Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejhorší byla první noc ve vězení, říká vědec zadržený na Šrí Lance

Manželé Mráčkovi z Akademie věd v Českých Budějovicích byli propuštěni z vězení na Šrí Lance. Stále však čekají na vydání pasů. Na letiště podle tamních úřadů pašovali čtyři zakuklené housenky zavíječe voskového, který běžně škodí ve včelích úlech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L46u44b14o26š 66Č21u97k14a 7940408908

Když jsme se potápěli v Černé Hoře, upozorňovala nás policie aby jsme si dávali pozor, protože místní domorodci loví ryby výbušninami. Nevěřili jsme, nakonec jsme to zažili 300 m od nás, když jsme byli pod vodou. A dokonce vícekrát. Na místě jsme potom našli stovky ne-li tisíce mrtvých živočichů. Přitom naši loď několikrát policie obrátila naruby jestli nemáme harpunu. Neměli jsme, byla by zbytečná. Nebylo na co mířit.

+1/0
13.4.2016 22:03

R44i37c63h53a13r68d 88N18o52v56a36k 8858576711452

prvni noc je vzdy ta nejhorsi...:-P

0/0
9.4.2016 19:20
Foto

P59e56t50r 29P33r20o90c80h76á15z58k92a 3832906142874

Nejde o mnozstvi ani o druh,ale o princip.

+1/0
8.4.2016 11:58

H50a49n14a 29P89r33o79k95o32p26o80v16á 8439600863411

I při uplatňování principů by měl zůstávat v popředí (selský) rozum...

+2/−1
8.4.2016 12:42
Foto

P79e16t64r 56P83r71o30c98h62á60z57k93a 3202836972144

Mohu souhlasit, ale my nemůžeme diktovat cizím zemím jak se mají chovat a jak mají vyjkládat své zákony.Můžeme si o tom myslet cokoliv, můžeme nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co můžeme.

0/0
11.4.2016 18:54

S64t16a85n80i37s81l21a79v 59R28a13d51a 8142573300896

Zákony na ochranu přírody v některých zemích jsou skutečně postavené na hlavu. Nesmíte tam chytit ani jednoho mravence, ani jednu mouchu (bez přehánění) - jinak porušíte zákon a hrozí vám vězení či pokuty. Ale to, že jsou likvidovány obrovské plochy děštných lesů či jiných biotopů, místním úřadům nevadí. Přitom při takovém zásahu okamžitě umírají miliony jedinců různých druhů - a co hůř, hlavně ztratí místo k životu a tím pádem jsou vlastně zahubeny i jejich hypotetičtí potomci, protože nemají kde žít (řečeno seriózněji - populace druhu(druhů) je ztracena.

Naproti tomu při rozumném odběru malého množství jedinců hmyzu (a to i ohrožených druhů) se populaci nic nestane, protože reprodukční cyklus hmyzu je rychlý a v přírodě dochází i přirozeně k obrovským ztrátám predací ptáky a jinými přirozenými nepřáteli (tzn. jestli se k 1000 jedinců ulovených ptáky přidají 3 jedinci ulovení vědcem, nic se neděje).

A to už vůbec nemluvím o odběru 5ti kukel motýlka, který škodí v úlech a vůbec ohrožený není - naopak se ho lidé snaží zbavit. Takové zákony na ochranu přírody jsou nesmyslné, protože penalizují obyčejné lidi a vědce (kteří mohou přispět k poznání místní přírody a zpětně přes lepší znalosti zlepšit její ochranu) ale na ty opravdové ničitele - což jsou velcí podnikatelé a velké národní i nadnárodní společnosti - nedosáhnou. Je to smutné.

+2/−1
8.4.2016 10:15

J73i77t85k29a 43Š29t26e29f50l51o68v41á 4380689228349

nechápu proč z titulu toho, že je tzv. vědec si dotyčný může myslet, že může porušovat zákon dané země???

+2/−1
8.4.2016 9:08

L22u26b98o56m78í58r 58S68a35z15e38č80e29k 7269518425693

Ze souvisejících článků: Entomolog Švácha: "Hmyz není tygr, vědec není zloděj" Jo, "vědec" je občas něco jiného na vé!

+2/−1
8.4.2016 8:16

M82a25r33t64i63n 83Š48u85f45a39j67z50l 6824219461926

porušil místní zákony ? porušil ... bude potrestán ? bude

a ? a nic

+7/0
8.4.2016 6:23

P90a35v14e10l 50N40o25v19o60t23n15y 2483953133979

V krimu zadni brouci nebyli? Ani svabi? To fakt muselo byt peklo. Tihle lide pokud nemeli zadne opravneni na prevoz larev by meli dostat nejdriv flastr na Sri Lance a pak jeste v Cesku. Takovahle amaterka je nebezpecna. Jako priklad mame na priklad africke extreme agresivni vcely v Americe.

+4/−3
8.4.2016 1:57

S18t97a58n22i44s56l70a37v 76R22a21d49a 8902183840236

Jaká amatérka? Je to vědec, který chtěl obohatit laboratorní chov zavíječů o linii z jižní Asie. Ten motýl je škůdce, šrílančané ho normálně hubí. Jejich zákony jsou postavené nahlavu, když je možné dostat vězení nebo vysokou pokutu za odběr několika jedinců druhu, který nijak ohrožený a dokoce se cíleně hubí.

+2/−2
8.4.2016 9:45

P67a45v89e92l 22N51o91v39o67t16n72y 2503583453519

Laboratorni chov. To mi zase pripomina ten prusvih se vcelama.

Mel pan vedec nejake povoleni z EU. Jestli ne je to u mne nezodpovedna amaterka. Tohle si proste nemuze delat kazdy ja se mu zamane. Nejde ani o to, ze chytne brouky v Asii, jako spis o to, ze je tu muze vypustit.

+1/−1
8.4.2016 12:51

P82e47t31r 68J90a70n75o89š 4321623587909

No prosím oni mají na Šrí lance š, a ř,ž,ť,ď a ě, tam mají taky?

+1/0
7.4.2016 23:24

P87a10v49e17l 34N46o55v69o58t13n89y 2553253683899

Sri Lanka se proste s hackem vyslovuje ( i v anglictine), zkuste se s tim vyrovnat.

+2/−2
8.4.2016 1:52

P16e71t16r 21F91a34f38e72j27t 4314264247475

Sice se vyslovuje Šrí, ale píše se Sri. To máte jako svatba a svadba.

0/0
14.4.2016 12:47
Foto

J77i22ř36í 44Z30e62d90n88í60k 1806356

Typické chování mých přátel biologů, to dělají všichni

+4/0
7.4.2016 20:15

L94a87d86i48s92l90a15v 10Ž11e63n14í82š20e70k 6336614258818

Já tedy nevím, nejsem v této oblasti odborník, ale to vážně není možné navázat legální kontakt přes nějakou vysokou školu, nebo ministerstvo a ty brouky poslat k výzkumu legálně ? Vždyť zastoupení tam jakési je, tak by v tom snad neměl být až zas takový problém....

Konec konců nedávno poslali tuším do Lidlu odkudsi banány i s drogami , občas pošlou nějaké pavouky, tak snad pár housenek není problém i legálně.....

+2/0
7.4.2016 20:02

M28a89r20t98i77n 56J31a68n69u92š 9341789394340

Láďo, čistě teoreticky to možné je. Prakticky ale nikoliv. Je tam "jakési" zastoupení. Problém je už prvotní samotný kontakt, kdy často nedojde ani email, nebo místní úředník prostě nikdy neodpoví. Zapomeňte na nějaké reálie z "vyspělejšího světa". Ve většině zemí rozvojového světa nefunguje nic normálně (a asi nikdy nebude). Místním lidem nejde o přírodu, ale o přežití (o prachy). Všichni víme (nebo si můžeme jednoduše najít) jak se chrání příroda v Brazílii, Indonézii, Africe,...Až na výjimky příroda nikoho nezajímá! Natož nějaký "blbý hmyz". Zde se jen naskytla šance, jak dostat prachy z bohatého západního turisty a pokusit se získat nějakou popularitu a mediální pozornost!

+2/0
7.4.2016 20:19

L45a21d33i14s85l45a81v 22Ž30e24n59í42š93e12k 6656204678478

Jo Martine, máš pravdu, nechal jsem se unést... Trochu znám tu "jinou" mentalitu, mám za sebou pracovně několikrát Irán, Irák, Sudán, ... ale nejsem biolog, jsem technik :-)

+1/0
7.4.2016 21:02

P19a70v69e70l 36N27o41v64o78t32n97y 2803313703389

"Turisty", tim jste rekl vse. Jinak s tou prirodou mate, ale pravdu.

0/0
8.4.2016 2:23

L68u71b86o65m46í25r 42S69a96z74e59č65e82k 7549658575113

Toho "západního" turistu bych také označil od B, jen by to bylo jiné slovo!

0/−1
8.4.2016 8:14

M54i25c17h69a63e18l 92K90o49u16t23e82c40k98ý 3535300736

Tak s hmyzem se v ČR dost obchoduje, viz všechny ty burzy.

0/0
7.4.2016 19:57

S31t25a10n72i51s14l48a73v 93R20a70d43a 8862983310316

Četl jste si článek? Šlo o zavíječe voskového, což je škůdce v úlech.

+2/0
8.4.2016 9:46

P52e65t23r 11C74h59v78á94t26a40l 4122582380964

Hmm, úplně takové lidi nechápu, pokud hodlám provozovat nějakou neobvyklou činnost v cizí zemi, tak provádím napřed důkladnou přípravu. Prohladám internet a diskuze k tématu a pokud je nejaký problém, musí se získat povolení místních úřadů... Je pravda, že to chvíli trvá a něco to stojí, ale pak je klid.... zrovna na Srí Lance jsem před nedávnem byl, provozoval tam činnost vcelku neobvyklou a tak halt vyřízení povolení trvalo tři měsíce a stálo cca 5 tisíc. Z toho samotné povolení 180 rupií (cca 31 Kč) a zbývajících 4969 Kč, poštovné a víno pro příslušného úředníka :-):-)

+2/0
7.4.2016 19:33
Foto

V31o38j90t60ě39c65h 83P58a50v75l43í75k 5524471594148

Vyřizoval byste si povolení i na možnost přivezení oblázku na památku z řecké pláže? Ne? Zakázané to bez povolení je. A o kolik jiné je dovezení hojné a místními nechtěné housenky?

Jistě, je správně dodržovat místní zákony a mravy.

Ale ne vždy každému musí dojít, že by si měl kontrolovat, že zrovna ta věc není zakázaná, protože je to něco strašně obyčejného, nebo by vyřízení trvalo extrémně dlouho a výsledek byl zrovna tak nejistý jako do toho jít bez povolení ...

+5/−3
7.4.2016 19:42

P49e84t90r 40Ž74á85k 1527553238523

Člověk, kterej trochu cestuje, by měl rozhodně vědět, že zrovna vývoz jakéhokoli přírodního bohatství (byť se z našeho pohledu jedná o pár blbejch kamínků nebo brouků), umění a podobně je ve spoustě zemí světa hodně o průser. Neznalost neomlouvá.

+6/−1
7.4.2016 19:46

M29o83n42i49k54a 20R75o71l81l78o81v56á 5433462716125

A člověk,který necestuje by měl prostudovat zákony země do které se chystá. Vědce nelituju.

+5/−1
7.4.2016 19:48
Foto

V89o78j34t31ě22c29h 89P75a54v20l28í62k 5214781814768

Samozřejmě, že ne. Šel do rizika, nevyšlo to. Konec příběhu. Není ani pitomec, ani není důvod jej litovat.

+2/−1
7.4.2016 21:21

L18u19b81o51m19í94r 64S67a13z70e67č76e56k 7169488295373

Ale je to důvod k psaní srdcervoucích nářků, jak s nimi bylo nakládáno, jak pro svou stupiditu trpěli a kolik zaplatí (v přepočtu - důležité)! Prostě blbost bolí!

0/−1
8.4.2016 8:20

S84t17a27n34i11s33l38a17v 86R38a35d56a 8632923980116

Nazývat nevzhledného motýlka, který je jako škůdce úlů cíleně huben, přírodním bohatsvím?

+2/0
8.4.2016 9:50

M73a47r61t93i62n 16J34a20n31u60š 9541519434690

"A víno pro příslušného úředníka" - tak to jste popsal přesně :) Takhle to chodí všude. A v rozvojových zemích tuplem! Být Vámi, zdržel bych se rozdáváním podobných rad :)

0/0
7.4.2016 20:11

P16e90t89r 77C14h61v57á75t83a80l 4732632790684

No, mám s tím dobré zkušenosti..R^.. taková drobná odměna jednak celou záležitost urychluje (někdy z nuly na sto) a v připadě, že tam přijedu příště, všechno podstatně zjednodušší ;-D

+1/0
7.4.2016 20:25
Foto

V18o13j20t70ě65c12h 19P53a53v65l30í60k 5954941724568

No ale je to nejspíš zrovna tak ilegální ...

+2/0
7.4.2016 21:19

M80a94r47t80i46n 44J78a59n40u51š 9351889654860

No tak to naprostý souhlas! Úplatky zabírají vždycky (a v podstatě všude). :-)

0/0
8.4.2016 2:19

L40u81b47o25m16í20r 89B87a49b33i25s62z 1357692272174

no nevím, ale porušovat zákony cizí země a krást tam jakékoliv živočichy je ubohé a "vědec" by namísto brekotu se mohl zamyslet... se domnívám..

+15/−8
7.4.2016 19:27

M65i83l29o13š 85K36o82t43e33k 3399534

Pan "vědec" samozřejmě věděl, že překračuje zákon. A není sám, podobného "vědce" jsem též měl tu čest poznat, a to je teprve síla!

+1/−1
7.4.2016 19:51
Foto

H78a28n40a 22V52l65a23c82h82o44v89á 3840825685414

Šrí Lanka ;-DR^

+5/−4
7.4.2016 19:07

V70á31c28l21a74v 60P51o74u66s16t85k79a 3600561482

Co se vám nezdá?

+3/−1
7.4.2016 19:24

P23a85v62e41l 70K56r36a80l 4588489519852

No, ono je to správně. I když častější tvar je Srí Lanka.

Ale Babiš si chce připadat vyjímečně, takže tady se píše Šrí Lanka. Konec mého obvyklého hejtu na ANO, Babiše a vše kolem nich. Zítra je na řadě (ne)oblíbený Kalousek ;-D

0/0
7.4.2016 19:46

H82a27n80a 11P59r71o24k14o64p31o58v77á 8119140613341

Srí Lanka je častější, protože to byl dříve doporučovaný tvar (a stále ještě je tak uváděný i v jazykových příručkách, které už delší dobu neprošly revizí). Současný správný tvar (blíže viz má reakce na pana Štěpánka na začátku diskuse) je Šrí Lanka - jen to za těch zhruba sedm let od změny ještě málokdo zaregistroval. :-)

Nemyslím, že by šlo zrovna o to připadat si výjimečně...

+2/0
7.4.2016 20:08

J36a72n 15F65r44o69l57í36k 6536210215144

Já jsem tedy zvyklý na cejlonský čaj a šrí lanský mě nic neříká.;-D

0/0
7.4.2016 23:26

H89a71n78a 69P88r77o34k93o64p55o24v64á 8559910273641

Cejlonský čaj si spánembohem nechte - jednak se ostrov jako přírodní útvar stále jmenuje Cejlon, přejmenoval se (v roce 1972) pouze stát, tedy politická jednotka na něm se nacházející (do té doby byl Cejlon zároveň i oficiálním názvem státu), ale hlavně to není geografický název, nýbrž obchodní značka, což je poněkud jiná kategorie... :-)

+1/0
8.4.2016 9:12

J18a60n 36P19r32o98c17h53a81z17k26a 1347895369897

Podívejte se na českou wikipedii.cz, co nám o této zemi říká. Šrí Lanka[2] nebo též Srí Lanka[3], oficiálně Šrílanská demokratická socialistická republika,[4] je ostrovní stát v jihovýchodní Asii,

Co se vám na té Šrí Lance nelíbilo?

0/0
7.4.2016 20:04

T48o66m34á42š 84T61a68t10í76č19e95k 5780222170588

Byl jsem v Čungchui. Zpátky jsem letěl samozřejmě z Beyjingu, ale vzal jsem to pohodově přes Myanmar a Šrí Lanku. Poslední let byl do Pari, ale ve Frónsi byla generální stávka, tak jsem museli přistát v dojčlandském Minchenu.

0/0
7.4.2016 20:42

B73o26h15u49s75l26a11v 88K15r81á27l96í61k 2711520439666

Já bych to psal spíš Mynchen.

0/0
7.4.2016 21:09

J74a16n 56P40r23o16c65h94a17z83k26a 1237525869107

Tomáši, to jsi mi chtěl napsat co? Já jsem se odvolával na wikipedii.cz, tedy na jednu z nepřístupnějších encyklopedií v češtině. Ty jsi na této české encyklopedii našel všechny Tebou uváděné názvy? Musíte si chlapci vybrat. Buď budete uvádět názvy měst a států v řeči daného státu nebo v češtině, pokud je neznáte, napiště název anglický, ale také to u něj uveďte.. Hlavně všechno nemíchejte dohromady. Myslím si, že znevažovat mou citaci encklopedie.cz, která připouští oba názvy - Srí Lanka i Šrí Lanka, je hodně násilná snaha o zesměšňování..

+1/0
8.4.2016 2:46

T94o17m89á21š 84T24a20t88í58č61e51k 5240872980958

Já jsem nechtěl zesměšňovat tvoje tvrzení, doporučení ÚJČ je mi jasné. Tak trochu zesměšnit jsem chtěl tu (mezinárodní) módu rušit po staletí zažitá jména zemí a nahrazovat je jmény novými, více odpovídajícími výslovnosti v místním jazyce. V angličtině už není správné mluvit o Pekingu, město se korektně jmenuje Beijing. Líbí se mně tato móda jako veškerá ostatní politická korektnost. Češtině se tento choromyslný úlet zatím celkem vyhýbá, ale přivál z Ameriky už dávno do Německa, kde si žádný učitel nedovolí písemně oslovit svoje žáky jinak než "Liebe SchülerInnen". A politicky korektní mluva může začít Šrí Lankou a skončit zrušením mužského a ženského rodu, ano, takové požadavky už genderisté v západní Evropě vznášejí.

PS: Peking duck to ještě přežila. ;-)

+1/0
8.4.2016 13:14
Foto

P56e42t52r 31P71r64o75c45h66á60z19k41a 3912986862454

Dá se chápat vědecké zaujetí, ale každý by si měl v prvé řadě uvědomit, že je v dané zemi host a podle toho se také chovat. Seznámit se s tím, co je možné a co je v rozporu s právem dané země.Nám by se také nelíbilo, kdyby tu někdo raboval přírodu, nebo dělal něco, co je v rozporu s naším právem.:-(

+11/−2
7.4.2016 18:57

S27t80a32n88i71s60l67a29v 55R84a57d94a 8872973280656

Ten motýlek je škůdcem v úlech a proto je taky místními normálně huben. Nazývat tedy odběr 5ti kukel takového druhu "rabováním přírody" je poněkud mimo.

+1/0
8.4.2016 9:53

J97i60ř50í 73D91v80o31ř34á58č50e38k 7114526322211

jj šrí lanca a abú zabí, jsem rád, že žiji v Česku, jinde bych si to neužil.[>-]

+11/−1
7.4.2016 18:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.