Josef Nejedlý zůstává jednatelem jindřichohradecké likérky Fruko - Schulz.

Josef Nejedlý zůstává jednatelem jindřichohradecké likérky Fruko - Schulz. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Fruko vyváží šumivé víno do Ruska, v Česku je dražší kvůli špuntu

  • 10
Likérka Fruko-Schulz vloni rozjela výrobu šumivých vín, pro která koupila speciální linku za 55 milionů. Lahve vozí do Ruska, kde je kupují hlavně mladí. V Česku ho neprodává, protože je kvůli špuntu dražší.

Velký rozmach zažívá pod ruskými majiteli jindřichohradecká Likérka Fruko-Schulz. Vloni zvýšila výstav lihovin a zahájila výrobu zcela nové řady produktů. Tržby narostly o 10 procent, zisk pak dokonce o 50 procent.

Za úspěchem stojí rozhodnutí většinového vlastníka likérky, ruského holdingu Ladoga. Ten investoval 55 milionů korun do nové linky na výrobu šumivých vín. Tedy sortimentu pro hradecký podnik poněkud netradičního, známý je totiž hlavně díky svému rumu.

„Výrobu jsme zahájili v květnu. Většina produkce šla do Ruska. Celkem asi 2,5 milionů lahví. To se promítlo do lepších výsledků loňského roku,“ vysvětlil jednatel společnosti a minoritní vlastník Josef Nejedlý.

Likérka Fruko-Schulz, kterou od roku 2013 ovládá ruský holding Ladoga, jenž vlastní i dva francouzské výrobce koňaku a dva španělské vinařské podniky, dosáhla velmi dobrých čísel. Tržby vzrostly na 408 milionů korun, výrazně stoupl i ten nejdůležitější faktor - zisk. „Loni jsme dosáhli zisku 15 milionů korun, což je o 50 procent více než v předchozích letech,“ poukázal Nejedlý.

Do Jindřichova Hradce dováží likérka v cisternách italské víno, které se tu pak upravuje. Ředí se, sytí oxidem uhličitým a přidává se aroma. Ve výsledku pak likérka pod značkou Festa la Vista dodává šest druhů: bílé, červené, růžové, moscato, suché, polosladké. „Je to vinný šumivý nápoj, není to šampaňské,“ zdůrazňuje Nejedlý.

Šumivá vína jsou populární mezi mladými Rusy

Na ruském trhu popularita takových výrobků roste. Dávno se tam nepije jen tvrdý alkohol. „Pijí to hlavně mladí. Má to 7,5 procenta alkoholu, takže toho lze zkonzumovat poměrně dost. Prodeje mají vzrůstající tendenci,“ upozornil.

Posilování pozice na ruském trhu je podle výkonného ředitele Unie výrobců a dovozců lihovin České republiky Jaroslava Burkarta logické. Zvláště pro Fruko, které má nyní díky majiteli na Rusko ještě užší vazby.

„Nikdo z českých výrobců lihovin, kteří vyváží do zahraničí, nemůže Rusko ignorovat. Je to nejsilnější evropský trh. Rusko je obecně vodkový trh, ale roste tam poptávka po netradičních nápojích. Pokud uspěje něco v Rusku, znamená to velké odbyty,“ vysvětlil Burkart.

Na druhou stranu je ruský trh v poslední době poněkud rizikový. Sankce či protisankce se lihovin ani alkoholu netýkají, situace se však může rychle změnit. To vědí i ve Fruku. Jeho ruští majitelé jsou mírně nervózní ohledně obchodních vztahů Rusko - EU.

„Obavy jsou, investici desítek milionů korun do nové linky na šumivá vína jsme dělali především pro export do Ruska. Zatím se ale o rozšíření sankcí na alkohol nemluvilo,“ dodal Nejedlý.

Fruko čtvrtinu své produkce vyváží. Přitom nejvýznamnějším exportním trhem je jednoznačně Rusko. Jeho celkový podíl na vývozu byl loni 81 procent.
Šumivá vína by hradecká likérka ráda dodávala i na český trh. Potýká se však s poměrně kuriózním problémem. Výrobek je u nás dražší kvůli špuntu.

„Máme klasický uzávěr, jako bývá na šampaňském, což nás znevýhodňuje, protože pak se na tento výrobek vztahuje spotřební daň. Naše zákony jsou tak absurdní, že nerozhoduje obsah láhve, ale způsob jejího uzavření. Na jednu láhev to dělá 17,80 koruny, což nás velmi znevýhodňuje,“ upřesnil Nejedlý.

Likérka proto zvažuje, že pořídí novou zavíračku, která by na láhve dávala šroubovací uzávěry. „Uvažujeme o tom, možná to budeme realizovat ještě letos. Investice by byla v jednotkách milionů. Což není až tolik, ale jsou to zbytečně vynaložené peníze,“ poznamenal šéf Fruka.