Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Temelína přivezli záložní generátor. Za hodinu spálí 800 litrů nafty

  18:00aktualizováno  18:00
Osm tisíc kilometrů putoval obří dieselový generátor z Ameriky do jaderné elektrárny Temelín. Zde bude sloužit jako záložní zdroj, pokud by elektrárna přišla o všechny způsoby elektrického napájení. Elektřina je přitom klíčová pro chlazení reaktoru v případě havárie.

Do Temelína přivezli nový dieselagregát, který bude zajišťovat elektřinu pro druhý blok jaderné elektrárny v případě havárie. Kontejner s generátorem váží zhruba 130 tun a na místo jej musely usadit dva jeřáby. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Dvacetiválcový motor má objem 105 litrů a výkon 4000 kilowatt - tedy jako 60 běžných osobních aut. Úctyhodný je i údaj o spotřebě. Za hodinu provozu spolyká generátor 787 litrů nafty.

"S nádrží na 8000 litrů nafty vydrží v provozu zhruba deset hodin. Pak musí přijet cisterna a palivo doplnit," řekl projektový manažer Pavel Krejčí.

Generátor vyrobila v Americe na zakázku společnost Caterpillar, v Kutné Hoře jej pak usadili do speciálního seismicky odolného kontejneru. Dostat celý kolos na místo nebylo lehké, velký tahač s desetinápravovým návěsem se musel vytočit na poměrně úzkých silnicích v areálu elektrárny.

Největší problémy dělala pravoúhlá zatáčka, kde pracovníci elektrárny museli zpevnit povrch mimo vozovku, protože dlouhý návěs se na silnici jednoduše nevešel. Pak 130tunový kontejner s generátorem zvedly dva jeřáby a pomaličku ho umístily na speciální základovou desku. Celé zařízení by mělo bez problému fungovat i v případě zemětřesení o síle pěti stupňů Richterovy stupnice.

Fotogalerie

Instalace generátoru se musí dělat při odstávce. Nyní se na místo dostal ten pro druhý blok, v létě do Temelína přivezou i generátor pro první blok. Celý projekt vyjde na 430 milionů korun.

Ostrý provoz? Až když selže deset jiných systémů

Generátor se bude spouštět pravidelně při zkouškách. Ostrý provoz je velmi nepravděpodobný. Aby byly tyto obří generátory skutečně třeba, muselo by předtím selhat deset jiných záložních systémů, které vyrábějí elektřinu.

"Je to pro případ, kdyby elektrárna přišla o všechny své bezpečnostní systémy. Tento generátor by byl dalším zdrojem elektrické energie. Pro mě je to již nepředstavitelná situace, musel by sem spadnou meteorit," konstatoval ředitel elektrárny Miloš Štěpanovský.

I kdyby se stalo, že selže úplně všechno, včetně nových diesel generátorů, stále ještě má Temelín řešení. "V záloze máme ještě dva systémy, které nejsou závislé na dodávkách elektřiny," upozornil mluvčí elektrárny Marek Sviták.

Pořízení dvou dieselových generátorů je další ze série opatření, která elektrárna udělala v návaznosti na katastrofu v japonské Fukušimě.

"Tři čtvrtiny jich máme již za sebou. Opatření jsme rozdělili do tří oblastí - první byla organizační, výcvik personálu, druhá byla jak zvládat extrémní situace a třetí, finančně nejnáročnější, vlastní technická opatření," Štěpanovský. "Požadavky na bezpečnost se neustále zvyšují a je to logické. Fukušima nás poučila v tom, že elektrárna musí být připravena nejen na selhání uvnitř, ale také na také na událostí zvenčí," upozornil ředitel elektrárny.

ČEZ už v rámci těchto opatření investoval v Temelíně a Dukovanech prostředky ve výši několika miliard korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volby
Jihočeši budou v říjnových volbách vybírat z rekordních 25 stran a hnutí

Voliči i politici mají před sebou horký podzim. O křesla v Poslanecké sněmovně se hodlá v kraji utkat 25 politických stran a hnutí. V předchozích sněmovních...  celý článek

Hotel (ilustrační foto)
V hotelu páčili dveře od pokoje příborem, pak zničili koberec i stěny

Vskutku svérázným způsobem se do svého hotelového pokoje v pondělí v noci dostala dvojice hostů. Poté, co muž a žena v hotelu v Dačicích na Jindřichohradecku...  celý článek

Podolský most byl v roce 1942 postaven vedle staršího řetězového mostu, který...
Orlík zatopil více než pět stovek budov. Z kostelíku je hit potápěčů

Byla to malebná vesnice na břehu Vltavy. Právě tady fungoval přívoz na důležité cestě mezi Pískem a Táborem. Dnes obec Podolsko, která stávala pod Podolským...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.