Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smutná realita. Celá dálnice D3 může být dokončená až v roce 2035

  12:24aktualizováno  12:24
Obchvat Českých Budějovic nejdříve v roce 2021, dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí na Borek do čtyř let. MF DNES nahlédla do vládního dokumentu dopravní strategie. Stát má podle něj na dopravní stavby ročně uvolnit 70 miliard korun.

Dálnice D3 měří na jihu Čech zatím 42 kilometrů. Loni byl dokončen úsek Tábor - Veselí nad Lužnicí. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Pokud by někdo požádal kartářku, aby mu vyložila, kdy bude hotová dálnice D3, možná by byl její údaj přesnější než oficiální harmonogram. Různé brožury dopravních staveb zůstávají roky v podstatě stejné. Mění se pouze jedna zásadní věc. Čas.

MF DNES má ale k dispozici vládní dokument dopravní sektorové strategie, kde jsou důležité termíny uvedené. Tak například kompletně hotová dálnice D3 z Českých Budějovic do Prahy bude podle dokumentu nejpozději v roce 2035.

Nové silnice v kraji

D3 Veselí nad Lužnicí - Bošilec
1,5 mld. 2014–2015

D3 Borek - Úsilné
1,4 mld. 2014–2015

D3 Bošilec - Ševětín
2,7 mld. dokončení 2017

D3 Ševětín - Borek
2,6 mld. 2015–2017

D3 Úsilné - Hodějovice
6,6 mld. 2016–2021

D3 Hodějovice - Třebonín
7,4 mld. 2016–2021

R3 Třebonín - státní hranice
13,3 mld. 2018–2020

R4 Skalka - Milínská křižovatka
1,1 mld. 2014–2015

R4 II/118 - Mirotice
8,7 mld. zahájení 2015 či později

I/20 Pištín - České Vrbné
1,7 mld. 2018–2021

I/20 Budějovice, severní spojka
1,3. mld. 2019–2023

I/34 Lišov - Vraník
1,4 mld zahájení 2018 či později

Za své tak okamžitě berou politická prohlášení o tom, že je tato stavba prioritou. Být může, nicméně dlouhé průtahy, především ve středočeské části, dokončení D3 výrazně oddalují.

Mnohem lépe vyznívá stavba obchvatu Budějovic, který má být hotový do roku 2021. V tu dobu už by se mělo pracovat také směrem na jih od krajského města na rychlostní silnici R3 k rakouským hranicím.

Pozitivní je, že jak výstupy z Operačního programu doprava, tak i slova nového ministra Antonína Prachaře zní stejně v tom, že peníze nejsou problém. Ve zmíněném strategickém dokumentu se píše, že by měl stát ročně na dopravní stavby v Česku uvolnit 70 miliard korun, aby se podařilo udržet termíny.

"Dostavba dálnice D3 není otázkou peněz, ale otázkou připravenosti staveb a jednotlivých smluv," řekl ministr dopravy Prachař.

Upozornil, že si pravděpodobně nechá zpracovat audit příprav, peníze na Státním fondu dopravní infrastruktury na D3 totiž jsou.

Lze ještě věřit termínům?

Je otázkou, nakolik je ještě možné věřit termínům, byť jsou z oficiálních dokumentů. Vždyť jen Ředitelství silnic a dálnic je pravidelně odsouvá dál a často už raději píše, že jsou pouze orientační.

Například materiál Ředitelství z roku 2005, který počítá s tím, že stavba i těch nejméně připravených úseků by mohla začít v roce 2010. Realita je taková, že po osmi letech je u některých úseků termín zahájení posunutý přesně o osm let, tedy na rok 2018. Jako by se za uplynulé roky nic nestalo.

To potvrzuje i senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert. "Bohužel, je to tak, že někde příprava nepostupuje. Vždyť za minulý rok nevykoupilo Ředitelství silnic a dálnic v podstatě ani metr čtvereční pozemků určených pro stavbu dálnice. Oni je totiž majitelé ani nechtějí prodávat, nikdo se jim nemůže divit, když jim nabízejí jedenáct korun za metr čtvereční," zdůraznil Eybert.

Senátor doufal, že nedávná změna zákona výkupům naopak pomůže. "Mělo to být tak, že majitelům nabídnou cenu od 100 do 150 korun za metr. Pokud na ni nepřistoupí a dostalo by se až na vyvlastnění, byla by cena za metr těch 11 korun. Tam měla být jasná motivace k prodeji. Jenže oni tak nízké částky musí ze zákona nabízet rovnou," vysvětlil Eybert.

Věří, že letos začnou práce alespoň na dvou připravených úsecích Veselí nad Lužnicí - Bošilec a Borek - Úsilné. U obou se čeká na opětovné vyhodnocení nabídek zhotovitelů. Eybert dodal, že bez průtahů mohly práce začít už před rokem a půl. Celkové dokončení dálnice tak nechce vůbec odhadovat.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jihočeská hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD).
Jihočeská hejtmanka opustila kvůli vyškrtnutí Zimoly kandidátku ČSSD

Jihočeská hejtmanka Ivana Stráská odstoupila z kandidátky ČSSD pro říjnové parlamentní volby. Nesouhlasí s vyškrtnutím bývalého hejtmana Jiřího Zimoly z...  celý článek

Zahájení pstruhové sezony na řece Teplé na Karlovarsku (16. dubna 2017).
Cizinci vyrazili s vodkou na ryby. Jeden podle obžaloby bodl kamaráda

Vězení na 10 až 18 let hrozí 55letému muži původem z Kyrgyzstánu za pokus vraždy. Podle obžaloby se vloni v říjnu při rybolovu na Novohradsku s přáteli opil a...  celý článek

Zakladatel projektu Český ostrovní dům Pavel Podruh.
Pavel Podruh chystá u Vyššího Brodu ostrovní dům odstřižený od energií

Šetřit, ale i vyrábět energii. Takový je záměr projektu Český ostrovní dům. Zakladatelem je třicetiletý Pavel Podruh z Českého Krumlova, který ho celý před...  celý článek

Česká spořitelna, a.s.
Firemní bankéř/ka - Jindřichův Hradec

Česká spořitelna, a.s.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 25 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.