Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přibývá lesních cest z asfaltu, což ovlivňuje zadržování vody v krajině

Slouží lesní i zemědělské technice a často si je oblíbí turisté. Jenže vznik asfaltových cest v lesích a polích má i své negativní dopady. Způsobují rychlejší odtok vody a eliminují možnost jejího vsakování. A to v době, kdy nejen jižní Čechy bojují se suchem. Každoročně přitom asfaltových cest přibývá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P52a91v64e29l 92J38e65ř37á25b85e50k 7401752154317

Pokud mě někdo vysvětlí, jak se na klasické hlavní štětové lesní cestě vsakuje voda, tak si může za odměnu koupit lízátko.

Odtok vody z takové cesty je téměř stejný, jak z asfaltu. Problém je víc v systému odtoku vody od silničních těles. Respektive v potřebě postavit cesty pro mnoha násobně těžší dopravní prostředky než bylo koňské spřežení.

Zářezy ve stráních - určitě to není dobré. Ale ekologisti by měli říci, jak to dřevo dostat z lesa pryč.

Třeba by to mohli ukázat tím, že by alespoň deset let koněm by vytahovali dřevo z lesa. A nebo pracovat u lanovky.

Jinak - pokud nepoužijeme svoje dřevo - koupíme ho z jiných zemí - zpravidla z rozvojových zemí.

Takže u nás budeme zbrojit proti těžbě a hned na to proti drancování třeba tropických pralesů.

Takže ekologisti si to musí srovnat v hlavě, co vlastně chtějí.

+5/0
20.1.2017 10:20

K22a63t25e72ř82i68n39a 44V95o64ř43í69š12k30o32v54á 7360733142596

Rozorané poslední kousky TTP, mezí a cestiček jsou mnohonásobně větším zlem než asfaltky v lesích (to ale neznamená, že s nimi souhlasím...vůbec ne, nemají tam co dělat, odvozní cesty se ještě před pár lety nikdy neprojektovaly a nestavěly z asfaltu ;-€). Přijde mi, že zelení extrémnisté se zabývají méně podstatnými problémy 8-o...pokud chtějí poukazovat na zadržování vody v krajině, tak se mají zaměřit na velkokapacitní až průmyslové zěmědělství (kukuřice, řepka, slunečnice, kukuřice, řepka....), kdy zemědělci nestále zvětšují lány, místo přirozeného hnojení půdy z ní udělali chemickou laboratoř biologicky mrtvou, z naší ještě nedávno krásné členité krajiny vyrábí step - proč ten samozvaný odborník z Duhy nekříčí tímto směrem? Holt proti svému chlebodárci nekřičí nikdy nikdo!!

+2/0
20.1.2017 9:53

J25i86ř66í 83S90o86u25č67e95k 5866137129819

„Pokud potřebujeme zpracovat nahodilou těžbu, potřebujeme se do lesa dostat kdykoli. To nám zemní cesty neumožňují, nebo za cenu jejich poškození“

To je zajímavé. Jak se to dřevo bez asfaltek těžilo posledních 1000 let? Podobné demagogie by měly být trestné.

+4/−2
19.1.2017 19:36

P79e84t38r 46M55a77r15š81o89u44n 5955478116916

Tak však taky pak byly lesní cesty rozjezdene, kolikrát pěkně rygoly... což možná tak nevadí technice ale co ekologičtí cyklisté? :P

+1/0
20.1.2017 1:24
Foto

P33a65v70e63l 72J91o24s43e95f 94M29ö84r78t65l 9579631212357

Tak se jeďte podívat např. na rakouskou stranu Novohradských hor[>-]

+1/0
20.1.2017 7:53

V96á23c33l24a49v 64N91o76v66o58t32n63ý 6116222376232

A co tam uvidím?

0/0
20.1.2017 8:35

P33a53v61e90l 18J82e96ř10á28b80e81k 7441522184687

Jak se dříve z lesa dostalo?

Plavební kanály, koně, sáně.

Kolik dřeva odvezl najednou kůň po štětovaných cestách?

Navíc na vesnici v zimě v lese dělal kdejaký místní, dřevo se vyváželo vším co bylo dostupné - každý krejcar, kteří si v zimě lidi vydělali, byl pro rodiny přínosem.

Dneska - ukažte mi vesnici, kde jsou lidi, kteří pracují v lese, kde jsou koně na tahání dřeva apod. Místo, aby lidi na vesnici šli do této dřiny, hodiny tráví cestou za prací do města

Když nastoupila pro roce 1950 technika - tak dřevo vyvážely zejména Pragy V3S.

Když to nešlo po dobrém, vyrvalo se auto navijákem s tím, že lesní cesta byla prakticky na desítky let nepoužitelná.

Tatry se používaly jen tam, kde byly pevné cesty, navíc prokazatelně ničily štětové cesty - svojí vahou je rozvalovaly do struh.

Dnes není na trhu technika, která by dokázala vyvézt dřevo z nezpevněných cest a navíc, následné opravy takových cest jsou velmi nákladné. Kdysi jsem slyšel, že štětové cesty v kopcích na Šumavě jsou výrazně ničeny cyklisty. Zaasfaltování se v následných letech vrací v omezení údržby. .

0/0
20.1.2017 10:13

P66e30t56r 82B18ü25r65g17e47r 4987716787860

Bohužel, Vaše poznámka je na stejné úrovni: Samozřejmě, že v posledních tisíci letech DOKÁZALI vytěžit dřevo: parta dělníků zpracovala a odvezla za den dva tři stromy. Také by mohli místo motorové pily používat tu ruční, aby zvěř nebyla rušena hlukem - co říkáte?

+1/0
20.1.2017 11:15

V29l72a50d66i93m70í82r 60Z63d91v54i24h77a80l 8159808964704

Duhu a Bláhu je nutné zakázat zvláštním zákonem lexDuha;-€

+5/−4
19.1.2017 18:13

M83i49c17h96a93l 73U37k51r53o66p41e27c 9660254127391

Pevná uježděná cesta nevsákne ani o litr vody víc, než asfaltová. Kolega Václav Poustka má pravdu. Ovšem bludy Bláhového Duhy nemají chybu. Je vidět, že do přírody se jde akorát porvat, nebo přivázat ke stromu. Ale jen za dozoru kamer čeké televize. Jinak není schopen bez Wikipedie rozlišit pampelišku od jelena. Hlavně, že se ke všemu vyjadřuje. Ale jen novinářům. Odbornější diskuzi se vyhybá jak čert kříži, neboť dítě z vesnice by ho rozneslo na kopytech.

+7/−1
19.1.2017 19:29

A45d30o28l52f 96P93l89á84n25s75k84ý 3463946815666

Tak s tím veterinářem máte pravdu. Ten člověk může z fleku dělat ředitele zěměkoule...... Měl jsem tu čest, neskutečnej demagog. By mě zajímalo, kdo ho platí, poctivou prací by se totiž nedokázal uživit.

+3/0
19.1.2017 23:48

M40i12c77h15a58l 77U28k83r34o75p14e66c 9570344557341

Poctivou prací se taky neživí. Hnutí Duha je klasická lobbingová agentura, která dělá PR práci pro OZE. Kdoví, jestli taky nemaj nějakou dceřinku na Kajmanech, která tady provozuje třeba solárko. Jinak příspěvky od provozovatelů skrz nastrčené dárce, aby to bylo čistý.

+3/0
20.1.2017 8:17

P94a34v83e20l 89J21e55ř52á97b12e21k 7241362424357

Nejhorší na tom je, že Hnutí Duha - respektive někteří její představitelé dělají medvědí službu normálním lidem, kteří se snaží o rozumný přístup k péči o přírodu.

Nedávno při jednání s investorem mi řekli - měli jsme z vás strach, že chcete blokovat jako některé organizace. Ale my jsme se vzájemně velmi rychle dohodli o řešeních.

naší snahou bylo, aby investor respektoval místní specifika. A dohodli jsme se.

+1/0
20.1.2017 10:25

M73i47c17h63a97l 81U89k35r34o78p71e93c 9960714977641

Těmto aktivistům o normální lidi a přírodu vůbec nejde. Ti se řídí Leninovým heslem " čím hůř, tím lépe". Z Českého svazu ochránců přírody už skoro nic nezbylo, polopravdama a zkreslenéma informacema útočí i na myslivce, rybáře i včelaře.

+1/0
20.1.2017 10:48

P11a14v85e72l 90J51e83ř64á28b86e50k 7711332134807

ČSOP stále existuje, ale zaměřuje se víc na odborné záležitosti dle svého poslání.

Problém je asi u nich stejný jako u všech spolků - generační.

Staří postupně odcházejí, mladé generace mají mnoho problémů i příležitostí, tak na dobrovolnou práci moc času nezbývá.

0/0
20.1.2017 14:08

M76i70c76h31a75l 31U98k75r61o11p37e21c 9210344197511

Já vím že ČSOP stále existuje. Ale jelikož je odborný, je určen k likvidaci. Odbornost je to co ekologistům nejvíce vadí. Mám v Táboře svou zkušenost.

0/0
20.1.2017 15:05
Foto

J66a35r21e68k 40J71a24k47u33b75č83e59k 7279150298588

Jedna vec je devastace prostredi, dalsi, ze si pak clovek na prochazce lesem pripada jako na silnici :(

+2/−1
19.1.2017 18:02

O13n13d50ř93e30j 19N96o37v89á91k 9607624489849

No, v článku je skrytě napsáno, že se to dělá hlavně kvůli cyklistům, kteří si stěžují, že se jim jinak špatně jezdí ....

+2/−4
19.1.2017 18:05

V58á52c59l56a77v 57P84o79u14s91t20k58a 3250561722

Hloupost, dělají to proto, že už se neví jak smysluplně utratit dotace. Ty cesty jsou předražené zbytečnosti.

+8/−2
19.1.2017 18:29

J94i72ř21í 16S16o11u24č95e29k 5586157719719

Bohužel je to tak. Předloni jsem s údivem zíral na to, jak v části lesa, kde byla původně vyježděná cesta, vznikla čtyři metry široká zrůdnost postavená na půl metru vysokém štěrkovém náspu, která vedla odnikud nikam. Loni pro změnu, jak v přírodní rezervaci na hrázi rybníka vzniklé před 550 lety, kde byla po celou dobu jeho existence jen vyježděná cesta, navezli recyklovaný asfalt a uválcovali.

+4/−1
19.1.2017 19:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.