V březnu 2009 přistál na českobudějovickém letišti vládní speciál Airbus A 319....

V březnu 2009 přistál na českobudějovickém letišti vládní speciál Airbus A 319. Jeho přílet byl součástí přípravy na summit ministrů zahraničí evropské sedmadvacítky na zámku v Hluboké nad Vltavou. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovice pošlou letišti 16,5 milionu. Hlavní partner ale stále chybí

  • 6
Podporu ve výši 16,5 milionu korun dostane příští rok od Českých Budějovic Jihočeské letiště v Plané. Rozhodli o tom zastupitelé krajského města. Uspokojili tak žádost jeho vedení.

Civilní letiště, které vzniká z bývalého vojenského, oživují už devět let finančními injekcemi jeho vlastníci - město České Budějovice a Jihočeský kraj.

Měsíčně do něj dají jen obyvatelé krajského města 1,3 milionu korun. Letiště má přitom stále problémy s hledáním strategického partnera. Projekt totiž před dvěma lety odmítla dotovat Evropská unie.

Podle šéfa Ladislava Ondřicha půjdou tyto peníze na běžný provoz, ale i do stavby nového terminálu a navigačního systému. „O strategickém partnerovi jsem spolu s vedením kraje dvakrát jednal v Rusku. Dnes je už jisté, že oním strategickým partnerem budou hlavně lety turistů,“ uvedl Ondřich.

Letiště, které je závislé na penězích Jihočechů, kritizuje dlouhodobě náměstek primátora za TOP 09 Tomáš Bouzek. „Jsem skeptik. Je to prázdná skořápka na peníze města. Navíc hledá společnost partnery na Východě. V tomto směru mám jiný názor než Václav Klaus nebo Miloš Zeman,“ připomněl.

S ním souhlasí senátor a zastupitel za Občany pro Budějovice Jiří Šesták. Varoval, že s východními turisty mohou na jih Čech létat třeba ruští vojáci na dovolenou.

Další zastupitelé poukazovali na nejasnou strategii projektu, jeho nízkou efektivnost nebo absenci komise odborníků, kteří by letiště kontrolovali. Nakonec příspěvek přesto schválili. Neopakovala se tak situace jako před rokem, kdy zastupitelstvo roční příspěvek města nejdřív odmítlo s podmínkou, že chce podrobnou ekonomickou analýzu.

Chystá se obměna dozorčí rady

Kromě rozpočtu teď musí akciová společnost „zrekonstruovat“ dozorčí radu, ve které je za město jedenáct zástupců politických stran. Větší vliv na letiště přes posty ve vedení společnosti hodlá prosadit současná koalice.

Letiště založily v roce 2005 na místě vojenského letiště České Budějovice a Jihočeský kraj. Má rozlohu 300 hektarů a status pro mezinárodní neveřejný provoz. Pozemky vlastní kraj. Podle výroční zprávy za rok 2013 se má orientovat na lety s cílem Rusko a Ukrajina, což při současné krizi selhává.

Zatím mu přináší tržby hlavně odbavování malých a lehkých letadel a pronájmy objektů po vojácích včetně hangárů. Podle Ondřicha je v plánu získat po jeho přestavbě za zhruba půl miliardy korun v roce 2016 licenci na veřejný mezinárodní provoz.

V loňském roce zaznamenalo letiště 6 303 pohybů, to je startů a přistání letadel. Mezinárodních letů bylo 543.