Když přestanou lidé jezdit načerno, mohou mít děti do 15 let MHD zdarma

  8:39
Od úterý je Slavoj Dolejš ředitelem budějovického dopravního podniku. Chce zjednodušit systém jízdného a sní o zavedení městské karty. „Kdo by jel třeba na plovárnu hromadnou dopravou, mohl by pak dostat slevu a naopak,“ říká.

Slavoj Dolejš, ředitel Dopravního podniku města České Budějovice | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Ani se nemusel stěhovat do jiné kanceláře. Slavoj Dolejš je sice od úterý 9. června novým ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice, už předtím byl rok a tři čtvrtě pověřený jeho řízením. Přesto se toho pro něj dost změní. Očekává větší tlak. Chce omladit vozový park a připravit ucelenou marketingovou strategii.

Dopravní podnik dlouho fungoval i bez ředitele. Co teď bude jinak?
Museli jsme fungovat stále stejně, pouze jsem se vyhýbal strategickým rozhodnutím. Třeba změnám v organizační struktuře podniku nebo vytváření obchodní a marketingové strategie, zjednodušení MHD. Na to se budu chtít zaměřit. Koncepční materiály, podle kterých postupovat, nám chybí.

Co uděláte nejdříve?
Společně s představenstvem musíme naplánovat dlouhodobou obnovu vozového parku. Musíme to navázat na možnosti získání peněz z dotací. Pak jsem si dal úkol zaměřit se na reklamu a připravit nějaký ucelený plán. K tomu bude následně potřeba i podpora města jako stoprocentního vlastníka.

Mluvíte o obnově. Jak staré jsou autobusy a trolejbusy?
V průměru deset let. Naštěstí jsme nakupovali postupně v průběhu let, a tak nehrozí nějaké rychlé zestárnutí. Z hlediska provozu a nákladů i požadavků objednatelů je lepší mít co nejmladší vozový park. Teď jsme třeba vyřadili dva hodně staré autobusy z let 1997 a 1998.

Přibudou nějaké nové?
Do konce roku to budou tři kloubové autobusy s klimatizací. Věřím, že ji cestující ocení. Ještě jsme chtěli dva nové trolejbusy, které mohou jet bez napájení určitou vzdálenost. Jsou ideální pro provoz ve výluce. Nepodařilo se je však vysoutěžit.

Posílíte do budoucna provoz trolejbusů?
V současné době vyjde provoz autobusu asi o 20 korun na kilometr levněji. Z tohoto pohledu spíše jen zachováme stávající trať. Cestou, kterou bychom se mohli vydat, jsou elektrobusy. Na baterie dojedou 20 až 30 kilometrů a napájí se z trolejové sítě. Jsou ovšem velmi nákladné, takže si je bez dotací nemůžeme dovolit.

Slavoj Dolejš

(37 let)

Slavoj Dolejš byl už od podzimu 2013 pověřen řízením podniku, tehdy na funkci ředitele rezignoval Jaroslav Ďuriš. V úterý ho do funkce po výběrovém řízení dosadilo představenstvo společnosti. Dolejš je zároveň místopředsedou představenstva a v budějovickém dopravním podniku působí pátým rokem. Druhé volební období je rovněž zastupitelem města České Budějovice. Nejdříve se vyučil elektromechanikem, po střední škole vystudoval obor teritoriální studia na VŠERS a poté hospodářská studia na Univerzitě J. A. Komenského. Je ženatý a má dva syny, mezi jeho koníčky patří rybaření.

Cestující si často stěžují na zápach ve vozech. Je možné s tím vůbec něco udělat?
Otestovali jsme všechno možné. Řešili jsme to i s výrobcem. Navíc, co jednomu voní, jinému páchne. Nejlépe je v autobuse, když je čerstvě umytý. Dodavatele služeb budeme tlačit k tomu, aby přidávali vonné složky, jako když si necháte při mytí provonět auto. Je ale jasné, že v autobuse to nemá šanci tak dlouho vydržet.

Město se mění. Bude kvůli tomu nutné měnit jízdní řády?
Razantní změny nejsou vhodné, ale musíme být flexibilní, to je naše povinnost. V souvislosti s vybudováním záchytných parkovišť bychom měli zavést spoje, které odtud budou jezdit do centra. Obsloužili bychom nově například Jírovcovu ulici.

A co posílení linek do okolních obcí, které stále rostou? Obcím případný nárůst spojů hodně zatěžuje rozpočty, vy je asi také nebudete dotovat. Je nějaké řešení?
Je to řešitelné. Je to otázka krajské samosprávy. Kraj přispívá obcím na dopravní obslužnost v jejich katastru, jenže autobusy je vezou až za jejich hranice. Na to už ale peníze nedává, to pak doplácí město České Budějovice. Možná by stálo za to, aby kraj při dotování dopravy systém pozměnil. Ale vím, že by pak bylo nutné peníze jinde ubrat.

Dalším problémem jsou zastávky a jejich často nevyhovující stav. Ví se o tom roky, ale moc se nemění.
Máte pravdu. Mně se ale nelíbí ani ty prosklené v centru. Často už jsem si u nás i v cizině všiml hezčích a mrzelo mě, že nejsou podobné v Budějovicích. Věřím, že se může stav zlepšit, pokud by se podařilo v soutěži získat firmu, která by je měla kompletně na starost. Prodávala by na nich reklamu, my bychom na oplátku požadovali kvalitu a něco navíc, například stojany na kola u zastávek. Zkusím to navrhnout, v tomto případě je míč na straně města.

V dopravním podniku jste pátým rokem. Mohl jste se tak dlouhodobě připravovat pro funkci ředitele. Nebudou vám teď vyčítat, že jste měl výhodu? Navíc jste politik z koaliční strany.
Myslím si, že to není úplně od věci. Dopravní podnik je hrozně moc na očích a některá rozhodnutí jdou z města a jsou politická. A určitě to každý může říkat a bude mít pravdu. Měl jsem přístup k informacím, ale od dopravního podniku či města je mohli získat i další uchazeči ve výběrovém řízení.

Řekl jste: Jednou nastane okamžik, kdy se bude muset zdražit. Už se ten okamžik blíží?
Nemám plán na zdražení, ale na zjednodušení systému. Myslím si, že je důležité maximálně podporovat naše stálé cestující, tedy abonenty. Pro ně si dovedu představit, že by mohli mít cestování do budoucna ještě výhodnější. Co se týká krátkodobého jízdného, rád bych docílil jedné jediné jízdenky.

Všude tam, kde jsem jezdil MHD, jsem nic podobného neviděl. Vždy je na výběr více možností.
Myslím, že je třeba zachovat hodinovou jízdenku, ze které se člověk dostane z Rožnova až na Hlubokou a stojí 16 korun. Problém je s 20minutovou za 13 korun. Hodně lidí ji často označí později, aby se vešli do vyhrazeného času, nebo jedou o pár minut déle. Ukazuje se, že ten rozdíl tří korun je pro cestující stále velký.

Alespoň si jízdenku koupí. Kolik máte černých pasažérů?
Ročně máme 14 tisíc záchytů. Spočítali jsme, že nám na jízdném za rok uteče šest milionů korun. Kdyby všichni platili, stačí přidat dva miliony korun a děti do 15 let mohou mít MHD zdarma. Právě mladé cestující chceme motivovat a vychovávat si je, aby s námi jezdili stále.

Chcete podporovat ty, kteří si předplácejí dlouhodobé kupony a jezdí MHD pravidelně. Jak?
Ideální by bylo, kdyby se nám podařilo zavést městskou kartu a provázat ji s ostatními městskými společnostmi. Dovedu si pak představit třeba obchodní model, kup si roční kupon a budeš mít některá parkoviště zdarma.

Nesmělo by to však dopadnout jako s opencard.
To je jasné. Už jsme i dostali nějaké nabídky. Je rozumné se připojit k něčemu, co funguje, pak to nebude tak drahé. Třeba Plzeňská karta je podle mě skvělá. Karta by mohla fungovat třeba jako průkazka do knihovny, pro vstup na plovárnu. Dovedu si představit, že koupím přes systém vstupenku na fotbal a na něj pak mohu jet MHD zdarma. Výhod může být celá řada. Tohle je ale věc politického rozhodnutí.

Autor:
  • Nejčtenější

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Za smrt narkomanky žádá rodina přes milion. Je to nemorální, řekl obhájce

18. dubna 2024

Nemorální, ostudné. Takovými slovy označil obhájce ve své závěrečné řeči finanční nároky příbuzných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Popsané zdi a špína. Chatka byla odříznutá od města, o dětech v ní nikdo nevěděl

23. dubna 2024

Popsané zdi a napůl rozbitá okna, pár matrací na spaní a jedna malá kamna s hrncem na plotně....

U Budějovic boural autobus s lidmi. Řidička byla pod vlivem omamných látek

17. dubna 2024  18:33

U Lišova na Českobudějovicku dnes odpoledne havaroval autobus, když jeho řidička sjela ze zatím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sníh zasypal Šumavu. Na Lipensku uvázla nákladní auta, silnice byla nesjízdná

18. dubna 2024  9:37,  aktualizováno  10:54

Šumavu v noci na čtvrtek zasypal sníh, který komplikoval dopravu. V jihočeské i západočeské části...

Budějovická radnice začíná hledat investora pro akvapark u Diamantu

24. dubna 2024  16:57

Výstavbu vodního světa v Českých Budějovicích má zaplatit soukromá firma, kterou pomůže radnici...

Psa nechali v rozpáleném autě, po vysvobození uhynul. Majitelé dostali podmínku

24. dubna 2024  13:19

Muž a žena, kteří vloni v létě nechali psa v autě před Jihočeskou zoologickou zahradou Hluboká nad...

Letní tábory se rychle plní i přes zdražení, některé se vyprodaly hned

24. dubna 2024  9:01

I když do hlavních prázdnin zbývají ještě necelé dva a půl měsíce, rodiče mají nejvyšší čas si...

Na sídlišti v Písku někdo zastřelil ročního psa, majitel se teď bojí o děti

23. dubna 2024  16:15

Neznámý člověk za bílého dne střelil vzduchovkou mladou fenku na zahradě na píseckém sídlišti...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...