Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Heliport v Plané stál 60 milionů, ale záchranka má nově létat z Bechyně

Kraj ani šéf jihočeské záchranky nesouhlasí se stěhováním stanoviště letecké záchranné služby z Plané u Budějovic do Bechyně. Armáda se pro změnu rozhodla proto, že pro její vrtulníky je nový heliport malý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a32n 59B13r95a90u11n22e60r 7575944213479

Ve vyjádření pana Pejška se zcela vytratilynevýhody vrtulníku Sokol. Jde především o jeho hmotnost (maximální 6 400kg),která mu neumožňuje přistávat na střešních heliportech – ty jsou stavěny namaximální zatížení 3,5 tuny. Jen pro doplnění EC135 má max. hmotnost něco přes2900kg. Další nevýhodou vrtulníku Sokol oproti EC135 je jeho velikost připřistání do malého prostoru. Průměr nosného rotoru Sokola 15,2metrů a EC13510,2m. V praxi to znamená např. nemožnost pro Sokola přistát na silnici,kde jsou po obou stranách překážky (stromy). Jinými slovy, Sokol prostěnepřistane tam, kde přistane EC-135.

+3/−2
12.9.2016 18:30

T54o24m87á65š 15C96h15r72a20s90t31n24ý 2311674461193

Na silnici Sokol problém přistát nemá - to byste se divil kam všude to dokážou kluci z CSAR narvat. Navíc, tím že to létají to kluci z jednotky bojových záchranářů, nemají problém s fast rope na místo incidentu či rope deploymentem pro výškové práce a jsou cvičeni pro noční operace i ve velmi složitém terénu.

Jediné co tak jsou ty střešní heliporty, které, ale přiznejme si, například v Ústí netrpí tím že by neměli nosnost, ale konstrukčním šlendriánem a šizením norem při stavbě.

0/0
13.9.2016 11:38

P95e77t50r 38V69á36c24l27a46v76e91k 6415898129347

nikdo nezpochybňuje schopnosti kluků z armády. Koneckonců většina pilotů soukromých DSA a Alfa jsou bývalí piloti armády se spoustou hodin.

Armáda má ale jiné primární úkoly než záchranná služba a proto ani není vybavena vhodným vrtulníkem, který by splňoval evropské normy na vrtulník HEMS. Slaňování a noční lety dělají i soukromí provozovatelé. Zkuste se jinak podívat na pár fotek, kde je EC135 doslova napasován na silnici, protože průměrná šířka silnice II třídy je nějakých 7m!

0/0
13.9.2016 23:25

J86a63n 41B44r23a10u64n79e31r 7715154613109

Po přečtení tohoto mi tonedalo a musím reagovat na tvrzení pana Pejška:

1) Bechyně je ekonomicky pro armádu přijatelnější– ano, protože tam má 15. ženijní pluk, který je schopen vrtulník plnělogisticky zabezpečit.

2) Bechyně má geograficky výhodnější polohu –nepravda, stačí se podívat na mapu – Šumava, Novohradské hory, oblast kolemČeských Budějovic jsou časově dostupnější z ČB než z Bechyně (časovýrozdíl je vzhledem ke vzdálenosti mezi ČB a Bechyní 10 minut, což může býtrozhodující faktor mezi životem a smrtí). Rád bych také, aby pan Pejšek vysvětlil, co jena tom výhodného, když bude vrtulník vzdálen cca 40 km vzdušnou čarou odfakultní nemocnice s urgentním příjmem. Dovedu si představit situaci, kdypo příletu do fakultní nemocnice a předání pacienta dostanou další výzvu nazásah, ale protože nebudou mít dostatek paliva, budou muset letět do Bechyněnatankovat. Vzdálenost mezi Bechyní a ČB bude v tomto případě opětpříčinou velkého časového zpoždění a toto zpoždění může ohrozit pacienta naživotě. Takže když to shrnu, samá pozitiva, že pane Pejšku.

3) Armáda může létat i v noci. To ale může Alfaa Delta také, jen to musí po nich ministerstvo zdravotnictví chtít. Skutečnostje taková, že se v současnosti ministerstvo zdravotnictví brání tomu, aby civilníprovozovatelé záchranky létali v noci na stanicích, kde to nemá s niminasmlouváno.

4) Vrtulníky Sokol rychlejší. Další neznalost, nebože by vědomá nepravda?

Sokol mámaximálku 270km/h a cestovní rychlost 235 km/h. Taková EC-135T2 má maximálku podlevzletové hmotnosti až 155 kts (287 km/h) a cestovní rychlost je u plněnaloženého vrtulníku 125 kts (232 km/h).

5) Vrtulníky Sokol uvezou více pacientů. Ano, to jepravda. Jen zapomněl říci, že v drtivé většině případů je potřeba odvéztjen jednoho pacienta.

6) Ve vyjádření pana Pejška se zcela vytratilynevýhody vrtulníku Sokol. Jde především o jeho hmotnost (maximální 6 400kg),která mu neumožňuje přistávat na střešních heliportech – ty jsou stavěny namaximální zatížení

+3/−2
12.9.2016 18:28

P91e66t85r 94N33o71v31á87k 1675957292185

Ano, střešní heliporty jsou stavěny na max. zatížení, ale většina střešních heliportů je dimenzována i na Sokoly a jiné těžké vrtulníky. Potřeba transportu dvou pacientů naráz je velmi častá zejména u dopravních nehod. V Českých Budějovicích není fakultní nemocnice...

0/−1
12.9.2016 21:28

J47a94n 33B24r93a80u84n55e59r 7865104313129

Doporučuji prostudovat VFR příručku, což je oficiální dokument vydávaný Řízením letového provozu. Ve VFR příručce jsou uvedeny všechny heliporty pro leteckou záchrannou službu, včetně střešních (prosím nezaměňovat za provozní plochy HEMS). Ani jeden střešní heliport není dimenzován na Sokola.

0/0
12.9.2016 22:08

P65e86t33r 71N87o38v77á69k 1375327222145

V Jindřichově Hradci je pavilon s heliportem ani ne deset let starý. Kdo poddimenzoval stavbu, že nemůže sloužit pro vojenské záchranné vrtulníky? Heliport v Plané je ještě mladšího data a nevyhovuje velikostí ani pro noční lety? Jinak možných nočních přeprav na území Jihočeského kraje je řádově v desítkách případů měsíčně...

+1/−4
12.9.2016 14:48

L69a53d32i16s14l78a26v 45H20a97d16r83a93v75a 7223287619772

je to obráceně armádní vrtulník sokol nesplňuje požadavky na záchranný vrtulník

+2/−2
12.9.2016 17:39

P89e10t97r 70V60á83c92l20a97v68e96k 6945438349797

ty požadavky na heliporty jsou dány normou, a jsou i normy na to co má splňovat vrtulník systému HEMS. PZL sokol toto nesplňuje a má v ČR výjimku aby mohl fungovat jako záchranářský vrtulník.

0/0
13.9.2016 23:13

S91t87a76n16i39s23l76a11v 25C27h70y21t21r52a 3364593867689

To zase někdo něco vymyslel. Za chvilku bude pro pacienty místo běžných sanitek jezdit armáda v Tatrách 815. On je rozdíl, když vám nad hlavou v noci letí současný vrtulník a vojenská potvora. O spotřebě už ani nemluvím.

Někomu hold došla baterka v kalkulačce, aby si to spočítal.

+9/−2
12.9.2016 14:43

P38e60t61r 29N76o42v33á46k 1165827812215

Vojenští piloti záchranných vrtulníků musí nalézat počty hodin, takže je výhodnější je nasadit do služby, než létat prázdný. Jinak na území ČR musí armáda, dle mezinárodních pravidel, zajišťovat 24h leteckou záchrannou službu...

+2/−2
12.9.2016 14:53

K39a16r28e17l 86H45o98r51á59k 4627716399868

Nepleťte si HEMS a SAR,

+1/0
12.9.2016 16:57

P59e17t57r 42N32o39v39á46k 1435237562465

Mám na mysli SAR a samozřejmě v rámci HEMS může armáda cvičit i pro SAR.

0/−1
12.9.2016 21:33

P68e50t69r 33V56á11c46l94a96v20e82k 6745218119757

nemáte pravdu, armáda má trošku jiné úkoly než záchranná služba. Asi byste nechtěl aby řidiči tanku si najížděli hodiny v sanitkách....

0/0
13.9.2016 23:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.