Dálnice D3 na Táborsku.

Dálnice D3 na Táborsku. | foto: MAFRA

Bagry míří k dálnici D3. Stavba dvou úseků začne za dva týdny

  • 12
Do budování dalších kilometrů dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi se stavební firmy pustí podle informací MF DNES v úterý sedmého dubna. Práce potrvají přes dva roky.

„Brzy po novém“. Řidičům dobře známé heslo se smajlíkem u silničních staveb se nyní dobře hodí pro dálnici D3. Už za dva týdny začne stavba dvou úseků v Jihočeském kraji; konkrétně z Veselí nad Lužnicí do Bošilce a z Borku do Úsilného, což už lze považovat i za začátek obchvatu Českých Budějovic.

MF DNES zjistila, že termín zahájení je stanoven na úterý 7. dubna. Potvrdila ho i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Nové úseky dálnice D3

Veselí nad Lužnicí - Bošilec
Délka 5,1 km
Mosty 7 (3 na dálnici)
Cena 635 mil. Kč
Borek - Úsilné
Délka 3,2 km
Mosty 11 (7 na dálnici)
Cena 718 mil. Kč

„Na toto datum je naplánované slavnostní zahájení, přesně by to mělo být ve 13 hodin,“ upřesnila mluvčí.

Na obou místech zahájí práce ve stejný den. Úseky totiž společně staví firmy Eurovia a Strabag, přičemž Eurovia je vedoucím u Borku, Strabag zase u Veselí. Řidiči se mohou dohromady těšit na osm nových kilometrů jihočeské dálnice.
„Práce na úseku Borek - Úsilné potrvají dva a půl roku,“ sdělil za Eurovii Marek Roll.

Podobně, možná dokonce o několik měsíců méně, by měla trvat stavba části z Veselí do Bošilce. Tam se pět nových kilometrů po dokončení napojí na zprovozněné části dálnice z Mezna přes Tábor po Veselí.

Z dálnice D3 to navíc není jediná dobrá zpráva. Ještě letos by mohla být zahájena stavba dalších několika kilometrů. „Do konce dubna by mělo být jasné, jak dopadlo výběrové řízení na úsek Bošilec - Ševětín. V současné době zájemci odevzdávají nabídky,“ upozornil senátor Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Ještě na jaře chce Ředitelství silnic a dálnic vypsat tendr také na část Ševětín - Borek. Podle Eyberta se může teoreticky i zde začít pracovat ještě letos. Bylo by to celkem dalších 19 kilometrů. Soutěž by však musela být bez průtahů, například z důvodu odvolání poražených firem. Právě spory kolem výběrových řízení zdržely stavby u Borku a Veselí o více než rok a půl.

Po nepřerušené dálnici D3 z Českých Budějovic do Mezna ve středních Čechách by mohli řidiči poprvé jet někdy na přelomu let 2017 a 2018. „Dokončení celé jihočeské části a na ni navazující rychlostní silnice R3 do Rakouska směřujeme k roku 2021, kdy máme naposledy možnost čerpat na tuto stavbu evropské peníze,“ připomněl Eybert.

V dubnu má také na jih Čech dorazit ministr dopravy Dan Ťok. „Po jeho návštěvě by mohlo být jasněji ohledně obchvatu Českých Budějovic a hlavně počtu jeho sjezdů,“ doplnil náměstek primátora krajského města František Konečný. Územní rozhodnutí a plány počítají s pěti sjezdy, podle posledních prohlášení mají stačit tři; stavět se nemají přivaděče z Hlinska a od Hodějovic.