Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dělníci se na tři rozestavěné mosty nevrátí. Firma míří do insolvence

  8:58aktualizováno  8:58
Rozestavěné mosty v Táboře, Strakonicích a Miroticích připomínají finanční problémy brněnské firmy SDS Exmost. Dokončení oprav se posune o měsíce. Pokuty společnost zřejmě nezaplatí.

Švehlův most v Táboře překlenuje Lužnici a stojí na silnici směrem na Bechyni. Protože je zavřený, musí řidiči jezdit přes Čelkovice. Na cestě je čekají ostré zatáčky. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Měly usnadnit lidem cestu přes řeky. Rekonstrukce mostů v Táboře, Strakonicích a v Miroticích na Písecku místo toho přidělaly starosti nejen obyvatelům, ale i městům a investorům - Jihočeskému kraji a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Ještě před měsícem všichni doufali, že se dělníci vrátí na rozkopané stavby, jež ze dne na den opustili. Brněnská stavební firma SDS Exmost, která na nich pracovala, se totiž sice ocitla ve finančních problémech, ale nevylučovala, že vše dodělá.

Teď už je jasné, že se tak nestane. „Jednatel firmy uvažuje o tom, že v dohledné době vyhlásí sám na sebe insolvenci,“ potvrdil výrobní ředitel společnosti Exmost Roman Daniel.

Krajští radní už na svém zasedání 8. září schválili vypovězení smlouvy společnosti Exmost na opravy mostů v Táboře i Miroticích, u nichž je investorem právě kraj.

„Budeme vypisovat nová výběrová řízení na zhotovitele. Švehlův most bude zakonzervován. Abychom ale v rámci možností zajistili lepší komfort pěším a cyklistům, uvažovali jsme o lávce pro chodce a dalších opatřeních,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jaromír Slíva.

Kraj je připravený požadovat náhradu od společnosti

Řešení hledá i město Tábor. Serpentýny do Čelkovic, přes které vede objížďka, jsou totiž plné ostrých zatáček.

„S krajem jednáme o dalších opatřeních, jako je zvýšení bezpečnosti na objízdné trase pro řidiče. Silnice je poměrně nepřehledná, plná zatáček. Je na ní třeba místy ujetá krajnice, nezřetelná dělicí čára. Otázkou je i zimní údržba. Je třeba řešit, že po objízdné trase jezdí i městská hromadná doprava,“ naznačil starosta Tábora Jiří Fišer s tím, že prodražení provozu MHD chce město uhradit od kraje.

A kraj teď zjišťuje, kolik peněz může získat od společnosti Exmost za nedodržení smlouvy.

„Analyzujeme podrobně smlouvu o dílo, abychom zjistili, jaké možnosti máme. Pokud by tam byla způsobena nějaká škoda a byla vyčíslitelná, jsme připraveni požadovat náhradu od společnosti. S dostavbou, zakonzervováním a dalšími věcmi jsou spojené vícenáklady, které firma způsobila tím, že nebyla schopná stavbu dokončit. Ty budeme požadovat v každém případě,“ nastínil Slíva s tím, že rekonstrukce měla být hotová do konce prosince, teď se protáhne odhadem zhruba o půl roku.

Jenže pokud skončí Exmost v insolvenci, peníze budou investoři vymáhat nejspíš těžko.

„Pokuty zcela určitě nezvládneme zaplatit. Když půjde firma do insolvence, nebudeme to schopni ani řídit. Postup je pak podle zákona o insolvenci. Dají se uplatnit bankovní garance, ale penále a pokuty ne, není z čeho je zaplatit,“ řekl Roman Daniel.

Těsně před dokončením je i stavba mostu v Miroticích na Písecku.

„Uvidíme, jestli se tam dá něco udělat tak, aby byl most do konce roku zprovozněný. Dopravní situace je jednodušší, protože jsou v Miroticích dva mosty, takže lidé mohou využívat ten druhý s minimální zajížďkou. To ale neznamená, že bychom byli liknavější než v Táboře,“ upozornil Slíva.

Most Jana Palacha ve Strakonicích je jediný, kam se společnost Exmost v minulém měsíci vrátila. Ale jen na chvíli.

„Část mostu ještě udělala. Izolaci přikryli litým asfaltem s tím, že most je chráněný proti slunci, vodě a vlivům, které vadí mostovce. Tím ale firma skončila. Zůstali jsme teď zhruba měsíc před dokončením. Chybí vrchní asfalt, izolace na chodnících, zábradlí, římsy a úprava předpolí. Počítáme, že je to práce tak za 3,8 milionu korun. Naším cílem je stihnout vše před zimou. Provoz zatím řídí semafory po půlce mostu,“ popsala ředitelka českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková.

Také ŘSD teď musí postupovat podle smlouvy.

„Na Exmost byla vyhlášena insolvence, ale soud ji nepotvrdil. Takže jsme se znovu vrátili do bodu, kdy jsme zhotovitele vyzvali k plnění smlouvy a harmonogramu. To se neděje. Právník připravuje odstoupení od smlouvy a současně připravujeme zadání zakázky jinému zhotoviteli na dokončení. Udělali jsme inventuru, smluvní pokuty a další náležitosti ze smlouvy. Pokuta naskakuje denně za každý den neplnění. Posíláme ji zhruba po týdnu. Za prvních deset dní je tam 189 tisíc korun. Máme složenou bankovní záruku, takže zatím je z čeho brát,“ shrnula situaci Hrušková.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.