Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Hochficht po nové silnici. Stavba cesty u Lipna vyjde na půl miliardy

  15:02aktualizováno  15:02
Úzkou silnici z Nové Pece k rakouské hranici začne Jihočeský kraj letos rozšiřovat. Do pěti let plánuje za 500 milionů korun vylepšit celou dvanáctikilometrovou cestu u Lipna. Je to jediný úsek na jihu, který je osazený značkou předepisující řidičům používat na autě zimní pneumatiky.

Na rakouské straně Smrčiny (pravý vrchol) jsou sjezdovky areálu Hochficht, na české straně leží část úbočí v I. zóně. Vrchol Hraničníku je vlevo. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Když se po asfaltce široké jako běžná cyklostezka na pravém břehu Lipna u státní hranice s Rakouskem proháněla jen pohraniční stráž v gazíku, silnice jí bohatě stačila.

Jenže po pádu železné opony objevili čeští lyžaři hned za hranicemi velký skiareál Hochficht a tři až čtyři metry široká komunikace z Nové Pece na hraniční přechod Zadní Zvonková - Schöneben jim začala být těsná.

Jihočeští politici nejdřív usilovali o dopravu tisíců lyžařů na Hochficht lanovkou z Klápy u Nové Pece na Lipensku na vrchol Hraničníku, ministerstvo životního prostředí ale před třemi lety všechny čtyři její varianty zamítlo (více čtěte zde).

Kraj proto chce aspoň usnadnit lyžařům, ale i ostatním motoristům dopravu po nevyhovující silnici třetí třídy u Lipna na česko-rakouskou hranici jejím rozšířením.

„Celou úzkou silnici z Nové Pece až na státní hranici bychom chtěli zrekonstruovat do pěti let. Už letos na podzim chystáme opravu prvního pětikilometrového úseku mezi Novou Pecí a Bližší Lhotou i opravu mostu na hraničním přechodu Zadní Zvonková - Schöneben,“ uvedl vicehejtman pro dopravu Jan Kubík.

Předpokládané náklady na rozšíření tohoto úseku silnice na 6,5 metru jsou 116,5 milionu korun, na opravu mostu pak 6,7 milionu. Hejtmanství počítá s tím, že náklady uhradí s pomocí evropské dotace z přeshraničního programu Interreg. Náklady sice ještě může stlačit veřejná soutěž, přesto jsou už na první pohled hodně vysoké.

„Budeme tam rozšiřovat silnici v celém úseku kromě poslední tříkilometrové části před hranicí, kde se budou dělat výhybny, a to jsou obrovské stavební práce. Navíc stavbu prodraží obchvaty Nové Pece a Bližší Lhoty, každý z nich za sto milionů korun,“ objasnil Jaroslav Mrázek z krajského odboru dopravy.

Poslední úsek krajské silnice před státní hranicí vede také po hranici Národního parku Šumava, proto se tam hejtmanství nepodařilo prosadit rozšíření vozovky. Aby byl provoz i v tomto úseku bezpečnější, přibudou tam rozšířená místa, kde se mohou vyhnout protijedoucí vozidla - takzvané výhybny.

„Se stavbou silnice z Nové Pece k rakouské hranici jsme souhlasili. V rámci územního řízení k faktickému rozšíření komunikace se řešily spíš drobnosti. Třeba umístění výhyben, které se posunovaly tak, aby neohrozily chráněné rostliny,“ sdělil náměstek ředitele šumavského parku Jiří Dolejší.

Sedmdesát tisíc aut v zimě

Rozšíření příhraniční silnice na pravém břehu Lipna netrpělivě vyhlížejí lidé z celého přeshraničního regionu.

„My máme ve všech třech regionech, kterých se to týká, velký odliv obyvatelstva. Jde tedy zejména o to, vybudovat dobré silniční spojení, a nejen v rámci regionu, ale i přeshraniční, abychom zamezili, zastavili, nebo dokonce otočili odliv obyvatelstva,“ řekl Walter Höllhuber, předseda Infrastrukturního spolku v trojzemí Horní Rakousy - Dolní Bavorsko - Jižní Čechy.

Největší dopravní nápor na komunikaci z Nové Pece na hranici je v zimě, kdy po ní přejíždí na 70 tisíc aut návštěvníků lyžařského areálu Hochficht. Využívají ji i autobusy, které vozí české lyžaře ráno na rakouské sjezdovky a odpoledne se s nimi vrací do hotelů a ubytoven u Lipna. K tomu je třeba připočítat dalších na 30 tisíc aut s pendlery ročně, kteří přejíždějí denně zobou stran hranice za prací.

„Pro nás je to životně důležitá silnice i kvůli zaměstnání našich obyvatel. U nás působí dvě rakouské firmy, v nichž pracuje dost lidí a mají i pobočky v Budějovicích a Krumlově, takže denně po této silnici jezdí lidé do práce z obou stran hranice,“ řekl hornoplánský starosta Jiří Hůlka s tím, že město kvůli rostoucímu počtu lidí pracujících v Rakousku a Německu prodlužuje i provoz převozu přes Lipno do Bližší Lhoty do půl desáté do večera.





Hlavní zprávy

Ovesné košíčky plněné jogurtem
Ovesné košíčky plněné jogurtem

Zdravá rychlovka pro celou rodinu.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.