Soupravy Pendolino měly začít jezdit z jihu Čech do Prahy na přelomu let 2015 a 2016. Zastavení stavby koridoru termín odkládá. Ilustrační foto

Soupravy Pendolino měly začít jezdit z jihu Čech do Prahy na přelomu let 2015 a 2016. Zastavení stavby koridoru termín odkládá. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MF DNES

Do Prahy zase jezdí vlaky bez výluk. Ale koridor je v nedohlednu

  • 0
Nejpohodlněji se z jihu Čech do Prahy cestuje opět vlakem. Začátkem tohoto týdne totiž skončily na této trati výluky, které souvisely s budováním IV. železničního koridoru.

Stavba byla na příkaz ministerstva dopravy přerušena a cestující nemusejí přestupovat na náhradní dopravu. O osudu železniční spojnice jižních Čech s hlavním městem bude příští týden jednat ministr dopravy Vít Bárta se Správou železniční dopravní cesty a stavebníky.

"Je to tak trochu paradoxní, ale rozhodnutí ministra dopravy o zastavení všech staveb na železnici znamená pro naše cestující v tuto chvíli skutečně větší pohodlí na cestách. Nemusejí přestupovat kvůli výlukám na autobusy," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Důvod k radosti to ale podle něj není. "Jednou se to nakonec musí stejně udělat. Čím delší ten prostoj bude, tím více výluk bude na cestující čekat. Kvůli zastavení prací se také pravděpodobně opozdí plánované nasazení modernějších a rychlejších vlakových souprav. Jejich fungování na pomalé trati by zatím nemělo žádný smysl. Nebyly by plně využity jejich schopnosti," vysvětluje Šťáhlavský.

Původně se počítalo s využitím vlaků s naklápěcími soupravami Pendolino na přelomu roku 2015 a 2016. Pokud se stavba zastaví, může se tento termín odsunout na neurčito.

"Nevýhodou je také, že trať nebude rozšířena na dvoukolejnou, což by zvýšilo její rychlost i bezpečnost," vyjmenoval Šťáhlavský další nevýhody, které přinese plánované zastavení stavby.

Ministr čeká na úsporné návrhy

"Vlakem cestuji poměrně často, na delší trasy je mnohem pohodlnější než autobus. Jezdím s dětmi, nemám proto výluky příliš ráda. Přestupování do a z autobusu je s nimi pokaždé horor," uvedla Radmila Jandová z Táborska.

Z odložení rekonstrukce trati z Budějovic na Prahu ale radost nemá. "Dojíždím často za příbuznými do Chocně na Pardubicku a doufala jsem, že po dobudování koridoru budou některé spoje jezdit dál než do Prahy a já nebudu muset tolikrát přestupovat," vysvětluje důvod své nespokojenosti Jandová.

Trať z Prahy do Českých Budějovic má ale ještě naději. Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského se dělají sice v tuto chvíli na stavbě pouze práce, které jsou nutné k bezpečnému provozu tratě, ale na příští týden jsou naplánována další jednání, která by mohla přinést obnovení stavby.

"Pokud bude ochota ze strany Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) i stavebních firem a přijdou k panu ministrovi s nějakými kreativními úspornými návrhy, tak je možné, že budou práce pokračovat v plném rozsahu," podotkl Ptačinský.

Správa železniční dopravní cesty čeká na výsledek prováděných auditů svých staveb. "Zatím nevíme, co bude dál. Pokračujeme v přípravě na zakonzervování staveb a dokončujeme rozestavěné objekty, aby nedošlo k jejich znehodnocení," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.