Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stromy u silnic mizí nejrychleji na jihu Čech. Nových přibývá málo

Ještě před dvěma lety rostlo u silnice spojující Třeboň s Veselím nad Lužnicí stromořadí košatých lip. Loni při silničních opravách padlo. O náhradní výsadbě, která je ze zákona povinná, se dodnes dohaduje obec Frahelž na Jindřichohradecku s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R84o54m75a57n 59P45í12c33h27a 8802533925876

jezdím tu trasu denně do práce, jen pár těch lip bylo zdravých, při každém větším větru se tam alespoň jedna zlomila, padali z nich suché větve, na tom že se porazily nevidím nic špatného, pro náhradní výsadbu nevidím důvod, kolem je stromů dost

+5/−3
13.12.2016 17:39
Foto

D10a77n11i63e63l 85T36u47r79e44k 4518753228394

Stromy u silnice nemají co dělat. V Rakousku nic takové není... také tam není tolik pomníčků u silnice. Stromy ano, ale v lese! Tím neomlouvám šílence, který to v plné rychlosti opře o strom, ale už jsem zažil x situací, kdy mi do protisměru vlétl kamion, protože se uhýbal stromům.

+3/−7
13.12.2016 16:38

M52a67r53t28i55n 54K35r56á65t13k92ý 3666734825484

Stromům? 8-o

+2/0
13.12.2016 18:39

K93a88r20e19l 37Z71á94p76o72t69o95č91n59ý 5969203541

Co se divíte? Vám se nestalo, že jste řídil svůj vůz a zničehonic se uprostřed silnice objevil strom? :D

+6/0
13.12.2016 19:48

D65a77g38m50a78r 37Č58a14m76k89o49v38á 6680866227669

;-D

0/0
14.12.2016 6:07

V51l87a84d53o 64Č66e73r73m39á12k 8482281955318

Ano, stromům! Prostě ty staleté listnáče zasahují mnohdy kmenem nebo větvemi do profilu vozovky a kamioňák ve snaze nerozpárat si návěs vesele přejede v plné rychlosti přes plnou čáru do protisměru přímo před vás. Ale kdo to nezažil, neuvěří.

0/0
14.12.2016 13:31

J79i74n62d64ř96i86c69h 81Š12k16o14p66e54k 4695971300475

strom do cesty neskočí.

A pokud někdo jezdí tak, že se vybourá, je mnohem lepší, když se vybourá do stromu než nevinného protijedoucího

+5/−1
13.12.2016 19:58

P69a30v76e94l 38D26o45m90i11n80i50k 8798955343528

Jestli citujete Štíchu doslova, tak je zralý na vyhazov. Odporné argumenty. Stromy neohrožují motoristy, ale motoristé ohrožují stromy. Vykácet tu zmiňovanou nádhernou alej je zrůdnost. Jediná větev z těch starých lip má větší hodnotu než ten, kdo ji povolil porazit.

+8/−7
13.12.2016 16:11

M10i19l45a79n 39L47i49n51h45a73r91t 8554366297756

Souhlas ! A howado, které případný náraz do stromu přežije, bych pořádně potrestal - pro začátek pokutou a zabavením řidíčáku na doživotí...

+1/−4
13.12.2016 16:15

J17a17n 76Š31t14í60c59h96a 8387514798

Vážený pane Dominiku,

byť na internetové diskuse zpravidla nereaguji, Vášpříspěvek nemohu nechat bez povšimnutí. Jsem rád, že píšete „jestli citujeteŠtíchu doslova...“, neb mé stanovisko k dotazu pana redaktora bylo výrazněobšírnější s vysvětlením všech problémů s kácením a náhradní výsadbousouvisejícími. Pro ilustraci několikero mých autorských vět: „Pracovníci SÚS JčK provádějí kontroly stavusilničního stromoví, neb jim tak ukládá legislativa. Kontroly jsou prováděny vdobě kdy jsou stromy ještě olistěné, přičemž se zaměřují na rozsah prosychání,případné opadání stromové kůry, praskající kmeny a hrozící vznik dutin, polámané či popraskané odumřené větve, rizikové větvení stromů,fyzické poškození hrozící ztrátou stability, případné napadení plísněmi, výskytplodnic houbovitých rostlin, odumírání částí stromu apod.

V obecné roviněsilniční stromoví jako krajinotvorný prvek dotváří celkovou malebnostkonkrétních míst, nicméně dle platnélegislativy, tedy zákona č. 13/1997 Sb., tvoří stromoví rostoucí na krajnicipřekážku v silničním tělese, kterou je správce komunikace povinen odstranit.Dochází tedy ke střetu citovaného zákona a zákona č. 114/1992 Sb., resp. kestřetu vnímání priorit mezi bezpečností silničního provozu a ochranou krajiny.Odstraňovány jsou stromy, jejichž zdravotní stav je výše popsán a stromy ohrožujícíbezpečnost silničního provozu, tedy takové, které rostou v krajnicích,zatáčkách, či omezují rozhledové poměry v křižovatkách.“

.....

+1/0
13.12.2016 18:02

J89a26n 96Š30t48í56c24h77a 8477734198

„Nebráníme sepřípadné náhradní výsadbě, pokud nám je příslušným orgánem nařízena, ta má všakřadu specifik a úskalí. Nemá logiku, a ani oporu v legislativě a normách,provádět náhradní výsadbu v místech, odkud byly stromy odstraněny z důvoduzajištění bezpečnosti silničního provozu, nýbrž je nutno vyhledávat vhodnéprostory tak, aby vyhověly legislativě a technickým předpisům. To znamená tak,aby se nové stromy v budoucnosti nestaly novou závadou v silničním tělese ahrozbou pro účastníky silničního provozu a nezpůsobovaly v budoucnosti problémani vlastníkům sousedních nemovitostí.“

Termín "odpouštějící komunikace" asi netřeba rozváděta o fatálních následcích srážky se stromem můžete číst denně i na tomto webu.PřejiVám, ostatním diskutujícím a všem řidičům bezpečné jízdy nejen po Jihočeskýchsilnicích.

S pozdravem

Jan Štícha, ředitel SÚS JčK

+1/0
13.12.2016 20:31

J59a22n 35Š40t66í74c75h84a 8887374388

... omlouvám se za spojení slov vzniklé připřekopírování textu...

+1/0
13.12.2016 20:36

J66i89r20i 56R82u56s46n81o59k 4635422297973

Pane Sticho, jsem si jisty, ze to vite take, ale presto mi to neda, abych to nerekl explicitne:

vzhledem ke stavu znaceni ceskych silnic, zj nizsich trid, stormy tez v zime plni funci tim, ze navadeji ridice kudy maji jet. To plati i za spatneho pocasi ci neuklizenych krajnic, kdy neni videt, kde konci krajnice, nebot chybi vodici bila cara. Stromy tez lamou vitr a pomahaji tim, ze omezuji zavati silnice snehem. V lete tez stini slunce, cimz znemoznuji oslneni ridicu a tim padem ohrozeni bezpecnosti.

Pokud se nekdo o strom zabije, je to v 90 % pripadu pouze jeho chyba. Dokonce si nevzpominam na pripad, kde by zemrel nevinny ridic.

Nejsem si vedom toho, ze by se u krajnic pohybovaly zakerne stromy, ktere skacou ridicum do cesty ci zaludne vyrostou uprosted silnice.

+1/−1
13.12.2016 22:00

P37a81v10e22l 19J22e32ř56á48b86e36k 7351202454597

Celkem dobře napsáno, ale má to jednu chybu.

Povinnost odstranit můžete nahradit slovy zabezpečit tak, aby nebyly překážkou provozu. Takže například instalovat svodidla, stejně jako mají být instalovány okolo jiných, zejména technických překážek v blízkosti silničního tělesa.

Protože je zajímavé, že stromy se pokácí, ale vedle vozovky zůstanou třeba reklamní tabule, sloupy přemostění, atd.

Za další - majitelé dřevin se mají starat o jejich dobrý bezpečný stav. jen výjimečně je vidět silniční správa, která zajisti odborný řez silničního stromořadí. Výjimečně - znám úsek u nás, kde silnice jakýsi řez dělají - ale jen v nižších patrech - ale myslím, že ten úsek před desetiletím prolezli arboristi.

Nicméně - 80 let stará lipová alej, dlouhodobě ovlivněná posypovými solemi a exhalacemi ze silničního provozu - po zdravotní stránce to už nebude zázrak. Pokud to vyhodnotil odborník (certifikovaný), tak bych moc nediskutoval. Všechno zelené okolo cest je hezké do chvíle, něž mi to leží na střeše auta.

Pokud jde o svodidla - tam v některých případech cena jejich instalace může být nižší než hodnota aleje, kde je vedle ceny dřeva hodnoceny i funkce aleje v krajině )eroze, mikroklima. snížení prostupu imisí do potravinového řetězce atd.

Taková orientační kalkulačka je i na internetu na stránkách AOPK ČR

0/0
14.12.2016 2:16

J45a69n 28D47u56d93í42k 8853941467617

Za svodidly by ale měl být prostor pro deformaci, jinak takové svodidlo hned na stromu nemá příliš efekt - místo stromu se do auta zařízne oplechovaný strom :-)

Náhradní výsadbu nemůže nikdo bez dohody provést na cizím pozemku - to může být leckde problém, protože silniční pozemek končí za příkopem.

Ona i z relativně zdravého stromu může občas spadnout třeba jen malá větev - a že je to pěkná rána, když spadne na střechu auta, to vám tedy můžu říct :-)

+1/0
14.12.2016 11:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.