Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přibývá lesních cest z asfaltu, což ovlivňuje zadržování vody v krajině

Slouží lesní i zemědělské technice a často si je oblíbí turisté. Jenže vznik asfaltových cest v lesích a polích má i své negativní dopady. Způsobují rychlejší odtok vody a eliminují možnost jejího vsakování. A to v době, kdy nejen jižní Čechy bojují se suchem. Každoročně přitom asfaltových cest přibývá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P84a42v30e68l 77J72e29ř81á21b89e64k 7431322324127

Pokud mě někdo vysvětlí, jak se na klasické hlavní štětové lesní cestě vsakuje voda, tak si může za odměnu koupit lízátko.

Odtok vody z takové cesty je téměř stejný, jak z asfaltu. Problém je víc v systému odtoku vody od silničních těles. Respektive v potřebě postavit cesty pro mnoha násobně těžší dopravní prostředky než bylo koňské spřežení.

Zářezy ve stráních - určitě to není dobré. Ale ekologisti by měli říci, jak to dřevo dostat z lesa pryč.

Třeba by to mohli ukázat tím, že by alespoň deset let koněm by vytahovali dřevo z lesa. A nebo pracovat u lanovky.

Jinak - pokud nepoužijeme svoje dřevo - koupíme ho z jiných zemí - zpravidla z rozvojových zemí.

Takže u nás budeme zbrojit proti těžbě a hned na to proti drancování třeba tropických pralesů.

Takže ekologisti si to musí srovnat v hlavě, co vlastně chtějí.

+5/0
20.1.2017 10:20

K95a84t81e63ř79i60n30a 37V57o82ř19í63š52k88o93v42á 7940353602406

Rozorané poslední kousky TTP, mezí a cestiček jsou mnohonásobně větším zlem než asfaltky v lesích (to ale neznamená, že s nimi souhlasím...vůbec ne, nemají tam co dělat, odvozní cesty se ještě před pár lety nikdy neprojektovaly a nestavěly z asfaltu ;-€). Přijde mi, že zelení extrémnisté se zabývají méně podstatnými problémy 8-o...pokud chtějí poukazovat na zadržování vody v krajině, tak se mají zaměřit na velkokapacitní až průmyslové zěmědělství (kukuřice, řepka, slunečnice, kukuřice, řepka....), kdy zemědělci nestále zvětšují lány, místo přirozeného hnojení půdy z ní udělali chemickou laboratoř biologicky mrtvou, z naší ještě nedávno krásné členité krajiny vyrábí step - proč ten samozvaný odborník z Duhy nekříčí tímto směrem? Holt proti svému chlebodárci nekřičí nikdy nikdo!!

+2/0
20.1.2017 9:53

J79i88ř75í 34S30o59u50č36e36k 5426957579349

„Pokud potřebujeme zpracovat nahodilou těžbu, potřebujeme se do lesa dostat kdykoli. To nám zemní cesty neumožňují, nebo za cenu jejich poškození“

To je zajímavé. Jak se to dřevo bez asfaltek těžilo posledních 1000 let? Podobné demagogie by měly být trestné.

+4/−2
19.1.2017 19:36

P77e36t31r 25M85a76r14š37o58u21n 5155348826346

Tak však taky pak byly lesní cesty rozjezdene, kolikrát pěkně rygoly... což možná tak nevadí technice ale co ekologičtí cyklisté? :P

+1/0
20.1.2017 1:24
Foto

P48a26v63e13l 13J51o43s36e71f 63M31ö22r52t34l 9869401102587

Tak se jeďte podívat např. na rakouskou stranu Novohradských hor[>-]

+1/0
20.1.2017 7:53

V41á36c30l73a18v 65N90o97v12o28t74n63ý 6926982806432

A co tam uvidím?

0/0
20.1.2017 8:35

P86a33v32e90l 61J30e62ř23á15b19e71k 7611882724377

Jak se dříve z lesa dostalo?

Plavební kanály, koně, sáně.

Kolik dřeva odvezl najednou kůň po štětovaných cestách?

Navíc na vesnici v zimě v lese dělal kdejaký místní, dřevo se vyváželo vším co bylo dostupné - každý krejcar, kteří si v zimě lidi vydělali, byl pro rodiny přínosem.

Dneska - ukažte mi vesnici, kde jsou lidi, kteří pracují v lese, kde jsou koně na tahání dřeva apod. Místo, aby lidi na vesnici šli do této dřiny, hodiny tráví cestou za prací do města

Když nastoupila pro roce 1950 technika - tak dřevo vyvážely zejména Pragy V3S.

Když to nešlo po dobrém, vyrvalo se auto navijákem s tím, že lesní cesta byla prakticky na desítky let nepoužitelná.

Tatry se používaly jen tam, kde byly pevné cesty, navíc prokazatelně ničily štětové cesty - svojí vahou je rozvalovaly do struh.

Dnes není na trhu technika, která by dokázala vyvézt dřevo z nezpevněných cest a navíc, následné opravy takových cest jsou velmi nákladné. Kdysi jsem slyšel, že štětové cesty v kopcích na Šumavě jsou výrazně ničeny cyklisty. Zaasfaltování se v následných letech vrací v omezení údržby. .

0/0
20.1.2017 10:13

P10e79t77r 14B18ü26r82g34e65r 4107846767790

Bohužel, Vaše poznámka je na stejné úrovni: Samozřejmě, že v posledních tisíci letech DOKÁZALI vytěžit dřevo: parta dělníků zpracovala a odvezla za den dva tři stromy. Také by mohli místo motorové pily používat tu ruční, aby zvěř nebyla rušena hlukem - co říkáte?

+1/0
20.1.2017 11:15

V42l71a81d87i35m29í11r 95Z77d78v94i27h31a20l 8129568754284

Duhu a Bláhu je nutné zakázat zvláštním zákonem lexDuha;-€

+5/−4
19.1.2017 18:13

M70i11c47h95a58l 83U82k97r18o31p32e47c 9240814877891

Pevná uježděná cesta nevsákne ani o litr vody víc, než asfaltová. Kolega Václav Poustka má pravdu. Ovšem bludy Bláhového Duhy nemají chybu. Je vidět, že do přírody se jde akorát porvat, nebo přivázat ke stromu. Ale jen za dozoru kamer čeké televize. Jinak není schopen bez Wikipedie rozlišit pampelišku od jelena. Hlavně, že se ke všemu vyjadřuje. Ale jen novinářům. Odbornější diskuzi se vyhybá jak čert kříži, neboť dítě z vesnice by ho rozneslo na kopytech.

+7/−1
19.1.2017 19:29

A40d26o83l51f 59P92l93á57n14s62k56ý 3923156685166

Tak s tím veterinářem máte pravdu. Ten člověk může z fleku dělat ředitele zěměkoule...... Měl jsem tu čest, neskutečnej demagog. By mě zajímalo, kdo ho platí, poctivou prací by se totiž nedokázal uživit.

+3/0
19.1.2017 23:48

M16i93c98h46a79l 31U57k87r83o79p13e96c 9620804957901

Poctivou prací se taky neživí. Hnutí Duha je klasická lobbingová agentura, která dělá PR práci pro OZE. Kdoví, jestli taky nemaj nějakou dceřinku na Kajmanech, která tady provozuje třeba solárko. Jinak příspěvky od provozovatelů skrz nastrčené dárce, aby to bylo čistý.

+3/0
20.1.2017 8:17

P14a85v14e36l 60J95e82ř34á22b96e84k 7481642784237

Nejhorší na tom je, že Hnutí Duha - respektive někteří její představitelé dělají medvědí službu normálním lidem, kteří se snaží o rozumný přístup k péči o přírodu.

Nedávno při jednání s investorem mi řekli - měli jsme z vás strach, že chcete blokovat jako některé organizace. Ale my jsme se vzájemně velmi rychle dohodli o řešeních.

naší snahou bylo, aby investor respektoval místní specifika. A dohodli jsme se.

+1/0
20.1.2017 10:25

M90i12c36h33a11l 43U59k39r11o56p46e79c 9530954217961

Těmto aktivistům o normální lidi a přírodu vůbec nejde. Ti se řídí Leninovým heslem " čím hůř, tím lépe". Z Českého svazu ochránců přírody už skoro nic nezbylo, polopravdama a zkreslenéma informacema útočí i na myslivce, rybáře i včelaře.

+1/0
20.1.2017 10:48

P66a98v75e51l 66J54e72ř33á81b81e11k 7601402654787

ČSOP stále existuje, ale zaměřuje se víc na odborné záležitosti dle svého poslání.

Problém je asi u nich stejný jako u všech spolků - generační.

Staří postupně odcházejí, mladé generace mají mnoho problémů i příležitostí, tak na dobrovolnou práci moc času nezbývá.

0/0
20.1.2017 14:08

M74i91c76h76a73l 61U47k45r60o13p39e67c 9550164987701

Já vím že ČSOP stále existuje. Ale jelikož je odborný, je určen k likvidaci. Odbornost je to co ekologistům nejvíce vadí. Mám v Táboře svou zkušenost.

0/0
20.1.2017 15:05
Foto

J36a54r96e19k 96J97a33k50u67b30č53e31k 7499120938598

Jedna vec je devastace prostredi, dalsi, ze si pak clovek na prochazce lesem pripada jako na silnici :(

+2/−1
19.1.2017 18:02

O36n63d68ř12e78j 44N73o60v16á95k 9467824209479

No, v článku je skrytě napsáno, že se to dělá hlavně kvůli cyklistům, kteří si stěžují, že se jim jinak špatně jezdí ....

+2/−4
19.1.2017 18:05

V72á61c54l36a14v 51P43o66u55s34t34k56a 3320521222

Hloupost, dělají to proto, že už se neví jak smysluplně utratit dotace. Ty cesty jsou předražené zbytečnosti.

+8/−2
19.1.2017 18:29

J44i51ř11í 75S74o98u53č37e64k 5966747489109

Bohužel je to tak. Předloni jsem s údivem zíral na to, jak v části lesa, kde byla původně vyježděná cesta, vznikla čtyři metry široká zrůdnost postavená na půl metru vysokém štěrkovém náspu, která vedla odnikud nikam. Loni pro změnu, jak v přírodní rezervaci na hrázi rybníka vzniklé před 550 lety, kde byla po celou dobu jeho existence jen vyježděná cesta, navezli recyklovaný asfalt a uválcovali.

+4/−1
19.1.2017 19:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.