Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Turistický Pramen Vltavy na Šumavě vyschl. Řeka ale bez vody nebude

Pramen Vltavy, oblíbené výletní místo na Šumavě, vyschl. Do studánky nepřitéká žádná voda. Podle mluvčího Správy Národního parku Šumava Jana Dvořáka ale není tak zle. Vltava má totiž rozsáhlé prameniště a pramen s velkým pé se v historii podle potřeby i stěhoval.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L92u40k96á21š 72K10l44í52m40a 2285293817215

Jeste, ze existuje vltavska kaskada. Diky nahromadene vode a postupnemu upousteni potece vltava jeste nekolik tydnu. A prej ze je k nicemu...

0/0
13.8.2015 8:01

R28a17d45i39m 41S57i29m33u14n92e50k 2350260896864

no super, za dva dny je praha úplně na suchu...

0/0
13.8.2015 7:45

M57a41r52e48k 16T42o63m66š15í39k 9721243330758

Zedník Vostradovský jako "specialista" na vodu v biotopu :-) Oni jsou s emeritním alkoholikem Schubertem schopni vymyslet cokoliv, aby se podrželi v přízni svých podnikatelských mecenášů, kteří je drží na starostenských funkcích. Bez nich by totiž umřeli hlady. Neumí nic jiného než balamutit veřejnost. Je krásně patrné, že po vyhození ODS kmotrosluhy Mánka, který utratil z eráru milión a půl, aby Pr agentura mezi lidmi vyvolala paniku kolem lýkožrouta, a poté, co byly kolísavé zimy a vlhká léta prostě počty brouků přirozeně opadly na zanedbatelné stavy kácení nekácení, ztratila tahle parta pokoušející se zhodnotit pozemky bližních spekulantů téma a vrhla se na vodu. Ale ono se stačí tam vydat a koukat. Na místě sice jsou pozůstatky po dospělých stromech, které jsou suché, ale dole pod nimi to roste a bují ostošest. Brutální sucho a velké výkyvy teploty jsou právě tam, kde se vykácelo, půda ochudila o živiny z tlejícího dřeva a o stín a zarostlo to travou, která moc nedovoluje dalším druhům růst. I voda na pramenech Vltavy je. Jen teče jinudy, do uměleho svodu u turistického "pramene" ne. Vostradovský opět záměrně zkouší lhát lidem. Nemělo by mu to procházet do nekonečna.

+4/−4
12.8.2015 22:43

V22á47c64l15a32v 97K70o38p64t10a 4164233932

kdyby se zasáhlo včas nebylo by tolik stromů mrtvých.

+2/−1
12.8.2015 23:38

T88o47m55á84š 55C20h57r94u97d75i79m74s78k63ý 5494406107676

Oddálilo by se nevyhnutelné a harvestory by zničily to nejcennější. Strom je jen část lesa a troufnu si říct, že není uplně nejdůležitější.

0/0
13.8.2015 11:47

T43o95m57á90š 54C84h30r92u90d25i29m76s52k42ý 5914486747296

Oni jsou vážně takoví svérázové na té Šumavě....Mánek , Stráský, starostové...

Jejich chlebodárcům by vyhovovalo udělat z parku lunapark.... Celkem se divím, jak se současný ředitel ve funkci dokáže udržet.

0/0
13.8.2015 11:46

P58a53v26e13l 75B80r23y71n84d39z52a 7439306965634

Napsal by dnes Bedřich Smetana,svou druhou symfonickou báseň ,s cyklu Má vlast,jinak?:-)

0/0
12.8.2015 20:03

V41á72c27l45a96v 92K69o64p62t28a 4414743312

Takže se dá důvodně předpokládat, že za vyschnutím pramene stojí eko-fanatici, kteří bránili sanaci kůrovcové kalamity. Kdyby se včas zasáhlo, nemusel ten les pojít celý a vodu by zadržoval podstatně lépe, a teploty by nemusely vystoupit tak vysoko. hnutím typu Duha apod. jde v první řadě o politickou moc, nikoli o přírodu. Tohle bychom si měli pamatovat až zase budou házet vinu na jiné...

+5/−1
12.8.2015 19:07

M33a47r82t40i88n 30T81o55m51á39š 9296768765

Nenechte se strhnout Vostradovského bláboly. Jsem aktuálně na Šumavě a kolem pramenů je teplota jako jinde v okolí. I voda tam je, jen je potřeba znát originální pramen.

+2/−1
12.8.2015 22:55

T82o10m89á49š 57C94h32r22u21d69i73m12s76k36ý 5874886637836

R^

0/0
13.8.2015 11:48
Foto

P43ř15e90m47y47s56l 22Č53e98j25p 8188887428976

Tak v první řadě za to může ten, který nenechává tamní krajinu všem původním dřevinám, jeřáby, buky, duby, bez a jiné křoviny. A nechává tam vesměs uměle vysazené smrky logicky náchylné na kůrovce, a je jedno jestli je někdo vysadil před Napoleonem ...

0/0
13.8.2015 7:32

P68a29v19e69l 73Ř22a70p46e52k 7192226779195

Vyschl pramen Vltavy a valí se sem imigranti. Je konec.

+2/0
12.8.2015 18:46

D37a22v93i92d 66M86a54t85e70j84u 2444621430375

Uz pred mesicem bylo na Cerne hore (primo nad tim pramenem) nezvykle sucho...

0/0
12.8.2015 17:31

P13e94t16r 13D31o36k75t42o56r 8268280246511

nakupte si všichni dost kanystrů, at máte s čím chodit k cisternám, až na polovině území čech dojde voda, já třeba si třeba dělám zásobu vody do velké cisterny už pár týdnů, u nás napršel asi 1mm za 3 měsíce.

0/0
12.8.2015 17:22

P23e96t61r81a 35N69o46v83á41k15o31v51á 7128866214968

A jak tu vodu zvládnete do tří dnů spotřebovat?

0/0
12.8.2015 18:01

R43o73m16a40n83a 66K50o45n16e90c50n42a 6934645763741

Tak ji ma treba na myti, zalevani a podobne veci.

0/0
13.8.2015 7:11

P51e44t41r 87D18o13k19t92o95r 8528710896841

katastrofa je na spadnutí, to je strašně špatné znamení

+1/0
12.8.2015 17:19

T61o28m49á63š 45K23n51a21i83f66l 6563560267740

ach jo .. jeden pramínek řeku nedělá ... zas takový bulvárně novinářský titulek ...

+2/0
12.8.2015 17:06

K44a28r14e88l 76S38u55k 1100662557324

Každej říká něco jinýho, kdyby se těžilo tak se prameny zničí a vyschnou.

http://cestovani.idnes.cz/lesy-u-pramenu-vltavy-se-meni-v-mrtvou-krajinu-fqh-/po-cesku.aspx?c=A080626_092150_domaci_pje

+2/0
12.8.2015 16:47
Foto

P87ř40e64m23y43s41l 93Č60e60j53p 8718117778586

No zničit pramen rozježděním tak snadno nejde. Jen se může stát, že vyvěrá o pár metrů vedle ... nebo tak podobně.

0/0
13.8.2015 7:34

V50l34a63d66i77m83í41r 91M37ü74l73l91e62r 6933605383610

Že by nějaká symbolika?

+5/0
12.8.2015 16:04

M60a92r40e56k 82V86o97k50á35l 1616944655309

Mají pravdu, navíc prakticky mnou v minulosti vyzkoušeno ... loni při dovolené jsem tam vodu několik minut zadržoval co to šlo ... a v Praze si toho nikdo ani nevšimnul .. ;-D

+24/0
12.8.2015 15:54

O71n27d35ř40e35j 13N91o42v88á70k 9907954129889

Že toho starostu necitují celého ...

Podle Vostradovského se na vysychání neprojevuje jen minimum srážek z posledních týdnů a měsíců. Dodal, že vliv prý na to má i fakt, že lesy nad Prameny Vltavy jsou uschlé. Způsobil to především orkán Kyril z roku 2007 a následný exodus kůrovce, kdy se v polomech zasažených lesech po rozhodnutí tehdejšího vedení ministerstva životního prostředí nekácelo. Podle Vostradovského to potvrzují i vědecké výzkumy. "Teplota v takzvaných zelených lesech u Pramenů Vltavy se v těchto dnech pohybuje kolem 30 stupňů Celsia. Teplota v uschlých lesech však v těchto dnech ve stejných místech dosahuje až 65 stupňů," řekl starosta Kvildy.

+13/−2
12.8.2015 15:43

B48o51h77u10s98l31a91v 20K17r46á12l67í47k 2641260519326

Exodus kůrovce způsobil škody? To jako že kdyby tam ti kůrovci zůstali, tak by situaci zachránili?

+6/−2
12.8.2015 15:55

R46o36s16t12i56s65l32a68v 57C46i28b71u32l49k60a 2799969580984

Takževy myslíte, že kdyby se bývaly ty stromy zasažené kůrovcem vykácely, byly bytam teď zelené lesy?

+3/−3
12.8.2015 15:57

O56n61d95ř43e38j 60N19o87v37á66k 9657364269479

No, rozhodně by situace nebyla horší, než teď ... vykácení a samozřejmě následné zalesnění ... dnes už by tam byly 7 let staré stromy + křoví (podrost)

+4/−1
12.8.2015 16:00

T48e54r68e94z85a 91S84u54d40í51k84o73v48á 7848961504875

Podrost a mladé stromky rostou i tam, kde se nekácelo. Ten les se regeneruje, ale za těch 6 let nebo kolik to uběhlo od kůrovce, nemůžete čekat vzrostlé stromy. 

Běžte se někdy podívat na Javorník, tam je o tom moc pěkná naučná stezka :-)

+5/−1
12.8.2015 17:03

O49n16d27ř93e69j 49N91o77v50á46k 9777934119909

Určitě umíte najít rozdíl mezi tím, když je někdo něco plánovaně vysázeno (třebas už vzrostlejší) a mezi tím, když někde má něco samo vyrůst ze semen ...

0/0
12.8.2015 17:21

T19e11r33e83z94a 90S84u20d66í23k12o30v54á 7588631224345

A v čem je je problém, když se nechá strom samovolně vyrůst ze semene? Nechte tomu lesu čas, pro něj je 100 let jako nic.

+2/−2
12.8.2015 18:08

V90l86a78d26i30s98l52a77v 14J76a27n44e54c17e60k 8390595749710

Pokud ovšem za 10 let nepřijde jiná kalamita nebo nevyroste nová generace ekologů, která bude propagovat nějaký jiný experiment, co stromy zase zahubí.

+1/−1
12.8.2015 18:35

J11i11ř59í 13S38o48u13č91e49k 5946427239389

Pokud na argument reagujete smyšleným hypotetickým scénářem, pak je veškerá diskuse marná...

0/0
12.8.2015 22:34
Foto

P22ř85e17m32y74s87l 12Č80e15j90p 8248677748216

V tom žádný problém není, ale u nás se to nepraktikuje. Když už něco samo vyroste, nastoupí firma, která vše řádně prořeže, aby zůstal jen uměle vysazený smrk ... Ano, už se dají potkat i lesy, kde to roste prostě samo, ale ... ale kolik je takových odvážlivců.

0/0
13.8.2015 7:37

P15e50t90r94a 83N91o96v33á88k36o75v86á 7808946594378

Ano. To, co vyroste samo, bývá ve většině případů silnější a trvalejší a přežije to kdeco.

+2/−1
12.8.2015 18:09

M19a43r13t16i42n 30T52o16m83á86š 9686438945

Ondřeji Nováku, byl jste tam? Evidentně nikoliv. Odumřením dospělého strojového patra se jen otevřel prostor a hlavně světlo pro stromky, které na tuhle příležitost čekaly v době, kdy tam byl hustý a zapojený les. Dnešní malé smrky, které tam rostou jsou výrazně starší než by byly jakékoliv vyvážené. Navíc mají díky tomu předchozímu zastínění výrazně lepší strukturu kmene, takže mohou lépe odolávat disturbancím, např. větru. Já nechci být zlý, ale udivují mě hodnotící komentáře od lidí, kteří nemají o lese páru. Radši se ptejte, jak to je. To přeci není ostuda nerozumět všemu.

+1/0
12.8.2015 23:03

V20l45a44d62i37s96l50a58v 10J58a31n40e88c95e79k 8560875169160

Samozřejmě, vykácelo by se - jako vždy v minulosti - jen pár napadených stromů a kůrovec by se nerozšířil. A to ještě mají zelení náckové tu drzost postavit si u pramenů, obklopeni tou spouští co způsobili, "párkařský" stánek, kde hlásají své jehovistické "pravdy" turistům.

+4/−1
12.8.2015 16:15

V30á77c81l79a63v 68K78o83p97t83a 4214963322

Nemuselo pojít všechno, včasným zásahem by tam něco zůstalo.

+2/0
12.8.2015 19:03

J63i37ř78í 90S40o34u53č96e19k 5786187849819

To je sice pravda, ale nějak tam chybí souvislost vysychání s nekácením. Pokud by se ten les vykácel, bylo by tam chladněji? Nebo vlhčeji? Problém není kůrovcová kalamita, to je přírodní přirozený proces, který vede k odstraňování uměle vysázených smrčin tam, kam nepatří. Příroda to neřeší podle pravítka, takže někde smrčiny částečně přežily, jinde ubylo smrků i tam, kde sázené nebyly. Obojí ale vede k uvolnění prostoru pro stromy, které tam přirozeně patří (buky, kleny, jilmy, jedle, lípy...) a různověký pestřejší porost, který je odolnější proti přírodním pohromám.

+4/−2
12.8.2015 16:04

O74n53d34ř71e59j 95N79o62v22á27k 9377654809939

Jak účelově zapomínáte na to, že by po vykácení následovalo zalesnění ...a dnes už by tam byl les, který by takové horko (zřejmě) ustál ...

A tyhlety řeči o přirozenosti .... co je dnes v naší kotlině původní a přirozené?

Vyhubíme většinu sladkovodních ryb? Zrušíme jihočeské rybníky? Zakážeme pěstování brambor? Vyhubíme daňky? Kamzíky? Muflony? Divoké králíky? Bažanty? Jeleny?

A proč vracíme do řek raky - ty jsou taky ne-české a ne-původní zvíře ..

Jestli byla Šumava "jehličnatá" stovky let ... tak argumentovat tím, že to nebylo "původní", mi přijde trochu mimo ...

+6/−1
12.8.2015 16:13

V57l23a52d73i87s61l97a76v 60J26a88n25e62c62e19k 8210975729930

přesně, oni by nejraději vyhubili i lidi - taky nepůvodní druh

0/0
12.8.2015 16:18

V81í92t 35Č59e35r33m25á27k 1694502203512

Pěstovat si samozřejmě můžete co chcete, ale musíte počítat s tím, že s tím budete mít mnohem víc práce, než kdybyste přírodě nechal volnou ruku.

+2/0
12.8.2015 16:33

O35n59d40ř94e83j 65N15o30v33á83k 9977914179819

taky není pravda ... jsou zavlečené druhy jak rostlin tak zvířat, které se šíří rychlostí blesku ... a velmi často proti vůli člověka

0/0
12.8.2015 16:36

J44i42ř26í 52S11o28u64č70e97k 5106327629269

Teď si spočítejte, kolik takových druhů najdete v oblastech silně ovlivněných člověkem jsou jsou okolí měst a vesnic a kolik jich najdete tam, kde k žádným zásahům ze strany člověk nedochází a nikdy nedocházelo, jako v Boubínském nebo Žofínském pralese. Tolik k argumentům proti bezzásahovosti.

0/0
12.8.2015 22:36

P49e72t44r 37N35o49v74o63t65n32y 3669342549922

Cele Krkonoše jsou "napadene" kosodrevinou. Kterou se tamni ochranari snaží dokonce chranit(např. nedavne poskozeni par vetvicek rolbou pri pristupu na Luční boudu)

0/0
13.8.2015 0:34

M52i69c97h94a42l 52K52o88z81d10e26r49k90a 4860635601

Chce to nezabíhat do slovíčkaření ...co je původní, nepůvodní, atd.

Celá ta bezzásahová zóna je o biodiverzitě. Tj. nahradit monokulturu více druhy stromů a rostlin. Důvod je jednoduchý - bylo dohodnuto, že Šumava bude přírodní park. Kdyby šlo jen o výtěžek ze dřeva těch smrků, bylo by výhodnější starat se o ně a pravidelně je obměňovat.

Nejspíš by šlo nový smíšený les nasadit, ale vyšlo by to mnohem dráž než vyhlásit bezzásahovou zónu a potom už jen čekat.

A nakonec ten smíšený les také nestojí jenom tak zbůhdarma. Víc různých stromů umožňuje větší diverzitu rostlin a půdních mikroorganismů. To je dobré pro tvorbu humusu a pro samočistící schopnosti lesa. Protože se v něm nashromáždí víc rostlin, zadrží více vody a také ji lépe vyčistí. Krom toho je hezčí pro turisty, kteří v něm najdou i více zvířat.

Jen trvá hrozně dlouho než ten nový les vyroste.

+4/0
12.8.2015 17:00

O39n72d31ř48e64j 56N88o55v71á51k 9417284779199

Aha, když se argumenty nehodí - tak je to slovíčkaření ....

Navíc jaksi zapomínáte, že nežijeme v pralese na území o rozloze kontinentu, kde nevadí, když desítky / stovky hektarů si "žijí" vlastním životem a kde "ztráta" desítek hektarů se na celku nijak neprojeví  ...

Jsem zvědav, co by "ekologové" hlásali, kdyby tam vypukl požár - v tomhle počasí klidně může dojít ke samovznícení ... asi by tam ten les nechali vyhořet ... a zřejmě by jim vůbec nevadilo, kdyby celá Šumava lehla popelem, že ...

Každý přírodní útvar na našem prťavém území nutně potřebuje zásahy člověka, jinak dojde buď k jeho zničení anebo ke zničení či poškození sousedních ploch ...

+2/−2
12.8.2015 17:30

T59o28m55á35š 21Z10e10m15a88n 3195738594895

Lesní požáry jsou také v pořádku.

0/0
12.8.2015 18:40

T43o20m85á57š 87Z98e14m91a92n 3125168384955

V lese k samozničení nedojde.

Ostatně i na fotkách vám roste nový les.

+1/0
12.8.2015 18:41

V80l51a32d90i21s34l20a72v 49J97a92n65e74c62e59k 8340835229740

Jak se asi líbí všem těm zvířátkům a mikroorganismům, když jim kvůli experimentům ekologů schne les nad hlavou. Dojemná starost o to co je levnější pro majitele, když ten dostane rozhodnutí befelem.

0/0
12.8.2015 17:59

J14i65ř54í 44S85o92u53č28e72k 5266657259499

Kdybyste si o věcech, kterých píšete, nejdříve něco zjistil, nepůsobily ba vaše argumenty tak úsměvně:

„Vyhubíme většinu sladkovodních ryb? Zrušíme jihočeské rybníky? Zakážeme pěstování brambor? Vyhubíme daňky? Kamzíky? Muflony? Divoké králíky? Bažanty? Jeleny?“

On někdo pěstuje brambory nebo chová ryby a kamzíky v bezzásahových zónách národních parků?

„A proč vracíme do řek raky - ty jsou taky ne-české a ne-původní zvíře ..“

Nesmysl. Proč si o tom něco nepřečtete?

„Jestli byla Šumava "jehličnatá" stovky let ... tak argumentovat tím, že to nebylo "původní", mi přijde trochu mimo ...“

Z toho je vidět, že nemáte představu, kde je problém, ani proč to nemůže fungovat. Nejde ani o to, co bylo nebo nebylo původní, ani o jehličnany jako takové, ale jde o smrky (jedle jsou na Šumavě původní a na kůrovce netrpí). Smrky jsou taky na Šumavě původní, ale ne všude. Vyhovuje jim chlad a vlhko. Pokud se vysázejí na místa, kde chlad a vlhko nemají, rostou rychle (proto je lesníci vysazovali na úkor buků aj. listnáčů), ale nevytvoří stabilní les. Rychle vyrostou a následně s minimálním až žádným zmlazením odumřou. Je to de facto obdoba pole - zasázet, sklidit, zasázet, sklidit. Pokud se nesklidí, odejdou (v tomto případě na kůrovce). Je to stejné, jako zasít pole slunečnice, v době květu se mu začít obdivovat, rozhodnout se, že v tomhle stavu se mi líbí, chci ho uchovat za každou cenu a začít střílet ptáky, kteří slunečnice začnou vyklovávat - v domnění, že tím krásné pole slunečnic zachráním pro další generace.

0/0
12.8.2015 22:51

M96a25r29t58i81n 97T96o48m49á27š 9926228915

Jiří, s tím Novákem nemá smysl diskutovat. Zatím uvádí jen hlouposti, s lesem v parku, dokonce ani s lesem hospodářským nemá nic společného. Ale u Vás si dovolím jednu věc opravit. Zrovna les v okolí pramene je přirozeně typicky smrkový jen s mírnou příměsí jeřábu a minimálně dalších dřevin. Jedná se o horskou smrčinu nebo i podmáčenou smrčinu, takže žádná monokultura. Pylové analýzy navíc prokázaly, že na těchto vrcholových partiích se jedná ve velké míře o původní genetickou řadu smrku.

0/0
12.8.2015 23:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.