Historický most přes Vltavu v Týně nad Vltavou.

Historický most přes Vltavu v Týně nad Vltavou. | foto: Martin Beneš, MF DNES

Na sklápění či stěhování historického mostu přes Vltavu má přispět i Týn

  • 6
Dvě varianty úprav historického železného mostu bude v nejbližší době hodnotit pracovní skupina, kterou vybrala radnice v Týně nad Vltavou. Most z roku 1892 je nízký pro vodní cestu z Budějovic až k Orlické přehradě. Neproplují pod ním větší výletní lodě.

Brzdu plavební magistrály řeší Ředitelství vodních cest (ŘVC) více než deset let. Nyní zaslalo městu aktualizovanou projektovou studii ve dvou variantách.

První navrhuje částečné sklápění mostu, druhá se zabývá jeho přestěhováním proti proudu Vltavy. Do míst, kde jsou vyšší břehy. Tuto možnost už schválili jako jedinou přijatelnou v roce 2010 zastupitelé. S podmínkou, že stát na původním místě postaví nový most pro pěší a lehkou dopravu.

„Preferujeme od začátku zdvihací most. Posunutí mostu není šťastné, o konečné verzi budeme ale dál jednat,“ řekl zástupce ředitele ŘVC Jan Bukovský.

Zatím vše vypadá, že přes nedávné slavnostní otevření vodní cesty v úseku 33 kilometrů a vybudování zdymadla u Hněvkovické přehrady za stovky milionů korun bude mít splavnění ještě dlouho překážku.

U obou variant úprav mostu stát předpokládá značnou investiční spoluúčast Týna nad Vltavou.

„Vzhledem k výši investic, které bychom museli zaplatit my, jsou pro nás obě varianty problematické. Museli bychom náklady splácet dlouhé roky,“ míní starosta Týna nad Vltavou Milan Šnorek.

První varianta se stěhováním a stavbou nového mostu by vyšla podle nových propočtů na 300 milionů a druhá skoro na 200 milionů korun.

Ačkoliv by stát měl Týnu uhradit takzvané projektem vyvolané neplánované investice, podle Bukovského má ŘVC na tuto úpravu vodní cesty od státního fondu limit maximálně 90 milionů korun. Rozdíl by podle tohoto klíče mělo uhradit město. V případě zdvihacího mostu zajistí ŘVC také jeho celkovou rekonstrukci, která je podle statiků nutná.

Pro Týn nad Vltavou s ročním rozpočtem 142 milionů korun by obě varianty podle starosty Šnorka představovaly vysoký úvěr. Nejbolestivější pro městskou pokladnu by bylo stěhování mostu a stavba nového.

Pro obyvatele je železný most ikonou. Je v seznamu technických památek. Veřejnost se dělí na ty, kteří souhlasí s úpravou mostu a staví se proti jeho stěhování, a na další, kteří ho přesunout chtějí, ale odmítají jeho úpravy. Právě proto chtějí radní rozhodování pokud možno odpolitizovat a nechat je na odbornících a na vůli většiny lidí.