Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přibývá lesních cest z asfaltu, což ovlivňuje zadržování vody v krajině

Slouží lesní i zemědělské technice a často si je oblíbí turisté. Jenže vznik asfaltových cest v lesích a polích má i své negativní dopady. Způsobují rychlejší odtok vody a eliminují možnost jejího vsakování. A to v době, kdy nejen jižní Čechy bojují se suchem. Každoročně přitom asfaltových cest přibývá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P46a22v46e86l 94J57e40ř50á44b79e79k 7911542234627

Pokud mě někdo vysvětlí, jak se na klasické hlavní štětové lesní cestě vsakuje voda, tak si může za odměnu koupit lízátko.

Odtok vody z takové cesty je téměř stejný, jak z asfaltu. Problém je víc v systému odtoku vody od silničních těles. Respektive v potřebě postavit cesty pro mnoha násobně těžší dopravní prostředky než bylo koňské spřežení.

Zářezy ve stráních - určitě to není dobré. Ale ekologisti by měli říci, jak to dřevo dostat z lesa pryč.

Třeba by to mohli ukázat tím, že by alespoň deset let koněm by vytahovali dřevo z lesa. A nebo pracovat u lanovky.

Jinak - pokud nepoužijeme svoje dřevo - koupíme ho z jiných zemí - zpravidla z rozvojových zemí.

Takže u nás budeme zbrojit proti těžbě a hned na to proti drancování třeba tropických pralesů.

Takže ekologisti si to musí srovnat v hlavě, co vlastně chtějí.

+5/0
20.1.2017 10:20

K88a80t19e75ř22i15n96a 84V15o42ř47í36š38k31o86v18á 7860193682386

Rozorané poslední kousky TTP, mezí a cestiček jsou mnohonásobně větším zlem než asfaltky v lesích (to ale neznamená, že s nimi souhlasím...vůbec ne, nemají tam co dělat, odvozní cesty se ještě před pár lety nikdy neprojektovaly a nestavěly z asfaltu ;-€). Přijde mi, že zelení extrémnisté se zabývají méně podstatnými problémy 8-o...pokud chtějí poukazovat na zadržování vody v krajině, tak se mají zaměřit na velkokapacitní až průmyslové zěmědělství (kukuřice, řepka, slunečnice, kukuřice, řepka....), kdy zemědělci nestále zvětšují lány, místo přirozeného hnojení půdy z ní udělali chemickou laboratoř biologicky mrtvou, z naší ještě nedávno krásné členité krajiny vyrábí step - proč ten samozvaný odborník z Duhy nekříčí tímto směrem? Holt proti svému chlebodárci nekřičí nikdy nikdo!!

+2/0
20.1.2017 9:53

J12i49ř63í 86S10o86u74č44e54k 5546977309389

„Pokud potřebujeme zpracovat nahodilou těžbu, potřebujeme se do lesa dostat kdykoli. To nám zemní cesty neumožňují, nebo za cenu jejich poškození“

To je zajímavé. Jak se to dřevo bez asfaltek těžilo posledních 1000 let? Podobné demagogie by měly být trestné.

+4/−2
19.1.2017 19:36

P89e78t20r 98M65a96r34š41o24u61n 5815628206136

Tak však taky pak byly lesní cesty rozjezdene, kolikrát pěkně rygoly... což možná tak nevadí technice ale co ekologičtí cyklisté? :P

+1/0
20.1.2017 1:24
Foto

P22a23v91e70l 14J44o53s34e86f 41M55ö87r22t27l 9319491602867

Tak se jeďte podívat např. na rakouskou stranu Novohradských hor[>-]

+1/0
20.1.2017 7:53

V48á16c10l40a17v 97N87o52v70o14t69n34ý 6116152466762

A co tam uvidím?

0/0
20.1.2017 8:35

P70a32v40e61l 37J25e92ř45á54b32e66k 7201182214247

Jak se dříve z lesa dostalo?

Plavební kanály, koně, sáně.

Kolik dřeva odvezl najednou kůň po štětovaných cestách?

Navíc na vesnici v zimě v lese dělal kdejaký místní, dřevo se vyváželo vším co bylo dostupné - každý krejcar, kteří si v zimě lidi vydělali, byl pro rodiny přínosem.

Dneska - ukažte mi vesnici, kde jsou lidi, kteří pracují v lese, kde jsou koně na tahání dřeva apod. Místo, aby lidi na vesnici šli do této dřiny, hodiny tráví cestou za prací do města

Když nastoupila pro roce 1950 technika - tak dřevo vyvážely zejména Pragy V3S.

Když to nešlo po dobrém, vyrvalo se auto navijákem s tím, že lesní cesta byla prakticky na desítky let nepoužitelná.

Tatry se používaly jen tam, kde byly pevné cesty, navíc prokazatelně ničily štětové cesty - svojí vahou je rozvalovaly do struh.

Dnes není na trhu technika, která by dokázala vyvézt dřevo z nezpevněných cest a navíc, následné opravy takových cest jsou velmi nákladné. Kdysi jsem slyšel, že štětové cesty v kopcích na Šumavě jsou výrazně ničeny cyklisty. Zaasfaltování se v následných letech vrací v omezení údržby. .

0/0
20.1.2017 10:13

P92e21t31r 74B70ü96r21g81e84r 4717266917810

Bohužel, Vaše poznámka je na stejné úrovni: Samozřejmě, že v posledních tisíci letech DOKÁZALI vytěžit dřevo: parta dělníků zpracovala a odvezla za den dva tři stromy. Také by mohli místo motorové pily používat tu ruční, aby zvěř nebyla rušena hlukem - co říkáte?

+1/0
20.1.2017 11:15

V30l26a17d53i82m74í49r 60Z27d29v35i21h90a17l 8939618744304

Duhu a Bláhu je nutné zakázat zvláštním zákonem lexDuha;-€

+5/−4
19.1.2017 18:13

M42i62c91h55a41l 88U83k71r15o73p20e58c 9760644987101

Pevná uježděná cesta nevsákne ani o litr vody víc, než asfaltová. Kolega Václav Poustka má pravdu. Ovšem bludy Bláhového Duhy nemají chybu. Je vidět, že do přírody se jde akorát porvat, nebo přivázat ke stromu. Ale jen za dozoru kamer čeké televize. Jinak není schopen bez Wikipedie rozlišit pampelišku od jelena. Hlavně, že se ke všemu vyjadřuje. Ale jen novinářům. Odbornější diskuzi se vyhybá jak čert kříži, neboť dítě z vesnice by ho rozneslo na kopytech.

+7/−1
19.1.2017 19:29

A63d34o16l59f 65P34l46á73n41s92k11ý 3493596155146

Tak s tím veterinářem máte pravdu. Ten člověk může z fleku dělat ředitele zěměkoule...... Měl jsem tu čest, neskutečnej demagog. By mě zajímalo, kdo ho platí, poctivou prací by se totiž nedokázal uživit.

+3/0
19.1.2017 23:48

M86i32c96h94a59l 29U37k70r74o63p98e12c 9440864177701

Poctivou prací se taky neživí. Hnutí Duha je klasická lobbingová agentura, která dělá PR práci pro OZE. Kdoví, jestli taky nemaj nějakou dceřinku na Kajmanech, která tady provozuje třeba solárko. Jinak příspěvky od provozovatelů skrz nastrčené dárce, aby to bylo čistý.

+3/0
20.1.2017 8:17

P57a56v90e16l 40J37e68ř70á75b37e55k 7811982944817

Nejhorší na tom je, že Hnutí Duha - respektive někteří její představitelé dělají medvědí službu normálním lidem, kteří se snaží o rozumný přístup k péči o přírodu.

Nedávno při jednání s investorem mi řekli - měli jsme z vás strach, že chcete blokovat jako některé organizace. Ale my jsme se vzájemně velmi rychle dohodli o řešeních.

naší snahou bylo, aby investor respektoval místní specifika. A dohodli jsme se.

+1/0
20.1.2017 10:25

M32i54c67h15a70l 54U67k14r50o43p96e45c 9830114357431

Těmto aktivistům o normální lidi a přírodu vůbec nejde. Ti se řídí Leninovým heslem " čím hůř, tím lépe". Z Českého svazu ochránců přírody už skoro nic nezbylo, polopravdama a zkreslenéma informacema útočí i na myslivce, rybáře i včelaře.

+1/0
20.1.2017 10:48

P38a54v85e40l 90J13e23ř97á55b94e37k 7331832914817

ČSOP stále existuje, ale zaměřuje se víc na odborné záležitosti dle svého poslání.

Problém je asi u nich stejný jako u všech spolků - generační.

Staří postupně odcházejí, mladé generace mají mnoho problémů i příležitostí, tak na dobrovolnou práci moc času nezbývá.

0/0
20.1.2017 14:08

M87i74c68h27a79l 88U28k11r98o13p88e86c 9640964397321

Já vím že ČSOP stále existuje. Ale jelikož je odborný, je určen k likvidaci. Odbornost je to co ekologistům nejvíce vadí. Mám v Táboře svou zkušenost.

0/0
20.1.2017 15:05
Foto

J85a73r12e21k 52J54a19k50u41b51č53e17k 7249580398798

Jedna vec je devastace prostredi, dalsi, ze si pak clovek na prochazce lesem pripada jako na silnici :(

+2/−1
19.1.2017 18:02

O66n51d25ř56e18j 42N17o63v49á35k 9837414869249

No, v článku je skrytě napsáno, že se to dělá hlavně kvůli cyklistům, kteří si stěžují, že se jim jinak špatně jezdí ....

+2/−4
19.1.2017 18:05

V36á43c58l64a15v 47P19o88u69s45t30k58a 3760481472

Hloupost, dělají to proto, že už se neví jak smysluplně utratit dotace. Ty cesty jsou předražené zbytečnosti.

+8/−2
19.1.2017 18:29

J73i93ř83í 53S58o17u96č54e24k 5756767409939

Bohužel je to tak. Předloni jsem s údivem zíral na to, jak v části lesa, kde byla původně vyježděná cesta, vznikla čtyři metry široká zrůdnost postavená na půl metru vysokém štěrkovém náspu, která vedla odnikud nikam. Loni pro změnu, jak v přírodní rezervaci na hrázi rybníka vzniklé před 550 lety, kde byla po celou dobu jeho existence jen vyježděná cesta, navezli recyklovaný asfalt a uválcovali.

+4/−1
19.1.2017 19:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.