Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Na obě dálnice v Jihočeském kraji je peněz dost. Chýnov se dočká obchvatu

  • 4
Osm důležitých dopravních staveb v Jihočeském kraji právě roste, na dalších osm jsou připravené peníze. MF DNES má seznam akcí, které stát preferuje a hodlá je financovat v následujících dvou letech.

Na seznamu jsou všechny úseky dálnic a silnic první třídy, které se staví a které by se měly začít stavět v následujících dvou letech. V Jihočeském kraji je to celkem 16 akcí.

Aktualizovanou mapu zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Je na ní i sedm projektů, které jsou sice pro dopravu v regionu nesmírně důležité, ale Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) s jejich financováním do roku 2019 nepočítá.

Dopravní stavby v kraji

Uvedené v rozpočtu SFDI pro roky 2017-2019
D3 Třebonín - Kaplice, nádraží 8,4 km
D3 Kaplice, nádraží - Nažidla 12 km
D3 Nažidla - D. Dvořiště 3,6 km
D4 Lety - Čimelice 2,6 km
D4 Čimelice - Mirotice 8,5 km
D4 Mirotice, rozšíření 3,5 km
I/34 Stráž n. N. - Lásenice 2,6 km
I/39 Třebonín – Rájov 4,2 km

Neuvedené v rozpočtu SFDI pro roky 2017-2019
I/20 Hněvkov - Sedlice 6,3 km
I/34 Lišov - Vranín 5,1 km
I/20 Pištín - Č. Vrbné 13,6 km
I/39 Přísečná 1,5 km
I/20 ČB, Severní spojka 2,4 km
I/23 K. Řečice, obchvat 4,2 km
I/34 Vranín - Třeboň 3,4 km

Smůlu mají obchvaty Lišova, Pištína a Češnovic na Budějovicku, Kardašovy Řečice na Jindřichohradecku, ale i Severní spojka v krajském městě. Je však pravda, že připravenost těchto akcí je v takové fázi, že zahájení staveb nebylo možné očekávat dříve než v roce 2020.

Mnohem lépe je na tom obchvat Strakonic, kde už se pracuje.

„Stavba zlepší zejména průjezd tranzitní dopravy ve směru od Prahy a Písku na Klatovy a Horažďovice. Ve středu města tak dojde k celkovému zklidnění dopravy,“ sdělil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Práce potrvají rok a půl a budou stát 186 milionů korun bez daně.

Další v řadě, kdo by se měl dočkat obchvatu, jsou obyvatelé Chýnova na Táborsku. Přes město s přibližně 2 500 obyvateli proudí denně na deset tisíc vozidel.

„Z toho je 30 až 35 procent nákladních aut. Řidiči často sjedou z dálnice u Humpolce a jedou přes nás do Plzně. Vyhnou se tak dálničním poplatkům. Trasu přes město využívají i při uzavírkách spojených s opravou dálnice D1,“ upozornil starosta Chýnova Pavel Eybert.

Bezmála čtyřkilometrový obchvat města chce ŘSD začít stavět letos. Ještě však potřebuje vyvlastnit jeden pozemek, získat stavební povolení a celou akci vysoutěžit. „Pokud se vše podaří, je reálné do konce roku začít, případně na začátku příštího,“ dodal Eybert. Práce mají podle projektu trvat 28 měsíců.

V následujících dvou letech je také v plánu stavba části nové silnice na trase z Třeboně do Jindřichova Hradce. Úsek mezi Stráží nad Nežárkou a Lásenicí bude měřit 2,6 kilometru a motoristé se díky němu vyhnou Dolní Lhotě.

Ještě letos má odstartovat budování obchvatu Budějovic

Samostatnou kapitolou jsou dálnice. Na D3 se staví čtyři úseky a tedy kompletní část mezi Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí. Ještě letos má odstartovat budování obchvatu Budějovic, alespoň to minulý týden oznámil ministr dopravy Dan Ťok. A SFDI počítá s uvolněním financí i na další úseky směrem na jih k hranicím s Rakouskem.

„Jen letos je na D3 připraveno přes 3,6 miliardy korun. Peníze budou i v dalších letech,“ přislíbil ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.

Pro úseky D3 od Třebonína do Dolního Dvořiště však musí ŘSD dělat nové posudky EIA, které řeší dopady staveb na životní prostředí.

„Zadali jsme biologické průzkumy, které trvají rok a hotové mají být letos v srpnu. Zadáváme i dokumentaci EIA, podle našich zkušeností by měla být dokončená v říjnu. Pak bychom ji dali na ministerstvo životního prostředí. Pokud bude kvalitní, tak nám ministerstvo do půl roku vydá stanovisko EIA,“ upřesnil další postup Jan Kroupa.

Mezitím hodlá ředitelství vykupovat pozemky a zpracovávat další materiály důležité ke stavbě.

„Je tedy reálné začít stavět D3 dál k hranicím v roce 2019, nebo v roce 2020. Ovšem za předpokladu, že nenastanou průtahy při odvoláních, že se akce vyhnou protestům a vše se stihne vyřídit ve správních lhůtách,“ zdůraznil šéf ŘSD.

Složité je to s D4 mezi Příbramí a Pískem, která má být první soukromou dálnicí v Česku. Ministerstvo dopravy zkouší podruhé najít poradce, který má pomoci s projektem PPP, tedy stavbou za soukromé peníze. Na D4 kolem Dubence letos na podzim otevřou dalších pět kilometrů dálnice. Chybí jí ještě 32 kilometrů.