Silničářům začala sezona, řidiči u Českých Budějovic stojí v kolonách

  • 6
Kvůli frézování vozovky na hlavním tahu z Českých Budějovic na Český Krumlov nabírají řidiči zpoždění desítky minut. Brzy začne oprava na trase do Prachatic a silnice se budou vylepšovat i v krajském městě.

Rozčarovaní jsou řidiči především z omezení na mezinárodním tahu z Budějovic na hranice s Rakouskem. Hned za krajským městem u Plané se nyní pruh ve směru na Krumlov opravuje a práce tam potrvají do 29. června.

„Přítelkyně ráno nabrala zpoždění čtyřicet minut. Já jsem dostal informaci od kolegů řidičů, a tak jsem vyrazil rovnou po objížďce přes Římov. Myslím, že o tak zásadních omezeních by bylo dobré informovat s předstihem třeba přímo u silnice,“ reagoval David Kahánek, který po silnici E55 jezdí denně do práce.

Stejně jako on byly zaskočeny stovky dalších řidičů a nečekané omezení způsobilo v Budějovicích a okolí rozruch.

„Je to nepříjemné omezení, první dny jsou v takových případech vždy nejhorší. Firma tam bude pracovat ve 12hodinových směnách, aby se akce urychlila,“ sdělila ředitelka českobudějovického závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Vladimíra Hrušková.

Navíc ve směru na Krumlov je na hlavním tahu nyní ještě jedno omezení přibližně mezi Dolním Třebonínem a Kosovem, které rovněž potrvá až do 29. června. Motoristé tak musí po objízdných trasách.

Blíží se omezení u Němčic

Kritické bylo především pondělí, v úterý už byla situace o něco klidnější, protože se informace o uzavírce rychle šířily. Ta se okamžitě projevila i v Budějovicích. Omezení v Plané způsobilo dočasné ucpání Lidické třídy, kudy motoristé mířili na objízdnou trasu směrem na zmíněný Římov.

Na opačné straně Budějovic se naštěstí do finále dostala obnova vozovky u Globusu na výpadovce na Písek. „Konečně je tam hotovo. Ale zase už měla začít uzavírka silnice z Češnovic do Němčic,“ upozornil řidič z povolání Vladislav Havel.

Měl pravdu. Velká rekonstrukce a kompletní uzavírka mezi obcemi na pomezí Českobudějovicka a Prachaticka měla začít v pondělí. Nakonec vypukne pravděpodobně o týden později.

Šéf Správy a údržby silnic Jihočeského kraje (SÚS) Jan Štícha v úterý MF DNES potvrdil, že společnosti Eurovia předávají stavbu. Nejpozději od pondělí 5. června pak budou muset řidiči v Netolicích na Prachaticku odbočit na Podeřiště a kolem Sedlce dorazí do Češnovic a dál na Budějovice. Osobní auta a řidiči znalí místních poměrů také mohou jet po takzvané staré budějovické přes Břehov.

„Celá akce je naplánovaná do 17. prosince,“ doplnil Jiří Klása, vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství.

Jihočeští silničáři toho však mají v plánu mnohem více. Kraj kromě peněz z rozpočtu získal od Státního fondu dopravní infrastruktury na různé opravy a stavby přes 320 milionů korun, což region řadí na druhé místo po Středočeském kraji.

Mezi největší investiční akce z pohledu SÚS patří podle náměstka hejtmanky Josef Knota například průtah Borovnicí za více než sedm milionů, na Krumlovsku odvodnění komunikace v Kájově za více než šest milionů.

„Na Jindřichohradecku je to oprava ulice Čechova v Kunžaku za téměř 13,5 milionu, na Písecku rekonstrukce mostu v Chřešťovicích za více než sedm milionů,“ zmínil Knot. Rekonstrukce se dočkají silnice i mosty u Zdíkova na Prachaticku či ve Vodňanech.

Na Pražské opraví most

A bez oprav se neobejdou ani další silnice v Budějovicích. V květnu měla původně začít velká rekonstrukce mostu na Pražské třídě u jedné z nejrušnějších křižovatek ve městě.

„Nakonec by měla začít v červnu. Přesný termín zahájení prací ještě není stanovený,“ doplnila Hrušková z ŘSD. Určitě to bude až po víkendovém půlmaratonu.

Hlavně v prvních dnech to bude znamenat komplikace v dopravě, než si řidiči zvyknou na objížďky. Hlavní povede přes ulici Generála Píky. Silnice tam má v každém směru dva jízdní pruhy, její kapacita je dostatečná. Otázkou je, jak to bude vypadat na konci u křižovatky s Nádražní a Jírovcovou.

„Podle dopravního modelu jede po Pražské třídě až 24 tisíc vozidel denně,“ upozornil před časem Petr Polák z magistrátního útvaru hlavního architekta.

Rekonstrukce mostu má trvat sedm měsíců, bude rozdělená na tři etapy a bude to znamenat vybudování úplně nového přemostění. Tím skončí práce na protipovodňových opatřeních na Dobrovodském potoce, který v místě při velké vodě mnohokrát vyplavil majitele desítek garáží. Most dnes funguje jako špunt. Průtok pod ním se má po úpravě zvýšit až na stoletou povodeň a koryto se rozšíří.

V Budějovicích to letos není zdaleka všechno. Krajské město čeká přibližně 15 akcí, které mohou ovlivnit plynulost dopravy. Komplikace způsobí například frézování části Lidické třídy v Rožnově, které je naplánované na léto. A v centru se dostane na další prodloužení koridoru MHD v ulici Na Sadech, za všechny úpravy tam hodlá město zaplatit odhadem 8,5 milionu korun.