Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Ultralehká „stíhačka“ z ČVUT unikne radarům. Pekli ji jako bábovku

Na českobudějovickém letišti otestovali unikátní stroj. Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického tam představili ultralehký letoun UL - 39 Albi. Je to nový koncept sportovního stroje, který umožní zažít pocit z letu v proudovém letadle.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z61d60e14n84ě32k 13B40l57a16ž60í84č58e93k 8403571475411

Škoda že spadla.

0/0
4.6.2016 9:02

P29e90t16r 92S94e32d67l94á55k 3464545731434

A ještě jeden detail, kterého si asi autoři letadla nevšimli. Ultralight může mít motor do 120hp. Ale tahle věc má 200hp, takže z kategorie ultralight jaksi vypadla.

Další problém je evidentní překročení prázdné hmotnosti, což řadí letadlo do kategorie ELSA. To se ale nemůže vyrábět jako hotový stroj ve fabrice. 50% pracovních hodin musejí být provedeny někým jiným než fabrikou.

A pro případný prodej do USA: Max. rychlost 222 km/h, pevný podvozek.

+1/−1
9.4.2016 14:39

P47e86t72r 93S45e52d65l38á18k 3534605211544

Prosím někoho o vysvětlení, jak vrtule konkrétně odráží radarové signály, když je většinou buď ze dřeva, nebo z kompozitu (bavíme se o ultralightech).

Četl jsem článek na téma - "problémy spojené s radarovou detekcí točící se kovové vrtule". V článku přiznali, že existuje teoretická možnost detekce odrazu radarového signálu, ale vzhledem k rotaci vrtule vzniká fázový posun, díky kterému současné radary nevyhodnotí odraz jako relevantní.

A k teplotní stopě - jak konkrétně by to teplo vznikalo? Řekněme, že vrtule s vysokými otáčkami, kdy špičky listů dosahují nadzvukové rychlosti, opravdu přeměňují část pohybové energie v teplo. Ale protože díky tomu taková vrtule ztrácí účinnost, používají se vrtule s nižšími otáčkami, u kterých je produkce tepla opravdu zanedbatelná. Nevím o tom, že by bylo využíváno k navádění protiletadlových střel teplo vytvářené vrtulí. Ty jsou naváděny na teplo splodin tryskových motorů.

Takže to, že letadlo je blbě vidět na radaru a nezanechává teplotní stopu, nebude důsledek toho, že je vrtule uvnitř, ale toho, že letadlo není z kovu a nemá proudový motor.

0/0
9.4.2016 13:39

O74l17d44ř24i69c84h 62Ř71e65z14n29í81k 7665152664408

k infra navádění - myšleno spíš na rozdíl od proudového motoru, který má výraznější tepelnou stopu; k radarovému obrazu - bude vidět, neexistuje důvod proč by nemělo, samozřejmě adekvátně ke své velikosti a skutečnosti, že nejde o kovový letoun... ale u cvičného letadla je to stejně asi jedno.

0/0
10.4.2016 22:06

M57i69c91h70a43l 66J48a15r37o11š 7494920792175

Prosím iDnes, aby koupila svým redaktorům jednu kameru se stabilizátorem za cca 4 tis Kč. To dokumentární video z mobilu v roztřesené ruce u takovéto akce fakt nechápu.

0/0
8.4.2016 13:49
Foto

M46a41r85e60k 17B96a19š91i73s87t68a 7233652303670

To mají natočené Samsungem S6 na který dělají reklamu ;-D;-D;-D

0/0
9.4.2016 12:05

J36o15s93e95f 45R46i19c93h71t49e46r 9166945307883

To je geniální! Mají s tím komerční záměry?? Podle mě by toho v americe prodali stovky kusů. A pokud by na to šel namontovat kanón tak možná i na blízkým východě :-)

0/0
8.4.2016 9:48

K76a26r40e79l 53R22i83e56g22e92l 3514876556360

Přesne, vzniknou letecké gardy, díky laci provozu a udržovacímu leteckém vycviku..

0/0
8.4.2016 22:03

O75l39d43ř20i41c64h 12Ř82e85z45n95í93k 7785652864188

jed z pilotu si vezme na palubu brokovnici a vyrazí na kachny ;-D ;-D ;-D

0/0
10.4.2016 22:07
Foto

V41o74j43t18ě25c11h 80P73a54v43l62í15k 5494191964438

Kdyby to dmychadlo uvnitř poháněli elektřinou, mohli aspoň poškádlit Airbus s jejich eFANem.

0/0
7.4.2016 20:17

P63e37t38r 14B50a91č46a13v41č30í45k 3103868351759

Čušte rejpalové! Postavte vlastní! Je to novinka, je na tom ještě hodně práce. Doporučoval bych spolupráci s výrobci ultralightů - máme jich dost a umí!. Každopádně mají velmi dobře nakročeno a kdo urve výrobu, ten bude mít dobrý odbyt. Vidím to na Hradec. Pěkné letadlo!

+6/0
6.4.2016 22:38

P24e47t58r 43B72a54č54a75v31č95í80k 3143908551149

Ode mne mají velké plus!!!R^R^R^

+2/0
6.4.2016 22:43

M49a31r17i67o 88V38á72p49e15n10í54k 4960178374759

Tak bezelstná poznámka, že jeho stopu nezachytí radar, je kandidát na technický vtip roku.

+7/−1
6.4.2016 19:35

H15o58n17z84a 29H42r94o63m31a22s 1675567337232

Teď to můžou prodat isis nebo kung ching unowi. Radary to nezachyti ale holé ucho určitě.

+3/0
6.4.2016 7:27

O94l87d96ř80i33c62h 55S71t24r84á70d24a 4910602351442

Z vesničky vzdálené od "ranveje" vzdušnou čarou 3,5 km zdravím šikovné konstruktéry a konstruktérky. Letadélko tu budí pozdvižení už několik dní a přeju vám, ať vše pokračuje podle vašich představ. Zatím v dobrém a s úsměvem však nemohu nenapsat, že poslouchat se to FAKT nedá! ;-)

+3/0
5.4.2016 22:19

F78r49a27n23t21i60š71e95k 90K82a37l63v60o43d75a 5427847523331

Menší už je pak jen raketa profesora Mišpulína.;-D Jo kdyby to nezachytil ani radar stíhaček a nešlo to tímpádem sestřelit ze vzduchu....

+1/−1
5.4.2016 20:23

A75l91e51š 45Z23e89l43i44n24k33a 1924972266

šlo, palubním kanonem nebo ze země něčím podobným :-)

0/0
5.4.2016 20:27

A24l13e97š 56Z94e61l27i14n14k68a 1264722286

Vlastně by na to stačilo i DBT - dlouhá bambusová tyč ;-)

+6/0
5.4.2016 20:54

J79a38n 38N42o46v47á10k 9195898304875

http://flsmicrojet.com/fls-microjet/

0/0
5.4.2016 19:38

J15a81n 98N86o66v73á79k 9755788384175

Rychlejší, lehčí (ale jen pro jednoho)

0/0
5.4.2016 19:39

A80n58t38o79n82í17n 13P72o70l16i83c57k96ý 9950242241137

A nelze na piloťák ULL

0/0
6.4.2016 9:47

P76e37t18r 30B98a68č37a87v47č37í35k 3393198171479

Lze

0/0
6.4.2016 22:40

A31n10t58o58n39í43n 36P47o83l46i40c18k85ý 9830722631957

Turbinovy/proudovy? Muzete pislat odkaz, od kdy?

0/0
7.4.2016 8:39

P51e66t57r 39S47e36d91l21á10k 3544535961944

http://www.laacr.cz/SiteCollectionDocuments/predpisy/2011-06-30-ELSA-A.pdf

Odstavec "ELSA 1 použitelnost" písmeno c) s jedním neturbínovým motorem a vrtulí

Takže nelze. V ČR.

0/0
9.4.2016 14:10

L34u49b15o35š 97B66ř62e87z75i29n39a 2952103440251

Má značku, že je z Uherského Hradiště.

0/0
5.4.2016 19:23
Foto

P94e73t90r 94Š69r76a98i70e79r 9553202102137

No jestli unikne radarům, to bych byl dost skeptickej - radar odhalí i "střeva" v té skořepině. Letadlo je to na pohled (na UL) docela pěkný ale tímhle si asi někdo chtěl nahonit PR až moc ... ;-D

0/−3
5.4.2016 16:33

J15a42n 47N11o96v77á21k 9425508334955

Fungovat to může na protiletadlové střely navádějíci se pomocí IR (např Stinger)

0/0
5.4.2016 19:24

M96i44c66h55a66l 22M24a51l62á10t 7256396771533

Radarům to neunikne, to tě můžu ujistit.

+1/−1
5.4.2016 21:13

M35a25r78t39i15n 31P91r34á24š85e77k 8505281630583

Trabi goes into the sky...

+8/0
5.4.2016 16:24

M21a28r97t39i34n 48M13a63r84e29k 3271541937697

co nemá porodní bolesti? Ano lepší motor.. Výborná zpráva je ale ta, že se o takovéhle letadlo vůbec někdo pokouší a důležité je vidět mladé lidi dělat vlastní vývoj!!!!!

+25/0
5.4.2016 14:17

J35i61ř16í 32V31a67v72ř89í49k 7264199195280

R^[>-]

0/0
6.4.2016 6:06

P92e47t91r 17V11a94c53e33n74o76v35s23k67ý 5164960347445

Jaký vývoj? Zmenšit na kopírce L-39 není žádný vývoj, obšlehli to skoro jako kdysi Číňani minibajka i se sjetou gumou - viz deflektory rázové vlny na vstupním kanále... pro rychlosti 200km/h zcela k ničemu, jen pláty uhlíku navíc. To letadlo je slepá ulička, turbofan poháněný písťákem s je pohonná jednostka s mizernou učinností. Se podívejte na video ze startu, jak dlouho jede po betonu a pak tu "ohromnou" stoupavost :-) Jára Cimrman zjistil, že vyfukováním cigaretového kouře do vody nelze vyrábět zlato a ČVUT s Jihlavákama zjistili, že "Albi" je jenom parádní díra na dotace.

0/−2
6.4.2016 13:48

K44a94r40e27l 90R63i19e76g38e23l 3424126196790

Jake deflectory rázový vlny...když už tak oddělovače mezní vrstvy...Vy budete jednoduššího vzdělání, fan má hodně rezerv a da se velice pohodlnější zvysit tah...v trysce za nim

+1/0
8.4.2016 22:07

M45i85l56a94n 62K88u74b93í78č27e43k 8222920104358

Co si pamatuju, tak se vyrábí i malé proudové motory, které se montují třeba i na větroně, a ani nejsou drahé, proč tam nenamontovali nějaký vhodný proudový motor? Toto je fakt parodie na všechno.

+1/−5
5.4.2016 14:16

M95i32l38a93n 18K97u27b54í18č26e19k 8772740974858

Proudový motor:

http://www.pbsvb.cz/zakaznicka-odvetvi/letectvi/letecke-motory/proudovy-motor-tj-100

skutečné stihačky:

https://www.youtube.com/watch?v=-X8E3XTHqfA

https://www.youtube.com/watch?v=TeXV5ij4_t4

a i skutečný zvuk.

Tady tu cvut parodii nebrat.

+4/−5
5.4.2016 14:28
Foto

P72a86v88e29l 40P60o78k40o13r55n27ý 2106814460262

Jak to, že se větroni s proudovým motorem neulomí křídla? Třeba na tom zmíněném videu zde https://www.youtube.com/watch?v=-X8E3XTHqfA

+1/0
5.4.2016 19:09
Foto

V65o67j86t48ě43c14h 43P83a63v70l29í76k 5774301634128

Zas takový výkon to nemá ...

0/0
7.4.2016 20:16

T11o16m89á96š 13S61y24s 2694319500143

Proč parodii? ČVUT není fabrika, primárně se zabývá výukou, výzkumem a vědou. Jestliže v rámci výuky, výzkumu a vědy vytvoří něco podobného se studenty, je to naopak skvělá zpráva.

+10/0
5.4.2016 19:56

P37e21t71r 81D61v86o31r77a74k 3731410237329

U nás nejsou proudové motory v UL legální. Na letadlo s proudovým motorem musíte mít také patřičný průkaz... :-/

+8/−1
5.4.2016 15:17

J12i67ř21í 50K20r95á75t38k96ý 3640292964

Tak to lecos vysvětluje a je to škoda. Ten motor opravdu celkový dojem i užitnou hodnotu velmi sráží.

+2/0
5.4.2016 15:23

M30a32r56t43i26n 81N20e31v42r61l32a 2757491504117

Mám chatu v Beskydech. A párkrát mi nad hlavou proletělo cosi jako motorový větroň ovšem bez vrtule a s turbínovým zvukem. Co to tedy bylo?

Nejbližší letiště na tohle je asi ve Frýdlantu n. Ostravicí (Malenovice).

Fakt se ptám, nejsem odborník na tyhle stroje.

0/0
6.4.2016 13:29

J14o87s49e79f 98M47i77k55i92n 5653484405334

Proudový motor je zbytečně drahý a jeho porvoz je velice nákladný v porovnání s pístovým motorem. Spotřeba je cca o 1/3 větší a jde špatně za plynem

0/0
5.4.2016 20:40

A84n84t40o90n48í34n 27P70o48l66i53c40k79ý 9900552611277

Ze by na to pak nestačil piloťák na ULL?

0/0
6.4.2016 9:49
Foto

M19a46r31i55a94n 38T59i86š72e13r 1644831256

Borci, moc dobrá práce R^R^

Až to dostane lepší motor, bude to super cvičný letoun.

+9/0
5.4.2016 14:04

P20e40t96r 79P40a92l36e14č15e11k 3830575724182

Nádherná hračka, to bych chtěl.

+4/0
5.4.2016 13:18

J57i34ř47í 30K67r19á70t19k52ý 3120732974

Ale jo, na ultralight pěkný, ale měli by ještě zapracovat na zvuku toho motoru, chtělo by to nějakej laděnej tlumič, aby to neznělo jak křovinořez.

+7/−1
5.4.2016 12:57

O21n36d36ř64e19j 17K39o51l86á23ř 1463535863501

Stačilo by dát tam skutečnej prouďák.

+1/0
5.4.2016 13:06

J60i42ř61í 72K22r96á70t89k39ý 3280632414

Tak to určitě, jen se nejsem jistej, jestli ho tam nedali kvůli nějaký kategorizaci aby se vešli do škatulky ultralight. Třeba kdyby ho tam dali, tak by museli splňovat nějaké přísnější normy pro schválení do provozu nebo by to nemohl pilotovat někdo jen s pilotním průkazem na ultralight. Ale jestli by to nemělo vliv, tak ten motor ze sekačky fakt nechápu, když už to stálo tolik peněněz a práce.

+6/0
5.4.2016 15:20

P54e40t23r 46M41a84r52š13o38u26n 5955748586956

samozřejmě že to nemá proudový motor přesně z důvodů co vyjmenováváte.

Je to prostě stále ultralight... asi jako šlapací kolo tvaru formule vám projde, ale pravou vám na silnici běžně nepustí ;-)

jiný smysl ten použitý motor nemá

+2/0
5.4.2016 22:17

M44a35r64t70i82n 86N86e16v45r58l21a 2817211434797

Mám chatu v Beskydech. A párkrát mi nad hlavou proletělo cosi jako motorový větroň ovšem bez vrtule a s turbínovým zvukem. Co to tedy bylo?

Nejbližší letiště na tohle je asi ve Frýdlantu n. Ostravicí (Malenovice).

Fakt se ptám, nejsem odborník na tyhle stroje.Děkuji.

0/0
6.4.2016 13:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.