížně, větší zvířata jako potravu taky obtížně a navíc se neumí živit nemasitou potravou z odpadků, jako to umí kuna.

Jinak v poslední době jsem zaznamenal tady v Ostravě, že se v městském prostředí dost rozmnožili původně lesní ptáci - straky.

K zajícům v Praze mám ještě poznámku, že možná se tady pletou zajíci s králíky. Třeba v Pardubicích v 80 letech žili divocí králíci taky ve středu města.

0/0
29.6.2014 11:41

L71u47k50á18š 54Š97m12a67h16e35l 2567764412584

No a z dřívější doby je to holub skalní, kos černý, kalous ušatý, různí "krmítkoví" ptáci (sýkorky, brhlíci, strakapoudi, pěnkavy a tak), ba dokonce i rorýs hnízdící místo na skalách na starých hradech.

0/0
29.6.2014 11:46

M20i43r16o61s52l79a70v 41M85e37d 3554726

Tak já bych neřekl, že to je úplně ten nejlepší nápad. Člověk je poměrně zdatný škůdce a asi jsou místa, kde by měl být jeho výskyt regulován. Rád se v létě toulám po horách (Jeseníky a okolí, Beskydy, Jizerky) a když vidím, co někteří prasolidé dokážou... Nemyslím si ale, že Češi jsou větší čuňata, než ostatní - spíš je to tím, že u nás jsou zákony na ochranu přírody velmi slabé a ti, kteří je mají prosazovat nemají odpovídající pravomoci. (Jeden známý mi vyprávěl, jak byl v nějakém přírodním parku v USA. Nikdo si tam nedovolil zlomit větvičku, odhodit papírek a vjet tam na motorce do lesa bylo naprosto nemyslitelné. Bylo to dáno tím, že pokud by někdo něco takového zkusil, riskoval by přinejmenším skutečně velmi mastnou pokutu)

+13/−2
29.6.2014 10:00

J32a47n 80Š85v30a98d24l98e87n30k11a 9114219310

Bohužel je to tak. Správný turista by se měl chovat tak, aby nebylo poznat, že v dané lokalitě byl. Spousta našich turistů to má obráceně - chtějí, aby po nich něco zůstalo. A tak třeba vrší kamenné mohyly, kdekoli je vhodný zdroj kamenů (v Krkonoších tím ničí vzácné půdy, které vznikly po roztátí ledovce), čmářou a ryjí do skal a stromů, apod. Lze předpokládat, že stejné to bude i v prvních zónách na Šumavě.

+5/−3
29.6.2014 10:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.