Přes lávku k sídlišti Vltava jezdí denně stovky cyklistů.

Přes lávku k sídlišti Vltava jezdí denně stovky cyklistů. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Pruhy na silnicích i nové stezky. Dopřejí Budějovice cyklistům prostor?

  • 23
Sto šedesát stránek a skoro všechny o cyklistice v Českých Budějovicích. Na radnici veřejnosti představili obsáhlý dokument nazvaný cyklogenerel. Navrhuje dostat lidi na kolech na hlavní silnice ve městě. Dostatečný prostor mají dostat na Novohradské, Husově, Pražské, Lidické i Rudolfovské třídě.

Na papíře už to máme, teď jen aby se plány a často i sny mnohých obyvatel Budějovic proměnily ve skutečnost. Na radnici v úterý představili výsledky cyklogenerelu města. Tento obsáhlý dokument představuje i některé průlomové novinky pro lidí jezdící na kolech.

MF DNES dostala možnost ho prostudovat a vybrala některé zajímavosti, které podrobná zpráva obsahuje. Tak například na Novohradské třídě budou v obou směrech vyhrazené pruhy pro cyklisty. Politici je slibují ještě letos.

„Díky tomu, že máme hotovou část zanádražní silnice, může začít oprava vozovky v Novohradské. Na tuto akci chceme navázat úpravami v parkování a vyhrazenými pruhy,“ potvrdil Michal Šram z Útvaru hlavního architekta města. Na novinku by se mělo dostat ještě letos mezi Mánesovou ulicí a kolejemi.

Mnohem dál pak autoři generelu z Alternativního dopravního studia v Brně zašli v případě Pražské třídy v části mezi ulicí U Trojice a Mariánským náměstím. Podle nich by tam mohl stačit v každém směru jen jeden jízdní pruh. „Druhý by v obou směrech sloužil pro hromadnou dopravu, cyklisty, případně taxi,“ sdělil Adolf Jebavý z dopravního studia.

Doplnil, že právě v Brně podobná opatření město zavedlo a ukázalo se, že dobře fungují. Rozhodující je podle něj propustnost křižovatky, samotná kapacita vozovky tam dostačuje.

Na silnice i na samostatné stezky

Dále by mohl být pruh také na Lidické třídě, a to v obou směrech mezi Mánesovou a křižovatkou s Žižkovou třídou, a to včetně pruhu pro vozy MHD. Dokument ale obsahuje i další zajímavé návrhy na samostatné stezky. Jmenovitě třeba stezka podél Malše, která by podél levého břehu vedla až do Roudného, odtud by pak mohla pokračovat dál až do Plava.

„Byla by jistě stejně atraktivní, jako je ta na Hlubokou,“ věří Šram. Podle něj bude důležité vyřešit majetkové otázky. Zdůraznil, že vedení města má o tuto stavbu velký zájem.

Stejné je to i v případě dlouho očekávané cyklostezky z Budějovic na Včelnou. „Letos chceme určitě začít se stavbou. Je tam jeden problém. Stezka prozatím nebude celistvá, protože jí má v budoucnu protnout silnice nazvaná jižní tangenta. Bude tak v místě u kolejí přerušená,“ zmínil dále Šram, který se na magistrátu věnuje cyklistice.

Více do běžného provozu mezi auta

Dále je v plánech stezka v Kněžských Dvorech, mezi Šindlovými Dvory a Stromovkou či z Rožnova přes budoucí lávku u Meteoru do Litvínovic. Autoři generelu ale chtějí cyklisty především dostat více na silnice do běžného provozu ve městě, k čemuž jim v dokumentu vytvářejí podmínky.

Pak podle nich mohou lidé při cestách po Budějovicích začít více přesedat na kolo na úkor jiných dopravních prostředků. Dnes je to asi 13 procent všech vykonaných cest ve městě, po změnách to může být i 20 procent. „Pomohlo by také pustit cyklisty v některých jednosměrkách obousměrně a omezit tam rychlost pro auta na 30 kilometrů za hodinu,“ zmínil Jebavý.

Letos mají v Budějovicích také začít ve velkém přibývat cyklostojany.